printlogo


کد خبر: 142494تاریخ: 1394/5/5 00:00
تقویم تاریخ

آغاز عملیات «مرصاد» در منطقه اسلام‏آباد غرب (1367 ش)
عملیات مرصاد در 5 مرداد‌ماه 1367، با رمز مبارک یا علی(ع) و به منظور مقابله با منافقین در منطقه اسلام‏آباد و کرند‌غرب در استان کرمانشاه، آغاز شد. منافقین خلق، خوشحال از پیروزی‏های مقدماتی و در یک اقدام عجولانه، راهی باختران (کرمانشاه) شده و به خیال باطل خود، قصد حرکت به‌سمت تهران و سرنگونی نظام جمهوری اسلامی ایران را کردند. رادیو منافقین با ارسال پیام به مردم باختران، از آنها می‏خواهد زمینه را برای ورود ارتش به اصطلاح آزادی‏بخش مهیا کنند و آماده جذب در گردان‏ها و لشکرها باشند. از آن طرف رزمندگان اسلام در 34 کیلومتری باختران، ناگهان راه را بر ستون‏های منافقین می‏بندند و واحدهای زرهی رزمندگان، در یک اقدام متهورانه، تعداد زیادی از ادوات سنگین زرهی منافقین را هدف قرار داده و به آتش می‏کشند. جاده باختران - اسلام‏آباد در همان لحظات اولیه، انباشته از ادوات سوخته شده می‏شود و عکس‏العمل سریع رزمندگان، منافقین را به فراری مفتضحانه وادار می‌کند. در این عملیات ده‏ها دستگاه تانک، نفربر، خودرو و نیز صدها قبضه سلاح‌ سبک و نیز مقادیری تجهیزات پیشرفته الکترونیکی و مخابراتی به غنیمت نیروهای اسلامی درآمد. در این عملیات 4800 نفر از منافقان نیز کشته و زخمی شدند.

پایان جنگ خونین 2 کره (1953م)
در پایان جنگ دوم جهانی، قسمتی از شبه‌جزیره کره که زیرمدار 38 درجه بود تحت اشغال آمریکا و قسمت شمالی آن در تصرف نیروهای ارتش سرخ شوروی قرار داشت. قرار بود طی سال‏های پس از جنگ،
2 ناحیه شمالی و جنوبی شبه‌جزیره کره، متحد شوند. ولی همکاری 2 دولت عملی نبود؛ زیرا رهبریِ ناحیه شمال را کمونیست‏ها بر عهده داشتند و در جنوب، طرفداران غرب بر سر کار بودند. در این میان، تلاش برای اتحاد به جایى نرسید و عاقبت در سال 1948م، تقسیم 2 کره به 2 کشور مجزا، صورت رسمی یافت. تا اواسط سال 1949م، سربازان خارجی از هر دو کره خارج شده بودند اما به دنبال ماه‏ها تحرکات دنباله‌دار آمریکا، سرانجام در 25 جولای1950م، کره‌شمالی با هدف اتحاد مجدد به نیمه‌جنوبی خود، به کره‌جنوبی حمله‏ور شد. نیروهای کره‌شمالی، در چهارمین روز حمله به خاک کره‌جنوبی، سئول پایتخت این کشور را به تصرف خود درآوردند و پیشروی خود را به طرف جنوب ادامه دادند. در همین حال شورای امنیت سازمان ملل متحد به پیشنهاد آمریکا، تصویب کرد نیروهای چند دولت عضو آن سازمان جهت مقابله با حمله کره‌شمالی، به کمک کره‌جنوبی بشتابند. به دنبال این تصمیم، آمریکا و 15 کشور دیگر، نیروهای نظامی خود را برای شرکت در جنگ اعزام کردند و به دامنه جنگ افزودند. با ورود آمریکا به این جنگ، در حالی که کره‌شمالی در شرف سقوط بود، آمریکایى‏ها مقدمات انضمام آن را به کره‌جنوبی فراهم می‌کردند. در این میان، نیروهای کمونیست چین در 20 نوامبر 1950م به عنوان داوطلب وارد میدان شدند و با ورود 200 هزار نفری سربازان چینی، نیروهای آمریکا و متحدان آنها ناچار به عقب‏نشینی شدند. نیروهای چینی و کره‌شمالی تا اواخر ماه دسامبر سال 1950م تقریبا تمام خاک کره‌شمالی را به تصرف خود درآوردند و روز 28 دسامبر آن سال از مدار 38 درجه و مرز بین کره‌شمالی و جنوبی گذشتند. جنگ کره از اواسط سال 1951م عملا متوقف شد و مذاکرات صلح که از ماه جولای1951م آغاز شده بود، تا سال 1953م به طول انجامید. در نهایت، قرارداد ترک مخاصمه در 27 جولای سال 1953م به امضا رسید و نیروهای متخاصم تا مدار 38 درجه از مواضع یکدیگر عقب نشستند. تاکنون قرارداد رسمی صلح میان 2 کشور امضا نشده است و رقابت بین کره‌شمالی و کره‌جنوبی ادامه دارد.


Page Generated in 0/0063 sec