printlogo


کد خبر: 142460تاریخ: 1394/5/4 00:00
شاخص کل 607 واحد دیگر کاهش یافت
بورس به توافق اعتماد ندارد

گروه اقتصادی: فعالان بازار سرمایه که پس از مدت‌ها انتظار خود را برای رونق‌بخشی بورس با ایجاد توافق هسته‌ای آماده کرده بودند اما پس از اتمام مذاکرات و در پی توافقات انجام شده ایران با کشورهای1+5 هیچ واکنشی از خود نشان ندادند و برعکس انتظارات، نه تنها رشد شاخص‌ها در مسیر سراشیبی قرار گرفت بلکه این بازار مهم جذابیت خود را نیز نسبت به گذشته از دست داد. البته برخی کارشناسان بازار سرمایه معتقدند افت پی‌درپی شاخص‌ها در این روزها به دلیل مبهم بودن نتیجه نهایی توافق هسته‌ای و تردید درباره آینده بورس است اما برخی دیگر تخلیه حباب‌ها در این بازار را علت سیر نزولی شاخص‌ها عنوان می‌کنند.
واکنش سرد بازار به شرایط جدید
شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات اولین روز هفته با 607 واحد کاهش به 67 هزار و 36 واحد رسید. به گزارش فارس، براساس اطلاعات مندرج در سامانه شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران دیروز شنبه با 607 واحد کاهش به 67 هزار و 36 واحد رسید. همچنین شاخص وزنی کل بازار دیروز با 101 واحد کاهش به 10 هزار و 252 واحد و ارزش روز بازار به 284 هزار میلیارد تومان رسید. دیروز معامله‌گران بورسی بیش از 390 هزار برگ‌بهادار به ارزش 101 میلیارد تومان و در  30هزار نوبت معامله داد و ستد کردند. پس از برگزاری مجامع شرکت‌ها در تیرماه که با تقسیم سودهای اندک از 10 ریال تا 16 ریال و در بعضی از شرکت‌ها تا 170 تومان سود همراه بود، دیروز در جریان معاملات نمادهای این شرکت‌ها بازگشایی شد.
به‌گزارش فارس، دیروز در بازار نقدی فرابورس ایران نیز شاخص کل با 11 واحد افت به 791 واحد رسید و ارزش روز بازار اول و دوم فرابورس به 59 هزار میلیارد تومان رسید. همچنین دیروز معامله‌گران فرابورسی بیش از 60 میلیون برگ بهادار در قالب 11 هزار نوبت معامله و به ارزش
50 میلیارد تومان داد‌و‌ستد کردند.
توجیه منطقی برای افت بورس وجود ندارد
یک کارشناس بازار سرمایه گفت: ریزش پیاپی شاخص و قیمت‌ها در بورس توجیه منطقی ندارد و باید این اتفاق را در دلایل دیگری جست‌وجو کرد. محمد رضایی در گفت‌وگو  با تسنیم، درباره نتایج مذاکرات هسته‌ای و تاثیر آن بر وضعیت بازار سرمایه گفت: پیش‌تر کارشناسان بازار سرمایه عنوان می‌کردند با رسیدن به توافق در مذاکرات هسته‌ای و نیز انتشار خبر رفع تحریم‌ها، بورس بازده 20 درصدی را نصیب سهامداران خواهد کرد اما در عمل این اتفاق برای بازار نیفتاد. این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه این رفتار و واکنش معکوس و منفی بازار به مذاکرات هیچ دلیل منطقی و درستی ندارد، افزود: موضوعاتی چون رفتار حقوقی‌ها اتفاق تازه‌ای برای بورس نیست که یک‌شبه بروز پیدا کند و کلیت بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار دهد. وی درباره تاثیر مجامع شرکت‌های بورسی بر افت بازار با وجود خبرهای مثبت منتشرشده از مذاکرات نیز گفت: یک روز پس از انتشار خبر توافق نماد حدود 80 شرکت در بازار سرمایه به دلایل گوناگون‌ از جمله برگزاری مجمع و تقسیم سود متوقف بوده است و این موضوع در حالی است که حدود 450 نماد معاملاتی در بازار سرمایه‌ روی تابلو هستند بنابراین این موضوع استدلال درستی برای منفی شدن بورس نخواهد بود. این کارشناس بازار سرمایه درباره پیش‌خور شدن خبر رسیدن به توافق توسط معامله‌گران هم اذعان داشت: پیش‌خور شدن خبرهای خوش بویژه در موضوع توافق هسته‌ای پیش از 11 فروردین امسال نیز اتفاق افتاد اما با انتشار خبر مثبت از مذاکرات لوزان شاهد صف‌های خرید چندصدمیلیونی در مدت یکی دو روز در بازار بودیم که عدم مدیریت در عرضه سهام موجب ریزش بازار شد. وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر سایه یکی از ریسک‌های بازار تحت عنوان ریسک سیاسی از بورس کنار رفته است، گفت: ریزش شاخص و قیمت‌ها در بورس توجیه منطقی ندارد و باید این اتفاق را در دلایل دیگری جست‌وجو کرد.
شرایط کنونی بورس طبیعی است؟
یک فعال بازار سرمایه با اشاره به اینکه نوسان ذات بازار سهام در روزهای مثبت و منفی است، گفت: نباید به روزهای منفی بازار دید کوتاه‌مدت داشت و روند نزولی بورس با وجود خبرهای مثبت، امری طبیعی است. علی یاراحمدی با اشاره به اینکه نوسان در ذات بازار سرمایه است به تسنیم گفت: همیشه در روزهای مثبت و منفی بورس، نوسان وجود دارد که البته از مزیت‌های بازار سرمایه است و نباید به این اتفاق به دید منفی نگاه کرد. این فعال بازار سرمایه افزود: نگاهی به تاریخچه معاملات در بورس نشان می‌دهد طی چند سال گذشته شاخص بورس از کانال 10 و 20 هزار واحد به عدد 70 هزار واحد در این روزها رسیده است بدون اینکه اتفاق خاص و رو به رشدی در اقتصاد کشور بیفتد و دلیل این امر را می‌توان در حضور سهامداران ناآگاه که عملکرد آنها موجب ایجاد هیجان در بورس می‌شود جست‌وجو کرد. وی اضافه کرد: همچنین در چند سال گذشته در بازار سرمایه کشور سهم‌هایی به قیمت چندده‌هزار تومان معامله می‌شد اما در حال حاضر سهام زیر 100 تومان نیز در بازار وجود دارد و این در حالی است که قیمت کالا و محصولات در کشور در این مدت چندین برابر افزایش داشته است؛ بنابراین نمی‌توان منطق خاصی را برای توجیه افت و خیزهای بورس عنوان کرد. این فعال بازار سرمایه درباره حضور نوسان‌گیران در بورس نیز گفت: نوسان‌گیری در بورس به تخصص بالایی نیاز دارد و معمولا حقوقی‌ها و شرکت‌های بزرگ که منابع مالی زیادی دارند اقدام به این کار می‌کنند و بر این اساس امکان رقابت و نوسان‌گیری برای سهامداران خرد برای رقابت با آنها وجود ندارد؛ بنابراین نباید به معاملات نگاهی کوتاه‌مدت داشت. وی به سهامداران توصیه کرد: با دید بلندمدت و با آگاهی و اطلاع لازم سبدی از سهام را در بورس خریداری کنند و نگاه بلندمدت به بازار و سرمایه‌گذاری خود داشته باشند. این فعال بازار سرمایه با بیان اینکه صنایعی چون بانک‌ها، خودرویی‌ها، حمل‌ونقلی‌ها و پتروشیمی‌ها از رفع تحریم‌ها بیشترین بازده را نصیب سرمایه‌گذاران خود می‌کنند، گفت: کسانی که با اطلاعات کافی و هدف مشخص در بورس سرمایه‌گذاری می‌کنند در بلندمدت سود خوبی را در بازار سرمایه نصیب خود خواهند کرد.


Page Generated in 0/0096 sec