printlogo


کد خبر: 142397تاریخ: 1394/5/4 00:00
سلامت

معاون وزیر بهداشت مطرح کرد
یک تخت بیمارستانی برای هر هزار نفر
معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینکه به ازای هر هزار ایرانی فقط یک تخت بیمارستانی وجود دارد، از راه‌اندازی ۱۱۰ بخش اورژانس و به‌کارگیری ۲۴۰۰ تخت ویژه ICU خبر داد.
به گزارش«وطن امروز» محمد آقاجانی، معاون وزیر بهداشت با اعلام این خبر اظهار داشت: 110 بخش اورژانس پیشرفته طی یک سال آینده همراه بازسازی ناوگان اورژانس کشور گسترش می‌یابد. وی بیان‌داشت: همچنین 2هزار و400 تخت ICU برای مراقبت‌های ویژه به
 5 هزار و400 تخت ICU کنونی اضافه می‌شود تا بتوانیم پوشش مراقبت‌‌های حاد برای بیماران را افزایش دهیم. آقاجانی به استاندارد نبودن میزان تعداد تخت بیمارستانی در کشور اشاره کرد و افزود: به ازای هر هزار ایرانی فقط یک تخت بیمارستانی موجود است در حالی که در کشورهای توسعه یافته این آمار 5/13 به هزار و همچنین در کشوری مانند کره‌جنوبی 5/10 به هزار  و در کشورهای همسایه ما این آمار7/2 به ازای هر
1000 نفر جمعیت است. بنابر‌این چند دهه در این حوزه قصور رخ داده است و باید حداقل در طول یک دهه این کمبودها را برطرف کنیم.

کم‌توجهی وزارت بهداشت به همسایگان دریاچه ارومیه
متاسفانه شاهد کم‌کاری وزارت بهداشت درباره بررسی تاثیرات خشکی دریاچه ارومیه بر سلامت مردم هستیم. مهدی احمدی، عضو ستاد احیای دریاچه ارومیه درباره اثرات خشکی دریاچه ارومیه بر سلامت مردم اطراف این دریاچه گفت: بزرگ‌ترین مشکلاتی که ممکن است در این منطقه به دلیل وجود گردوغبارهای برخاسته از مناطق خشک دریاچه ارومیه از نظر سلامتی ایجاد شود، مشکلات تنفسی  و فشار خون است. احمدی به ایلنا افزود: البته اکنون در وضعیتی قرار داریم که در همه کشور گرد و غبار وجود دارد و ارومیه در میان استان‌های میانی از نظر وجود گرد و غبار در کشور قرار گرفته است  اما نگرانی‌ای که درباره ارومیه وجود دارد، به  دلیل وجود رسوبات نمکی و فلزات سنگینی است که نشست کرده و به مرور زمان ممکن است در هوا بلند شود و در بلندمدت بر سلامت مردم تاثیر بگذارد و حتی بروز بیماری سرطان در منطقه را نیز تشدید کند. وی با اشاره به اینکه تاکنون هیچ نهادی مانند وزارت بهداشت یا دانشگاه‌های علوم‌پزشکی مطالعه‌ای درباره تاثیر خشکی دریاچه ارومیه بر سلامت مردم انجام نداده‌اند، اظهار کرد: این مساله ناشی از کم‌کاری وزارت بهداشت است، زیرا وظیفه حاکمیتی این وزارتخانه ایجاب می‌کند تاثیر خشک شدن دریاچه ارومیه بر سلامت مردم آن منطقه را بررسی کند. متاسفانه با تشکیل ستاد احیای دریاچه ارومیه برخی دستگاه‌ها تلاش دارند وظیفه داخلی خود را به این ستاد محول کنند، در حالی که ستاد احیا چنین وظیفه‌ای ندارد.

تعیین غیرمنصفانه  تعرفه‌های فیزیوتراپی
از آنچه درباره مطالبات صنفی فیزیوتراپیست‌ها حاصل شده است، راضی نیستم.
به گزارش مهر، علیرضا زالی رئیس‌کل سازمان نظام پزشکی ایران، در مراسم روز فیزیوتراپی گفت: نگاه ما در تعرفه‌گذاری منصفانه نیست و سازمان نظام پزشکی تا دقیقه ۹۰ برای تعرفه فیزیوتراپی تلاش کرد.  وی با تاکید بر اینکه قدر و منزلت فیزیوتراپیست‌ها باید ارج نهاده شود، تصریح کرد: دستیابی به این موضوع به اتحاد و انسجام صنفی و ناامید نشدن از ادامه تلاش‌ها نیاز دارد. ماندن در صحنه مفهومی مهم برای بخش‌های صنفی به شمار می‌رود. فرد در یک مجموعه نمی‌تواند در کنار مجموعه خود بماند و تلاشی نکند. از آنچه درباره مطالبات صنفی فیزیوتراپیست‌ها حاصل شده است راضی نیستم و باید با پرهیز از نگاهی حداقلی به این رشته نگریست. رئیس‌کل سازمان نظام پزشکی ایران با اشاره به حضور بازتوانی فیزیوتراپیست‌ها بیان کرد: از این موضوع نباید غافل شد که فیزیوتراپیست‌ها از نیروی جسمانی خود هنگام انجام خدمات این رشته بهره می‌برند و این مساله، موضوع فرسایشی را برای آنها به همراه دارد. هنگام تعرفه‌گذاری به این موضوع توجهی نمی‌شود. نگاه کنونی به رشته فیزیوتراپی مطلوب نیست. با توجه به آنکه جامعه ایرانی رو به سالمندی پیش می‌رود همچنین تغییر الگوی بیماری‌ها و افزایش طول عمر افراد جامعه سبب می‌شود، نیازهای فیزیوتراپی متفاوت شود. زالی تصریح کرد: نگاه پویا و دینامیک به رشته فیزیوتراپی هنوز در جامعه جا نیفتاده است.


Page Generated in 0/0062 sec