printlogo


کد خبر: 141972تاریخ: 1394/4/25 00:00
اخبار

هیچ نامه‌ای از عربستان به دست ما نرسیده است
مسؤول ستاد پشتیبانی مردمی یمن گفت تاکنون نامه‌ای از سعودی‌ها درباره تحولات یمن به دست ایران نرسیده است. اسماعیل احمدی‌مقدم در پاسخ به سوال تسنیم درباره اظهارات اخیر صادق خرازی مبنی بر پیشنهاد عربستان به ایران برای حل کردن موضوع یمن گفت: این موضوع را باید از مسؤولان وزارت امور خارجه بپرسید اما تا آنجا که بنده مطلع هستم در حوزه دیپلماسی رسمی هیچ نامه‌ای ارسال نشده است اما می‌توان این فرضیه را در نظر گرفت که در حوزه دیپلماسی پنهان از طریق رابطان عربستان درخواست کرده است که جمهوری اسلامی ایران در موضوع یمن دخالت و ماجرا را حل و فصل کند. این اظهارات احمدی‌مقدم درحالی است که صادق خرازی این هفته در گفت‌وگوی تلویزیونی مدعی شد مقامات سعودی اخیرا پیامی را برای مقامات جمهوری اسلامی ایران ارسال کرده‌اند و در آن پیام به ایران پیشنهاد داده‌اند در سوریه دیگر دخالت نخواهند کرد و در ازای آن ایران به عربستان برای حل اوضاع یمن کمک کند.

بازگشایی سفارت انگلیس پس از اجرای برجام!
سخنگوی دولت انگلیس گفت در آینده نزدیک توافق هسته‌ای ایران و غرب اجرا می‌شود و ما بار دیگر سفارت خود را در تهران باز می‌کنیم. روابط ایران و انگلیس به تدریج بهبود می‌یابد. ادوین ساموئل در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی اسکای نیوز گفت: بدون تردید توافق میان 1+5 و ایران حاوی نکات زیادی است و دولت انگلیس از آن استقبال کرد. علت استقبال دولت انگلیس از توافق هسته‌ای ایران و غرب وجود شروط سخت و الزام‌آوری است که اجرای مفاد آن از جمله بحث نظارت و بازرسی از مراکز هسته‌ای ایران را تضمین می‌کند. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مسؤول نظارت بر اجرای مفاد این توافق است. آژانس نیز بخشی از سازمان ملل متحد است. هفته آینده این توافق را در پارلمان انگلیس مطرح می‌کنیم و پیش‌بینی می‌کنم هنگام بررسی مفاد آن بحث و جدل شدیدی صورت گیرد البته این بحث و جدل‌ها در یک نظام دموکراتیک طبیعی است. به گزارش باشگاه خبرنگاران، وی افزود: دولت انگلیس درباره تضمین امنیت همپیمانان خود در خاورمیانه بویژه در منطقه خلیج‌فارس جدی است. از روزی که مذاکرات هسته‌ای ایران و غرب آغاز شد ما تاکید کردیم توافقی را که امنیت ملی همپیمانان ما را تهدید کند هرگز نخواهیم پذیرفت. ساموئل اظهار داشت:  شرط‌های مندرج در این توافق، چنین چیزی را تضمین می‌کند. اگر ایرانی‌ها هر یک از مفاد توافق هسته‌ای را نقض کنند، تحریم‌ها باز می‌گردد. به صراحت باید بگویم که تاکنون نقش مثبتی از ایران در منطقه ندیده‌ایم. ما همواره شاهد نقض تحریک آمیز ایران بوده‌ایم. ایران همواره در امور داخلی کشورهای همسایه مداخله مستقیم کرده است، این برای دولت انگلیس قابل قبول نیست. امیدواریم در فصل جدید و دور جدید شاهد نقش مثبت ایرانی‌ها در منطقه خاورمیانه باشیم، زیرا این منطقه به ثبات و آرامش نیاز دارد. در آینده نزدیک توافق هسته‌ای ایران و غرب اجرا می‌شود و ما بار دیگر سفارت خود را در تهران باز می‌کنیم؛ روابط ایران و انگلیس به تدریج بهبود می‌یابد.

کلینتون: گزینه نظامی علیه ایران همچنان روی میز است
نامزد ریاست جمهوری آمریکا می‌گوید اگر ایران مفاد توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی را نقض کند، همه گزینه‌ها از جمله گزینه‌ نظامی روی میز است. به گزارش نسیم، هیلاری کلینتون نامزد دموکرات، روز سه‌شنبه گفت اگر به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا انتخاب شود، فورا به هرگونه نقض توافق هسته‌ای پاسخ خواهد داد. وی گفت: «پاسخ به هرگونه تقلب باید فوری و قاطع باشد که با بازگشت تحریم‌ها آغاز می‌شود اما اگر نیاز باشد، هیچ گزینه‌ای از جمله گزینه نظامی ما از روی میز حذف نخواهد شد.» کلینتون ادعا کرد: «پیام به ایران باید رسا و روشن باشد: ما هرگز به شما اجازه نخواهیم داد به سلاح هسته‌ای دست یابید؛ نه صرفا در مدت این توافق، هرگز».
 


Page Generated in 0/0066 sec