printlogo


کد خبر: 142082تاریخ: 1394/4/29 00:00
تقویم تاریخ

تصویب قطعنامه 598 درباره لزوم پایان جنگ ایران و عراق (1366ش)
قطعنامه 598 شامل 10 ماده بود که به اتفاق آرای 15 عضو شورای امنیت به تصویب رسید. این قطعنامه یکی از معدود موارد مورد اتفاق 5 عضو دائمی شورای امنیت در تاریخ 40 ساله سازمان ملل تا آن روز به شمار می‏رود. رژیم بعثی عراق بلافاصله موافقت بدون قید و شرط خود را با مفاد آن، مشروط به متابعت ایران از آن اعلام کرد. از آنجا که در قطعنامه 598 برخلاف قطعنامه‏های قبلی این سازمان تا حدودی نسبت به حقوق ملت ایران توجه شده و نکات مثبت در آن آمده بود، دولت ایران آن را رد نکرد و تنها شرط تحقق آن را تعیین متجاوز اعلام کرد. سرانجام با وقوع حوادث متعدد، رهبر کبیر انقلاب اسلامی با درک توطئه غرب و نیز در نظر گرفتن منافع و مصالح نظام، قطعنامه 598 شورای امنیت را یک سال بعد در 27 تیرماه 1367 پذیرفتند.

ترور «ملک عبدالله» اولین پادشاه اردن هاشمی (1951م)
ملک عبدالله، اولین پادشاه کشور اردن هاشمی در 21 دسامبر سال 1882م در شهر مکه متولد شد. پدر وی شریف حسین امیر مکه بود. ملک عبدالله مقدمات علوم ادبی را در اسلامبول فرا گرفت و در 28 سالگی به عنوان نماینده شهر مکه در مجلس نمایندگان عثمانی حضور یافت. وی در سال 1916م همراه پدرش در انقلاب عربی شرکت کرد و پادگان نظامی عثمانی در شهر طائف را به تصرف خویش درآورد. در ماه مارس 1921 دولت انگلستان، تصمیم به برپایى امیرنشین اردن به سرکردگی امیر عبدالله گرفت. انتخاب وی نشان‌دهنده دست‌پرورده بودن و سرسپردگی او نسبت به دولت انگلستان بود سپس عازم اَمّان شد و پس از ملاقات با چرچیل وزیر وقت مستعمرات انگلستان در بیت‌المقدس، مقدمات حکومت خود را فراهم کرد. براساس توافق و پیمان همکاری انگلیس و اردن در سال 1926م نام این منطقه به مملکت اردن هاشمی تغییر یافت و امیر عبدالله با عنوان ملک عبدالله پادشاه اردن زمام امور را به دست گرفت و مدت 25 سال در این سمت باقی ماند. وی بعد از جنگ دوم جهانی و شکل‏گیری اسرائیل رهبری اعراب در جنگ با این رژیم را بر عهده گرفت که نتیجه آن شکست اعراب و تحکیم موجودیت رژیم غاصب اسرائیل بود. ملک عبدالله در عین حال به علت دشمنی عمیق با خاندان سعودی در عربستان به دنبال تصرف سوریه و لبنان و اجرای طرح سوریه کبیر بود. و این مساله باعث شده بود وی بخش‏هایى از فلسطین را که در جریان جنگ با اسرائیل به تصرف درآورده بود، در اختیار بگیرد و به دنبال یکپارچه کردن این مناطق، تحت حاکمیت اردن باشد. وی سرانجام در 20 جولای 1951م در مسجدالاقصی توسط یک جوان فلسطینی که مخالف انضمام بیت‏المقدس و بخش عربی فلسطین به اردن بود، هدف گلوله قرار گرفت و در 69 سالگی کشته شد. پس از وی، پسرش ملک حسین به پادشاهی اردن رسید.

اشغال بخش ترک‌ نشین قبرس توسط نیروهای نظامی ترکیه (1974م)
ترک‏ها و یونانی‌نشین‏های قبرسی از سال‏های قبل درباره سهم خود در حاکمیت این جزیره، اختلاف و درگیری داشته‏اند. در این میان، ترکیه از ترک‏ها و یونان از یونانی‏های این جزیره حمایت می‏کردند. در همین گیر و دار، کودتای گارد ملی قبرس و برکناری رهبر یونانی‏های این کشور از قدرت، باعث شد ارتش ترکیه به بهانه حمایت از ترک‏های قبرس، در بیستم جولای سال 1974م شمال ترک‏نشین این جزیره را که 40 درصد از وسعت آن را تشکیل می‏دهد، اشغال کند. با این اقدام نظامی ترکیه، قبرس، عملاً به 2 بخش ترک‏نشین و یونانی‏نشین با 2 دولت جداگانه تجزیه شد. بخش شمالی قبرس همچنان در اشغال ترکیه باقی مانده است و مذاکرات رهبران 2 بخش شمالی و جنوبی قبرس برای وحدت کشور و ایجاد حکومت واحد، هنوز به نتیجه نرسیده است. همچنین به‏رغم همه‏پرسی درباره اتحاد 2 بخش در اوایل سال 2004م قبرس به راه حلی برای پایان دادن به اختلافات دست نیافته است.


Page Generated in 0/0054 sec