قائممقام شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی جزئیات ورود یک محموله آلوده بنزین حاوی مواد اکتانافزای فلزات سنگین منگنز به گمرک بندرعباس را تشریح کرد. به گزارش مهر، شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران دیروز با انتشار گزارشی به نقل از شاهرخ خسروانی، قائم مقام شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی جزئیات ورود یک محموله آلوده بنزین حاوی مواد اکتانافزای فلزات سنگین منگنز به گمرک بندرعباس را تشریح کرد. ماجرای ورود محمولههای بنزین آلوده و فاقد استاندارد یورو 4 اتحادیه اروپا از حدود 2 سال گذشته تاکنون و به دنبال توقف تولید بنزین در مجتمعهای پتروشیمی مطرح شده است. موضوعی که برخی منتقدان کیفیت بنزین وارداتی بر آن اصرار میکنند و مسؤولان شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی آن را رد میکنند. خسروانی با بیان اینکه در طول یک سال گذشته تاکنون ۴۳ محموله بنزین وارداتی در پایانههای نفتی کشور تخلیه و وارد شبکه سراسری انتقال و توزیع شده است، گفت: از اردیبهشت ۱۳۹۳ استاندارد بنزین یورو ۴ مبنای واردات قرار گرفت و از ۱۵ تیر ۹۳ تمام محمولهها بر مبنای این استاندارد بود. قائممقام شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی با اعلام اینکه تاکنون ۴۳ محموله بنزین وارد کشور شده و تمام این محمولهها دقیقاً استاندارد یورو ۴ را داشته است، تصریح کرد: در این میان، فقط یک محموله چند ماه قبل در گمرک بندرعباس حاوی مواد اکتانافزای فلزات سنگین منگنز وارد شد که آنهم به علت رعایت نکردن استاندارد یورو 4 عودت داده شد و تخلیه نشد. به گفته این مقام مسؤول، هماکنون با اطمینان اعلام میشود بنزین وارداتی دارای استاندارد یورو 4 است و هیچ ماده اکتانافزای سنگین در بنزین توزیعی کشور وجود ندارد. خسروانی همچنین از واردات بهطور متوسط روزانه بیش از ۶ میلیون لیتر بنزین به کشور در طول 3 ماهه نخست سال جاری خبر داد و خاطرنشان کرد: این در حالی است که در سال ۹۲ واردات بنزین 54/3 میلیون لیتر در روز بوده و در کنارش 6/5میلیون لیتر ریفرمیت از پتروشیمی دریافت میشد که در مجموع به بیش از ۹ میلیون لیتر در روز میرسید. بنا به این گزارش هیات دولت خردادماه سال گذشته با صدور مصوبهای خطاب به وزارت نفت خواستار واردات بنزین صرفا با استاندارد یورو 4 اتحادیه اروپا شده و برهمین اساس، هرگونه واردات بنزین با استاندارد یورو 2 در قراردادهای جدید ممنوع اعلام شده است.