printlogo


کد خبر: 142022تاریخ: 1394/4/25 00:00
معرفی ساختار حشد شعبی یا بسیج مردمی عراق-3
۴۲ ارتش در یک کالبد

در روزهای گذشته به معرفی ماهیت، ساختار و مهم‌ترین چهره‌های تشکیل دهنده هیات و ارکان حشد شعبی یا بسیج مردمی عراق پرداختیم. در این شماره گروه‌های تشکیل‌دهنده این نیروی بزرگ که توسط هفته‌نامه آمریکایی نیوزویک چهارمین نیروی ویژه قدرتمند جهان خوانده شده است براساس گزارش تفصیلی تسنیم معرفی می‌شوند:
حشد الشعبی از تشکیلات داوطلبانه‌ای که به فتوای مرجعیت دینی شکل گرفت امروز به هیات و نهاد مستقل سپس به نهادی وابسته به نخست‌وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح تبدیل شده که به آن مشروعیت قانونی بخشیده است و هیچ طرفی نمی‌تواند به آن خدشه‌ای از نظر سیاسی و حقوقی وارد کند. نیروهای مردمی به یک تشکل رسمی که کابینه آن را به رسمیت شناخت تبدیل شد و بخشنامه‌ای به سراسر داویر دولتی برای همکاری با آن صادر شد. نیروهای مردمی از نظر رسمی تحت فرمان حیدر العبادی، نخست‌وزیر فعالیت می‌کنند زیرا وی فرمانده کل نیروهای مسلح است و در یکی از اظهارنظرهای خود اعلام کرده بود که نیروهای مردمی ستون فقرات جنگ علیه داعش هستند.  حشد الشعبی از ۴۲ گروه مسلح ثبت شده نزد مشاور امنیت ملی تشکیل شده است که قریب به ۱۱۸ هزار رزمنده دارد و ۶۰ هزار نفر از آنها در حال حاضر در جنگ با داعش به سر می‌برند. گروه‌های مسلح به 2 بخش تقسیم می‌شوند: نخست گروه‌های مسلح معروف مانند سازمان بدر و گردان‌های حزب‌الله و عصائب اهل الحق و بخش دوم را گروه‌های کوچکی تشکیل می‌دهند که بخش اعظم آنها پس از فتوای آیت‌الله سیستانی به وجود آمده‌اند.  در ‌این میان برخی گروه‌های مسلح شیعی که با اشغالگران آمریکایی جنگیده بودند مجدد خود را سازماندهی کردند و رزمندگانی که برای حمایت از حرم حضرت زینب(س) اعزام شده بودند را فراخواندند تا در برابر تحرکات داعشی‌ها به سوی بغداد بایستند. نیروهای مردمی خیلی سریع در مناطق جنوبی، شمالی و غربی کمربندی بغداد مستقر شدند تا بتوانند خلأ امنیتی را پر کنند و نقش بارزی در توقف تحرکات داعش با توجه به هماهنگی عالی میان گروه‌های مسلح شیعی و نیروهای امنیتی دولتی ایفا کنند.  براساس آنچه برای نیروهای مردمی در نظر گرفته شده است برای هر داوطلب رقمی بالغ بر ۸۷۵ هزار دینار اختصاص یافت. براساس بیانیه صادره از کابینه عراق در ابتدای شکل‌گیری نیروهای مردمی در سال ۲۰۱۴ حقوق و مزایای مقرر شده برای دواطلبان مشخص شد و براساس آن به هر دواطلب مردمی ۵۰۰ هزار دینار اختصاص یافت. همچنین به هر داوطلب حق غذای به مبلغ ۱۲۵ هزار دینار و نیز برای هر داوطلب مبلغی معادل ۲۵۰ هزار دینار ماهانه به حق ماموریت جنگی اختصاص می‌یابد.
بر اساس قانون وزارت دفاع و کشور به هر داوطلب در صورت اقدام درخور پاداش داده می‌شود. هر داوطلب نیروی مردمی وضعیت مشابه نظامیان در صورت زخمی شدن یا کشته شدن هر یک از آنها می‌یابد. براساس مصوبه کابینه عراق در سال ۲۰۱۴ حقوق و مزایای هر داوطلب به محض ملحق شدن به مراکز داوطلب مردمی برقرار می‌شود. مهم‌ترین گروه‌های زیرمجموعه حشد شعبی (جز مجموعه اصلی سپاه بدر) عبارتند از:
1-عصائب أهل الحق ۲-گروهان طلیعه الخراسانی ۳-گردان سید الشهداء ۴-جنبش حزب الله النجباء ۵-گردان حزب الله
۶- گروهان السلام ۷-سپاه الوعد الصادق
 8- سازمان بدر (شاخه نظامی)۹-تیپ عمار بن یاسر ۱۰-تیپ أسد الله الغالب ۱۱-تیپ الیوم الموعود ۱۲-گروهان الزهراء ۱۳-تیپ ذوالفقار ۱۴- تیپ کفیل زینب ۱۵-گروهان أنصار العقیده ۱۶- تیپ المنتظر ۱۷-تیم عملیاتی ویژه بدر) ۱۸-تیپ ابوالفضل العباس ۱۹-جنبش الجهاد و البناء ۲۰-گروهان الدفاع الشعبی ۲۱-گردان درع الشیعه ۲۲-حزب الله الثائرون ۲۳-گردان التیار الرسالی ۲۴-گروهان عاشوراء ۲۵-گردان مالک الأشتر ۲۶-گردان انصار الحجه
۲۷- گردان الدفاع المقدس ۲۸-تیپ القارعه ۲۹-گردان الغضب ۳۰-تیپ الشباب الرسالی ۳۱- گردان الامام الغائب ۳۲-جنبش الابدال ۳۳- گردان الامام علی ۳۴- ارتش المختار
۳۵- تیپ الحمد ۳۶-تیپ الامام القائم
۳۷- تیپ العادیات ۳۸- جنبش انصارالله الاوفیاء ۳۹- تیپ الحرس الخاص الخامس البتار ۴۰-ارتش الکرار ۴۱- گروه العباس
۴۲- الحشد الشعبی
 


Page Generated in 0/0051 sec