printlogo


کد خبر: 142480تاریخ: 1394/5/5 00:00
آناتولی

پیامدهای تماس تلفنی اردوغان و اوباما
جنگ ترکیه با داعش زرگری است
گروه بین‌الملل: پس از حمله انتحاری در شهر کردنشین سوروچ ترکیه که ظاهرا داعش مسؤولیت آن را بر عهده گرفت و منجر به کشته شدن 32 مبارز مخالف  کرد شد، حال رجب طیب اردوغان یک جنگ زرگری را علیه آن گروه تکفیری‌ دست‌پرورده خود
به راه انداخته است.
از روز پنجشنبه گذشته جنگنده‌های اف16 ارتش ترکیه بیش از 400 هدف متعلق به داعش و همچنین گروهک پ‌ک‌ک را در مناطق نزدیک به مرز خود در شمال سوریه و عراق بمباران کرده‌اند همچنین نیروی زمینی به موشک‌باران و عملیات ضربت در خاک سوریه علیه اهداف کردی و تکفیری پرداخته است. این در حالی است که حملات تروریستی به اسم داعش در سوروچ  و همچنین دیار بکر هم در حقیقت حامیان پ‌ک‌ک در خاک ترکیه را هدف قرار داده بود. ضمنا با آنکه شواهد قطعی از وجود پایگاه‌ها و اقامتگاه‌های داعش در خاک ترکیه وجود دارد، عملیات ضدتروریستی پلیس ترکیه در داخل بیشتر شامل عناصر مبارز کرد شده است تا تروریست‌های تکفیری. به نظر می‌رسد این عملیات ضدتروریستی ترکیه را باید نتیجه یک رویداد دیگر دانست؛ رویدادی که قبل از آغاز این عملیات‌ها مطرح شد. ارتش ترکیه روز پنجشنبه در حالی وارد خاک سوریه شد که دقیقا شب قبلش، اردوغان با همتای آمریکایی‌اش اوباما تلفنی گفت‌وگو کرده بود. گفته می‌شود تعمیق همکاری‌های دوجانبه در جنگ با داعش، از محورهای صحبت‌های دوطرف بوده است. در پایان این گفت‌وگو نیز کاخ‌سفید بیانیه‌ای صادر کرد و از توافق دوطرف برای توقف نفوذ جنگجویان خارجی به سوریه و تامین امنیت مرزهای ترکیه با سوریه خبر داد. بلافاصله نیز حریت، روزنامه ترک مخالف دولت فاش کرد. اردوغان رضایت اوباما را برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع در شمال سوریه جلب کرده است، منطقه‌ای نواری شکل به عرض 100 کیلومتر در طول مرز با ترکیه که از زمان ایجاد جنگ داخلی در سوریه، آنکارا برای آن نقشه کشیده است. پس کاملا مشخص است که اردوغان بدون هماهنگی با اوباما تصمیمات جدید خود را
اتخاذ نکرده است.
حال باید منتظر چه تحولات میدانی و سیاسی در پی گفت‌وگوی تلفنی اوباما با اردوغان باشیم؟
1- اینکه یکی از محورهای گفت‌وگوی تلفنی اوباما با اردوغان این بوده که نفوذ جنگجویان خارجی به سوریه متوقف شود، به خوبی نشان می‌دهد ترکیه اتهام همیشگی به خود درباره تسهیل رفت‌وآمد تروریست‌های داعش به سوریه را پذیرفته است. این گفت‌وگوی تلفنی متناظر با سفر چندی قبل یک هیات آمریکایی به ترکیه، می‌تواند بیانگر توافق‌های راهبردی میان دو طرف بوده باشد. در این باره یک مقام نظامی آمریکایی که خواسته نامش فاش نشود به خبرگزاری فرانسه اعلام کرده ترکیه به آمریکا اجازه داده است از چند پایگاه هوایی بویژه پایگاه هوایی اینجرلیک در جنوب کشور برای انجام حملات هوایی علیه مواضع داعش که بخش اعظمی از خاک سوریه و عراق را اشغال کرده است، استفاده کند.
2- طبیعی است که در صورت صحت خبر در اختیار قرار دادن پایگاه هوایی اینجرلیک توسط ترکیه به آمریکا، باید به این اندیشید که ترکیه در قبال این واگذاری، چه امتیازی را از آمریکا ستانده است؟  ترکیه می‌داند اگر پایگاه اینجرلیک به محلی برای ضربه زدن به داعش قلمداد شود، از تهدیدها و خطرات داعش در امان نخواهد بود. پس به نظر می‌رسد ستانده اردوغان از اوباما باید همان منطقه حائل در نوار مرزی ترکیه با سوریه باشد. آنکارا عمدتا به دلیل واهمه از تسری اثرات خودمختاری کردهای سوریه در نوار شمالی این کشور، سعی دارد به این منطقه حائل به‌عنوان یک گزینه راهبردی نگاه کند.
3- اما بدبینانه‌ترین سناریو این است که جنگ زرگری اردوغان با داعش و پ‌ک‌ک، باز کردن پای آمریکا به پایگاه اینجرلیک، منطقه حائل، توقف ترانزیت تروریست‌ها از مرز ترکیه، همه و همه قطعات یک پازل باشند تا در نهایت ضربه اساسی‌تر به بشار اسد وارد شود!


Page Generated in 0/0070 sec