printlogo


کد خبر: 141558تاریخ: 1394/4/18 00:00
پیشروی کردهای سوریه در مناطق تحت‌اشغال داعش ادامه دارد
ترکیه در اندیشه تشکیل «ارتش ترکمن‌ها»

گروه بین‌الملل: نیروهای کرد سوریه همچنان به پیشروی‌های خود در مناطق تحت اشغال گروه تروریستی داعش ادامه می‌دهند. جنگجویان کرد، همانگونه که ناظر حقوق بشر سوریه (وابسته به معارضان) اعلام کرد، روز پنجشنبه موفق شدند  10 روستا را در رقه و حسکه که توسط داعش اشغال شده بود، تحت کنترل خود درآورند. این مرکز همچنین اعلام کرد یگان‌های کرد توانستند وارد شهر «عین عیسی» از طرف غربی آن شوند. ناظر حقوق بشر سوریه تاکید کرد حملات «غافلگیرانه» داعشی‌ها به محل‌های استقرار کردها و 2 انفجار انتحاری در منطقه
عین‌عیسی به کشته شدن تعداد نامشخصی از کردها انجامیده است. این منبع همچنین مدعی شد یگان‌های پشتیبانی مردمی کُرد در مناطقی که از چنگ تروریست‌های داعش آزاد کرده‌اند، به مدت یک هفته ممنوعیت آمد و شد اعلام کرده‌اند. بر این اساس، این ممنوعیت از دیروز چهارشنبه آغاز شد و در مناطقی از جمله بخش‌هایی از استان الرقه و رأس‌العین خواهد بود. به گفته این گروه، کسانی که قصد دارند از این مناطق خارج شوند باید با موافقت نیروهای کُرد صورت گیرد.نیروهای کُرد در شمال سوریه با تروریست‌های داعش درگیر هستند تا بتوانند کنترل شهر الرقه –مهم‌ترین مرکز تجمع تروریست‌های داعش- را به دست گیرند. در این میان، ترکیه که از قدرت گرفتن نیروهای کُرد در شمال سوریه نگران است، قرار است با نیروهای ترکمن حاضر در سوریه ارتش ترکمن‌ها را تشکیل دهد. دولت ترکیه در راستای ادامه نقش خود برای دامن زدن به اختلافات در سوریه، به گروه موسوم به «شورای ترکمن‌های سوریه» و «گروه‌های مسلح ترکمن» دستور داد تا به بهانه جلوگیری از «خطر» نیروهای پشتیبانی مردمی کُرد «ارتش ترکمن‌‌ها» را تشکیل دهند. عبدالرحمن مصطفى، رئیس گروه موسوم به شورای ترکمن‌های سوریه گفت: گروه‌های ترکمن مبارز در سوریه تصمیم گرفته‌اند حمایت بیشتری از یکدیگر داشته باشند و در صورتی که شرایط اجازه دهد ارتش ترکمن‌ها را ایجاد کنند. وی از برگزاری نشستی در شهر «غازی عنتاب» واقع در جنوب ترکیه خبر داد که در آن «نمایندگان نظامی ترکیه و غیرنظامی‌های ترکمن حضور داشتند.» رئیس گروه موسوم به شورای ترکمن‌های سوریه مدعی شد ترکمن‌های سوریه در خطر هستند و دولت سوریه، نیروهای کُرد و تروریست‌های داعش به محل سکونت ترکمن‌ها به چشم مکان‌های راهبردی می‌نگرد. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه چندی پیش اذعان کرده بود با همکاری عربستان و قطر از تروریست‌ها در سوریه که آنان را «معارضان میانه‌رو» خواند، حمایت می‌کند.
داعشی‌های هم‌حزبی اردوغان
طبق افشاگری یک روزنامه محلی  ترکیه در استان جنوبی ازمیر، برخی از تروریست‌های داعشی هم‌حزبی رئیس‌جمهور اردوغان هستند. روزنامه «نهم سپتامبر»  فاش کرد عناصر مسلح داعش که پلیس ازمیر هفته گذشته آنها را بعد از بازگشت از سوریه دستگیر کرد، عضو حزب عدالت و توسعه حاکم در ترکیه هستند، حزبی که اردوغان و همچنین دولت فعلی ترکیه از آن برخاسته‌اند. نیروهای امنیتی ترکیه در حملات و بازرسی‌های همزمان هفته گذشته خود علیه گروه تروریستی داعش در شهرهای ازمیر، اسبرطه و ارض‌روم، 7 نفر را در استان ازمیر به‌خاطر وابستگی به داعش بازداشت کرده بودند. حکم بازداشت متهمان بعد از بازجویی از آنها توسط شاخه مبارزه با تروریسم اداره امنیت ازمیر صادر شد و به دادگاه ارجاع شدند. این خبر بار دیگر مساله حمایت اردوغان و دولت آنکارا از جنایت‌های تکفیری‌ها در عراق و سوریه را بر سر زبان‌ها انداخت.
 


Page Generated in 0/0123 sec