کتاب «ظهور هنر اسلامی در منطقه شامات» به قلم محمد الاسد، غازی بیشه، اینا کربرگ، لارا طعمه و فوزی زیادین است که علیمحمد طرفداری و مهرشاد عباسی آن را به فارسی ترجمه کردهاند و انتشارات سروش آن را منتشر کرده است. بهگزارش نسیم، چاپ نخست کتاب «ظهور هنر اسلامی در منطقه شامات»، ترجمه یکی از 15 کتاب مجموعه «موزه بدون مرز» با موضوع کلی «هنر اسلامی در حوزه مدیترانه» است که برپایه یافتههای باستانشناسی و معماری، طلوع و ظهور هنر و معماری و تمدن اسلامی در دوران صدر اسلام و در سرزمینهای باستانی و غنی منطقه شامات را شرح داده و بازگو میکند و مولفان اندیشمند آن براساس مستندات معماری و باستانشناسی، روند گزینش تدریجی و آگاهانه اسلام توسط مردمان این مناطق و شکلگیری جامعه و قلمروی فرهنگ، هنر و معماری نوین اسلامی را بهتصویر میکشند. هدف برنامه «موزه بدون مرز» و مجموعه نمایشی آن «هنر اسلامی در حوزه دریای مدیترانه»، فراهمکردن زمینه فعالیت کشورهای مدیترانهای در این فرآیند سیاسی و اقتصادی برای تقویت روند حفظ میراث فرهنگی آنهاست. این برنامه براساس ساختار نمایشی جدیدی که طی آن آثار هنری در محلهای اصلی خود میمانند تا زمینه حقیقی آنها نشان داده شود، تحقیقات روی موضوعات خاص را با افزایش توجه و آگاهی به میراث هنری توأم میکند و هدف آن پیشبرد سرمایهگذاری در جهت حفظ میراث است. این کتاب در میان تحقیقات باستانشناسی انجام شده در ایران نظیر چندانی ندارد و میتوان آن را برای بررسیهای باستانشناسی تحولات دوران صدر اسلام در ایران – که جای آن در تحقیقات باستانشناسی ما وسیعاً خالی مانده است - الگو قرار داد. کتاب «ظهور هنر اسلامی در منطقه شامات» در 3 فصل نخست خود در رابطه با هنر اسلامی در حوزه دریای مدیترانه، مقدمهای تاریخی را درباره هنر و ظهور هنر اسلامی در حکومت امویان بررسی میکند و زوایای مختلف آن را مورد موشکافی قرار میدهد. نویسنده همچنین در فصلهای بعدی کتاب خطوط سیری حکومت امویان شامل نظام اداری امویان، امویان و اتباع مسیحی آنها، مفهوم تصویرگری بیزانسی و اموی، اقامتگاههای باشکوه، سبک زندگی اغنیا و سرگرمیهای خلیفه، شهر دکاپولیس در دوره امویان، مسکوکات صدراسلام، اردوگاههای لژیونری رومی و طراحی شهری و غیره را مورد نقد و بررسی قرار میدهد.