printlogo


کد خبر: 142008تاریخ: 1394/4/25 00:00
تقویم تاریخ

پناهندگی محمدعلی شاه قاجار به سفارت روسیه (1288ش)
وقتی که آزادیخواهان تهران را فتح کردند، محمدعلی شاه خود را در برابر آنان ناتوان یافت و برای در امان ماندن از دست مشروطه‏طلبان، به سفارت روسیه پناه برد. در ساعت 4 بعدازظهر همان روزی که تهران فتح شد، جلسه مهمی با حضور پانصد تن از نمایندگان مجلس و بزرگان پایتخت و آزادیخواهان معروف در بهارستان منعقد شد. این مجلس تاریخی محمدعلی شاه را از سلطنت مستعفی شناخت و پسر او سلطان احمد میرزا، ولیعهد او را به سمت شاهنشاهی ایران اعلام کرد. بدین ترتیب دوره استبداد صغیر که یک سال و 22 روز به طول انجامیده بود به پایان رسید. محمدعلی شاه مدت 57 روز در سفارت روسیه پناهنده بود و سرانجام او را به خواری از ایران راندند، از آن پس در بندر اُدِسا در کنار دریای سیاه در کشور روسیه مسکن گزید.

وقوع غزوه‏ حنین به فرماندهی پیامبر بزرگ اسلام(ص)(8 ق)
پس از فتح مکه به دست مسلمانان، گروهی از قبایل اطراف مکه به منظور مقابله با لشکر اسلام متحد شدند. خبر اجتماع این قبایل به رسول خدا(ص) رسید و آن بزرگوار برای درهم شکستن مقاومت مشرکان، سپاهی تجهیز و به سوی حنین حرکت کردند. در این نبرد ابتدا مسلمین شکست خورده و روی به هزیمت نهادند اما با تدبیر و تلاش رسول اکرم(ص) و یاران وفادارش همچون علی(ع)، بار دیگر فراریان بازگشتند و طی نبردی سهمگین، دشمنان را شکست دادند. بعد از شکست دشمن، غنایم بسیار زیادی نصیب سپاه اسلام شد. پس از این پیروزی، سپاه اسلام برای تعقیب دشمنان به سوی طائف حرکت کرد.

تولد دانشمند کم‌نظیر و عالم بزرگوار شیعه علامه حلی (648 ق)
ابومنصور حسن بن سدیدالدین یوسف بن زین‌الدین علی بن مطهر حلی، ملقب به آیت‌الله، جمال‌الدین و فاضل و معروف به علامه و نیز علامه الدهر، در شب 29 رمضان سال 648 ق از خاندانی پاک‏سرشت در شهر حله در عراق به دنیا آمد. پس از فراگیری مقدمات، به محضر عالمان بزرگواری همچون محقق حلی، خواجه نصیرالدین طوسی، کاتبی قزوینی و سید بن طاووس و... راه یافت و به مدارج عالی علمی رسید. وی پس از درگذشت محقق حلی در حالی مرجعیت مسلمانان را برعهده گرفت که تنها 28 سال از عمر شریف او می‏گذشت و این امر حاکی از نبوغ و شخصیت والای اوست که در این سنین، تمام دانش‏ها، فضایل اخلاقی و کرامت‏های معنوی را کسب کرده و به مقام شامخ مرجعیت نایل شده بود. مورخان، عصر علامه‏ حلی را دوره‏ توسعه‏ فقه شیعه و پیشرفت دانش در سراسر جهان اسلام دانسته‏اند زیرا وی اُلجایتو فرمانروای مغولی را به پذیرش مذهب تشیع تشویق کرد که این امر در رواج مذهب تشیع بسیار موثر بود. علامه حلی برای نشر علوم اسلامی، تلاش خستگی‏ناپذیری انجام داد. او نخستین فقیهی بود که ریاضیات را وارد فقه کرد و فقه استدلالی را تکامل بخشید. کشف‌المَقال فی احوالِ الرِّجال، تبصِرَه‌المُتعَلِّمین، تذکِرَه‌الفُقهاء، الاَسرار و ده‏ها کتاب ارزشمند دیگر از آثار وی است. علامه حلی در 21 محرم سال 726 ق در 78 سالگی بدرود حیات گفت و در نجف اشرف مدفون شد.

انفجار آزمایشی اولین بمب هسته‏‌ای جهان در صحرای آلاماگوردو آمریکا (1945م)
در حالی که دو ماه و نیم از پایان جنگ دوم جهانی در اروپا می‏گذشت، نبردهای سختی بین نیروهای آمریکا و ژاپن در آسیای جنوب شرقی در جریان بود. آمریکایى‏ها پس از تصرف جزیره اوکیناوا، در تدارک حمله به خاک اصلی ژاپن بودند ولی با مشاهده مقاومت شدید ژاپنی‏ها برای حفظ این جزیره، پیش‏بینی می‏کردند جنگ برای تصرف خاک اصلی ژاپن، تلفات و خسارات بسیار سنگینی به بار خواهد آورد. در همین اوضاع و احوال بود که اولین بمب هسته‏ای آمریکا در 16 جولای 1945م در صحرای آلاماگوردو در ایالت نیومکزیکوی آمریکا با موفقیت مورد آزمایش قرار گرفت و از این زمان بود که سران آمریکا به فکر استفاده از این سلاح در جنگ با ژاپن افتادند.


Page Generated in 0/0052 sec