printlogo


کد خبر: 142040تاریخ: 1394/4/29 00:00
انفجار مهیب در شمال بغداد

گروه بین‌الملل: شامگاه جمعه در پی حمله داعش با استفاده از یک خودروی بمب‌گذاری شده به استان دیالی عراق دست‌کم 100 تن کشته و بیش از 130 تن دیگر زخمی شدند. این انفجار در بازار شلوغی در شهرک خان
بنی سعد در نزدیکی شهر بعقوبه رخ داد که داعش مسؤولیت آن را برعهده گرفت. به گفته منابع، این خودروی بمب‌گذاری شده حامل حدود 3 تن مواد منفجره بود و انفجار آن موجب کشته شدن دست‌کم 100 تن و زخمی شدن بیش از 125 تن دیگر شد. این انفجار همچنین موجب ویرانی چند ساختمان شد که در آن مردم مشغول برگزاری جشن عید فطر بودند. ساکنان شهر خان بنی‌سعد عمدتا شیعه هستند و در زمان انفجار شهروندان سرگرم خرید برای مراسم عید فطر بوده‌اند. این شهر در 30 کیلومتری شمال شرقی بغداد قرار دارد. احمد التمیمی، فرمانده پلیس محلی در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز صحنه انفجار را «وحشتناک» توصیف کرده و گفته است: «برخی مردم از جعبه‌های میوه در این بازار برای جمع‌آوری اجساد کودکان استفاده می‌کردند». به گفته مسؤولان محلی عراق در جریان این حمله تروریستی 20 تن نیز مفقود شده‌اند. به نظر می‌رسد داعش برای جبران شکست‌های خود در استان الانبار، بزرگ‌ترین استان عراق دست به چنین حملاتی می‌زند. استان دیالی از جمله مناطقی بود که داعش ماه‌ها در آن حضور داشت و از خرداد پارسال و همزمان با سقوط موصل، به یکی از کانون‌های سازماندهی این گروه تروریستی تبدیل شده بود. با این حال نیروهای امنیتی عراق با پشتیبانی الحشد الشعبی این استان را در زمستان سال گذشته به‌طور کامل پاکسازی کرده و شهرهای اشغال‌شده آن را از کنترل داعش خارج کردند. با این‌ همه، داعش همچنان به عملیات تروریستی مانند بمب‌گذاری، عملیات انتحاری و حملات مسلحانه در این استان به صورت جسته و گریخته ادامه می‌دهد. بنا بر آمار سازمان ملل متحد، از زمان درگیری‌های نظامی میان دولت مرکزی عراق و گروه داعش (از اوایل سال 2014) تاکنون بیش از 15 هزار شهروند غیرنظامی در این کشور کشته و بیش از 30۰ هزار نفر مجروح شده‌اند.
لغو مراسم عید فطر در استان دیالی
در همین راستا مثنی التمیمی، استاندار دیالی 3 روز عزای عمومی برای قربانیان این انفجار تروریستی اعلام و مراسم جشن عید فطر را لغو کرد. التمیمی گفت هدف تروریست‌ها از کشتار مردم بی‌دفاع در بازار بنی‌سعد بی‌کفایت جلوه دادن نیروهای امنیتی بود. التمیمی خاطرنشان کرد: عزم و اراده عراقی‌ها توطئه دشمنان را برای برهم زدن وحدت و انسجام ساکنان استان دیالی خنثی خواهد کرد.
واکنش‌ها به انفجار خونین دیالی
در همین حال، حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق نیز ضمن محکوم کردن این انفجار تروریستی تاکید کرد: تروریست‌ها هیچ جایی در عراق ندارند و با این جنایت به پایان خود نزدیک شده است.
دفتر نخست‌وزیری عراق درباره این حادثه تروریستی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: گروه‌های تبهکار و تروریست داعش در کشور ما دیگر جایی ندارند از این رو آنها را بشدت سرکوب خواهیم کرد و انتقام خون کشته‌های این اقدام تروریستی را از آنها در جبهه‌های نبرد خواهیم گرفت. جنایات آنها تنها باعث جدی‌تر شدن عزم و اراده ما برای نابودی آنها خواهد بود و وجب به وجب از خاک عراق را از لوث وجود تروریست‌ها پاکسازی خواهیم کرد. سلیم الجبوری، رئیس‌ پارلمان عراق با محکوم کردن این حمله تروریستی از ساکنان استان دیالی خواست به داعش فرصت چنین حملاتی را ندهند و با این گروه تروریستی با جدیت مقابله کنند. در پی این انفجار خونین دیالی، همچنین رئیس‌جمهوری روسیه، دبیرکل سازمان ملل، کاخ سفید، دبیرکل اتحادیه عرب، بحرین، کویت و اردن آن را محکوم کردند.
درخواست مرجع شیعیان عراق از کشورهای همسایه
نماینده آیت‌الله سیستانی، مرجع عالیقدر شیعیان در گفت‌وگویی نادر با روزنامه انگلیسی ایندیپندنت از کشورهای همسایه خواست با کنترل مرزهای خود، مانع از پیوستن افراد به داعش در عراق شوند. شیخ عبدالمهدی الکربلایی، نماینده آیت‌الله سیستانی افزود: برخی کشورها اهمیت نمی‌دهند که عناصر داعش از مرزهایشان عبور کنند، و در قبال این مساله نگران نیستند و جلوی آن را نمی‌گیرند. به نوشته ایندیپندنت، با وجود اینکه نماینده آیت‌الله سیستانی به صورت مشخص به نام هیچ کشوری اشاره نکرد، احتمالا منظور او ترکیه است. سخنگوی مرجع تقلید شیعیان عراق در این گفت‌وگو از کشورهای غربی خواست برای مبارزه با داعش سلاح‌های بیشتری در اختیار دولت عراق قرار دهند. روزنامه ایندیپندنت، آیت‌الله سیستانی را مرجع تقلیدی توصیف کرد که هیچگاه در اماکن عمومی سخنرانی نمی‌کند و از قدرتی فراتر از نخست‌وزیر در عراق برخوردار است. این روزنامه با استناد به فتوای جهاد آیت‌الله سیستانی و داوطلب شدن 50 هزار تن از شیعیان عراق برای جنگ، این موضوع را نشانه تاثیرگذار بودن نقش مراجع شیعه در مقایسه با مسؤولان سیاسی این کشور دانست. ایندیپندنت در ادامه به نقل از شیخ عبدالمهدی الکربلایی، سخنگوی آیت‌الله سیستانی، بسیج مردمی را نیرویی فراطایفه‌ای توصیف کرد که علاوه بر شیعیان و سنی‌ها، مسیحیان و ایزدی‌ها نیز در آن حضور دارند.
 


Page Generated in 0/0076 sec