printlogo


کد خبر: 141424تاریخ: 1394/4/15 00:00
یانکی‌ها در فضایی کاملاً هراس‌آلود شاهد سردترین «روز استقلال» خود بودند
پال: روح تحول آمریکا مرده است

گروه بین‌الملل: آمریکایی‌ها روز شنبه در دویست و سی و نهمین سالگرد استقلال کشورشان از استعمار بریتانیا، شاید شاهد سردترین «روز‌استقلال» در دهه‌های اخیر بودند. یانکی‌ها در این روز با تماشای رژه‌های ویژه، پهن کردن بساط پیک‌نیک، تماشای کنسرت‌های موسیقی و لذت بردن از مراسم آتش‌بازی در شنبه‌شب، سالگرد استقلال کشورشان را گرامی داشتند اما امسال تمهیدات بی‌سابقه امنیتی باعث شد فضای شاد روز استقلال تحت‌الشعاع قرار بگیرد و بسیاری از مردم قید این جشن را بزنند. حتی سخنرانی چهارم ژوئیه باراک اوباما که در آن از همه مردم آمریکا خواست سخنان نیاکان خود را که ۲۳۹ سال پیش، هنگام اعلام استقلال این کشور ایراد کرده‌اند، به یاد بیاورند یا تقدیر او از تیم ملی فوتبال بانوان آمریکا پیش از فینال جام‌جهانی زنان در کانادا، کمکی به گرم‌تر شدن «روز استقلال» نکرد. در عمل در خیابان‌های شهرهای بزرگ و کوچک آمریکا وضعیتی شبیه به روزهای پس از حادثه 11 سپتامبر حاکم بود و  پس از هشدار نهادهای اطلاعاتی و امنیتی آمریکا درباره تهدیدهای تروریستی بالقوه در روز چهارم ژوئیه، گشت‌ها و بازرسی‌های بی‌سابقه نیروهای پلیس در سراسر کشور همه را شوکه کرده بود.
روز استقلال یا روز وحشت؟
اعلام وضعیت اضطراری در ایالات متحده به خاطر حملات تروریستی مرگبار همزمان 10روز پیش در فرانسه، کویت و تونس است که توسط داعش انجام گرفت. در این بین کنایه‌هایی در این باره میان مردم رد و بدل شد. برخی این روز استقلال را با فیلم معروف هالیوودی به همین نام که در آن آمریکا در چنین روزی مورد حمله فضایی‌ها قرار می‌گیرد مقایسه کردند. برخی دیگر از آن به‌عنوان روز هالووین(وحشت) زودرس آمریکا یاد کردند.  این وضعیت امنیتی هشدارآمیز حتی بر مانور مشترک نیروی هوایی انگلیس و آمریکا به مناسبت روز چهارم جولای نیز که هزاران کیلومتر آن‌سو‌تر قرار بود در بریتانیا برگزار شود نیز تاثیر گذاشت و باعث لغو آن شد. روزنامه انگلیسی گاردین نوشت: بیانیه‌ای در پایگاه اینترنتی نیروی هوایی انگلیس منتشر شد که براساس آن پایگاه هوایی «فلت ول» اعلام کرد این تصمیم به دلیل برآوردهای امنیتی و تهدید اخیر اتخاذ شده است. تیم هوافضای نیروی هوایی انگلیس قرار بود روز شنبه در منطقه «فلت ول» از توابع «نورفولک» در شرق این کشور به مدت 2 روز مراسم «پیکان‌های سرخ» را برگزار کند. مراسم «پیکان‌های سرخ» در روز استقلال رژه‌ای هوایی است که با مشارکت پرسنل نیروی هوایی انگلیس و آمریکا برگزار می‌شود. «سرهنگ دیوید ایگلین» از نیروی هوایی آمریکا و جانشین فرمانده تیپ
چهل و‌هشتم نیروی هوایی آمریکا گفت «آمریکا و انگلیس به دنبال برگزاری مراسم بودند اما باید امنیت عموم را اولویت اول و برتر قرار دهیم. ما از اینکه این برنامه لغو شد عذرخواهی می‌کنیم و با متحدانمان در ارتش و در میان غیرنظامیان انگلیسی همکاری می‌کنیم تا نظامیان و مردم محلی ما در امان باشند». «سرهنگ رابرت نووتنی» فرمانده تیپ چهل و هشتم نیروی هوایی آمریکا در گفت‌وگو با شبکه خبری بی‌بی‌سی گفت در طول 48 ساعت گذشته تصمیم گرفته شده درباره این تجمع عظیم نظامی، تجدیدنظر شود. سرهنگ رابرت نووتنی این رژه نیروهای هوایی انگلیس و آمریکا را یک پیک‌نیک عنوان کرد و گفت: «اگر دشمن لغو یک پیک‌نیک را برای خودش پیروزی می‌داند، به نظرم باید در حساب و کتاب خودشان تجدیدنظر کنند».
روز جشن یا روز اندوه؟
در همین حال «ران پال»، سناتور بازنشسته و نامزد سابق جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری پیشین آمریکا در سخنانی به مناسبت «روز استقلال» این پرسش را مطرح کرد که «آیا چهارم جولای، روز جشن آمریکایی‌هاست یا روز اندوهشان؟»  این مخالف سیستم سرمایه‌داری فعالی حاکم بر آمریکا که پسر و جانشینش در سنا «رند پال» خود را برای انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 آمریکا نامزد کرده است در یک گفت‌وگوی ضبط شده تلویزیونی به زیر سوال بردن روح تحول در جامعه امروز آمریکا در مقایسه با روحی که در سال 1776 هنگام استقلال از بریتانیا بر اجداد آمریکایی‌ها حاکم بود، پرداخت. «پال» جمله یکی از بزرگان آمریکا «ساموئل آدامز» را درباره «شعله‌های آزادی» در وجود بنیانگذاران این کشور یادآوری کرد و اخطار کرد که جامعه آمریکا قدرت انقلاب و تحول‌آفرینی‌اش را به همان اندازه حس استقلال و تفاوت خود از دست داده است.


Page Generated in 0/0063 sec