printlogo


کد خبر: 142063تاریخ: 1394/4/29 00:00
عضو شورایعالی سازمان نظام پزشکی در گفت‌وگو با«وطن امروز» تأکید کرد
درد بی‌درمانی به نام بیمه‌ها!

حامد مهرنیا: کاهش هزینه‌های درمانی بیماران به عنوان یکی از اهداف اصلی طرح تحول سلامت مطرح شد که به ثمر رسیدن این هدف در بخش بستری بیمارستان‌های دولتی رضایت نسبی بیماران را در پی داشته است اما هزینه‌های درمانی در مراکز خصوصی و درمان سرپایی بیماران همچنان به قوت خود باقی است و بار مضاعفی را بر دوش خانواده‌ها تحمیل می‌کند. رشد نامناسب تعرفه‌های دولتی در کنار نابسامانی سازمان‌های بیمه‌گر از قانون موضوعی است که داریوش طاهرخانی، عضو شورایعالی نظام پزشکی در گفت‌وگو با
«وطن امروز» به تشریح آن پرداخته است.
هزینه‌های تحمیلی بر بیماران
ابلاغ تعرفه‌های درمانی در سال جدید که درباره مراکز درمانی دولتی و خصوصی انجام گرفت با نارضایتی گروه‌های گوناگون پزشکی همراه شده است و بسیاری از کارشناسان این حوزه نیز بر آن نقد دارند. داریوش طاهرخانی، عضو شورایعالی نظام پزشکی در این باره بیان داشت: مادامی که تعرفه‌های دولتی رشد مناسبی نداشته باشند و مبنای پرداخت بیمه‌های پایه در کشور براساس تعرفه‌های بخش دولتی انجام گیرد، مردم ناگزیر هستند برای تامین سلامت خود از بسیاری نیازهای زندگی‌شان چشم‌پوشی کنند.
به باور طاهرخانی، تامین سلامتی مردم یکی از تکالیف دولت است و نباید مردم برای تامین سلامتی خود مجبور باشند از برخی نیازهای زندگی صرف‌نظرکنند.
عضو شورایعالی نظام پزشکی با اشاره به عملکرد نامناسب سازمان‌های بیمه‌گر افزود: متاسفانه با توجه به اینکه بیمه‌های پایه کشور بیشترین رای را در شورایعالی بیمه دارند و هیات دولت هم همیشه در محاسبات خود نظرات آنها را مبنا قرار می‌دهد، تعیین تعرفه‌ها آنطور که باید عملیاتی نمی‌شود.
پرداخت هزینه درمان از سبد خانوار
شیوه رای‌گیری و سهم سازمان‌های بیمه‌گر در آرا، یکی از نکات مهمی است که عضو شورایعالی نظام پزشکی به آن اشاره کرده است. وی در توضیح بیشتر این موضوع یادآور شد: همیشه بیمه‌های پایه تعرفه درمانی را براساس منابع خودشان پایه‌ریزی می‌کنند و به جای آنکه تلاش کنند با ایجاد منابع پایدار برای بیمه‌ها و استقرار مدیریت کارآمد و اقتصادی در مجموعه‌های خودشان باری از دوش مردم بردارند، همواره سعی می‌کنند از منابع خود طوری صیانت کنند که تعرفه‌ها تغییر نکند و مجبور نباشند برای پرداخت سهم خودشان به سمت کارآیی اقتصادی پیش بروند، این موضوع همیشه و در همه ادوار باعث شده مردم مجبور باشند هزینه‌های سلامت خود را از سبد خانوار پرداخت کنند.
احساس خوشایند محدود به بخش بستری!
این در حالی است که باید دقت داشته باشیم حس خوشایندی که طرح تحول سلامت در کشور ایجاد کرد فقط مربوط به بخش بستری در حوزه بیمارستان‌های دولتی است. طاهرخانی با بیان این مطلب عنوان کرد: پرداخت از جیب مردم فقط محدود به بخش بستری در بیمارستان دولتی نیست بلکه عمده پرداخت‌های مردم به واسطه ناکارآمدی بیمه‌های پایه کشور در بخش سرپایی و در بخش خصوصی است.
به گفته این عضو شورایعالی نظام پزشکی، مردم در بخش خصوصی مجبور هستند به دلیل نبود حمایت بیمه‌های پایه همواره مابه‌التفاوت تعرفه‌های دولتی تا خصوصی را از جیب‌شان پرداخت کنند و شکافی که در تعرفه‌گذاری وجود دارد باعث شده رقم پرداختی مردم بسیار بالاتر از آن چیزی باشد که بیمه‌ها متقبل می‌شوند.
جای خالی دولتی‌ها در حمایت از بیماران
نقش کمرنگ بیمه‌های پایه در حمایت از بیماران و جای خالی دولت در ساماندهی اوضاع سازمان‌های بیمه‌گر از دیگر موضوعاتی است که بر مشکلات نظام سلامت کشور دامن می‌زند. طاهرخانی در این باره خاطرنشان کرد: اگر یک بار بیمه‌های پایه کشور تعطیل شوند و مردم بدانند که تحت پوش هیچ بیمه‌ای نیستند بهتر می‌توانند تصمیم بگیرند و متناسب با اقتصاد خانواده برای هزینه‌های سلامتی‌شان برنامه‌ریزی کنند.
وی تصریح کرد: در واقع بیمه‌های پایه هیچ حمایت معناداری از مردم در حوزه سلامت ندارند و این تکلیف دولت است که به این موضوع ورود پیدا کند و به جای رقم زدن به تعرفه‌ای که فقط چالش‌های بیمه‌ها را مرتفع می‌کند به سمت الزام بیمه‌ها در پرداخت صحیح هزینه‌های درمانی گام بردارد.
به باور این عضو شورایعالی نظام پزشکی، بیمه‌های پایه در حد یک شعار و تیتر روزنامه‌ها وجود دارند اما در متن نظام سلامت کشور و جایی که مردم مجبور هستند صورتحساب‌های میلیونی سلامت خود را پرداخت کنند، خبری از بیمه‌ها نیست.


Page Generated in 0/0062 sec