printlogo


کد خبر: 142059تاریخ: 1394/4/29 00:00
اخبار

 دوسوم سیگار مصرفی کشور
قاچاق است
مدیرعامل دخانیات با اشاره به اینکه از۶۰ میلیارد نخ سیگار مصرفی کشور ۴۰ میلیارد از طریق قاچاق تامین می‌شود، گفت: راه حل پیشگیری از قاچاق صدور مجوز برای واردات رسمی است. بنا به این گزارش، طی 20 سال اخیر شاید عمر ریاست هر یک از مدیران بر صندلی شرکت دخانیات ایران به یک سال هم نرسیده است و این مساله جای تأمل دارد. از طرف دیگر سیگار جزو 4 کالای اصلی است که دوسوم مصرف آن از طریق قاچاق تأمین می‌شود که از یک سو دولت از حقوق خود محروم شده و از طرف دیگر سود سرشاری را روانه جیب مافیای واردات این کالای غیرضرور می‌کند. از طرفی نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت راه پایان دادن به قاچاق سیگار را دادن مجوز رسمی به نمایندگی‌های برندهای خارجی می‌داند، ایده‌ای که طی یک سال گذشته حرف و حدیث‌های زیادی را در میان رسانه‌ها و نمایندگان مجلس در پی داشته است تا آنجا که اخیرا 5 نماینده مجلس بر آن شدند وزیر صنعت را برای پاسخگویی نسبت به این مساله به مجلس فراخوانند. محمدحسین برخوردار، رئیس مجمع واردات و مدیرعامل کنونی شرکت دخانیات درباره علت حجم گسترده قاچاق سیگار در گفت‌وگو با فارس گفت: سالانه 60 میلیارد نخ سیگار در داخل کشور مصرف می‌شود که 20 میلیارد نخ آن تولید داخل است که تولید آن نیز با اُفت و خیزهایی همراه بوده است. وی راهکار پیشگیری از قاچاق را ارائه مجوز رسمی برای ورود قاچاق سیگار دانست و افزود: با این کار هم جذب سرمایه‌گذاری خارجی در کشور صورت می‌گیرد و هم راهکاری برای ایجاد اشتغال و انتقال تکنولوژی است.

انحصار واردات رسمی ۴ قلم میوه در دست افراد خاص
سخنگوی اتحادیه بارفروشان می‌گوید: مجوز
۴ قلم میوه‌ای که اجازه واردات رسمی به آنها داده می‌شود، در دست افراد و شرکت‌های خاص است که به‌راحتی با کاهش عرضه در بازار قیمت‌ها را بالا و پایین می‌کنند. بیژن حاج‌محمدرضا در گفت‌وگو با فارس، درباره وضعیت ورود میوه‌های قاچاق به میدان مرکزی تره‌بار به این نکته اشاره کرد که با توجه به حضور بازرسان وزارت بازرگانی، اصناف و تعزیرات حکومتی امکان توزیع میوه‌های قاچاق در میدان مرکزی تره‌بار وجود ندارد. وی تصریح کرد: از طرفی براساس تصمیم وزارت جهاد کشاورزی مجوز واردات رسمی به میوه‌هایی که در داخل کشور تولید می‌شود داده نمی‌شود و تنها 4 مورد مجوز برای میوه‌هایی همچون موز، آناناس، نارگیل و انبه به افراد و شرکت‌های خاص داده می‌شود. وی با انتقاد از سیاستگذاری‌های وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت مبنی بر تنظیم و مجوز واردات میوه گفت: بارها گفته‌ایم که برای تعدیل قیمت‌ها می‌توان عرضه را در بازار کنترل کرد نه آنکه انحصار واردات میوه در همین چند قلم هم در دست افراد خاص باشد.

جمع‌آوری واحدهای تولیدی غیرمجاز مصالح ساختمانی
مدیرکل استاندارد استان تهران از جمع‌آوری واحدهای تولیدی غیرمجاز مصالح ساختمانی خبر داد و گفت: گشت‌های سیاری را برای جمع‌آوری این واحدهای غیرقانونی راه‌اندازی کرده‌ایم. مسلم بیات در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه همه واحدهای مجاز تولید مصالح ساختمانی توانسته‌اند از سازمان استاندارد و سازمان صنعت، معدن و تجارت پروانه فعالیت دریافت کنند، گفت: تعدادی از واحدها که موفق به دریافت پروانه نشدند اجازه فعالیت در این واحدها را ندارند. مدیرکل استاندارد استان تهران افزود: واحدهایی که مجوز دریافت نکرده‌اند با خریداری زمین‌های خالی اقدام به راه‌اندازی کارگاه‌ها و واحدهای تولیدی به صورت متحرک می‌کنند تا در صورت منحل شدن کارگاه‌ها در مکان‌های دیگری این کارگاه‌ها را راه‌اندازی کنند. بیات با اشاره به اینکه یکی از مشکلات ما در این حوزه وجود این کارگاه‌هاست، افزود: باید شهرداری با استفاده از گشت‌های سیار خود این واحدهای تولیدی غیرمجاز مصالح ساختمانی را جمع‌آوری کند.
 


Page Generated in 0/0051 sec