printlogo


کد خبر: 142496تاریخ: 1394/5/5 00:00
موضع تدافعی کاخ‌سفید در برابر نمایندگان کنگره در قبال توافق هسته‌ای

دولت اوباما مجبور شده است در برابر انتقادهای نمایندگان مجلس آمریکا از به رای گذاشته شدن جمع‌بندی گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و گروه 1+5 در شورای امنیت سازمان ملل موضع تدافعی اتخاذ کند.
نمایندگان هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات در مجلس آمریکا، تصمیم دولت این کشور را مبنی بر به رای گذاشته شدن جمع‌بندی گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و گروه 1+5 در شورای امنیت سازمان ملل، پیش از اظهارنظر آنان درباره توافق، به باد انتقاد گرفتند.
«جان کری» وزیر خارجه آمریکا، «جک لو» وزیر خزانه‌داری، «ارنست مونیز» وزیر انرژی و یک مقام اطلاعاتی این کشور جداگانه در نشست‌های پرسش و پاسخ مجلس نمایندگان و سنا برای ارائه توضیح درباره اقدام شورای امنیت در تایید جمع‌بندی گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و گروه 1+5 شرکت کردند.
پس از آنکه شورای امنیت به اتفاق آرا توافق را تصویب کرد، جمهوری‌خواهان به این استدلال روی آوردند که کاخ‌سفید در تلاش برای جلب حمایت بین‌المللی برای توافق، وقت خیلی کمی برای به‌دست آوردن موافقت کنگره اختصاص داده است.
برخی دموکرات‌ها نیز دولت را مورد سرزنش قرار داده و خاطرنشان کردند راهکار کاخ‌سفید برای در فشار قرار دادن و جلب حمایت کنگره از توافق با توسل به رای شورای امنیت، ممکن است نتیجه معکوس داشته باشد.
«الیوت انجل» نماینده ارشد دموکرات در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان به همراه «اد رویس» نماینده جمهوری‌خواه ایالت کالیفرنیا و رئیس این کمیته، در بیانیه‌ای مشترک اظهار داشتند از اینکه شورای امنیت سازمان ملل پیش از آنکه کنگره آمریکا بتواند توافق را بررسی و آن را به رای بگذارد آن را تصویب کرده است، ناامید شده‌اند. این بیانیه می‌افزاید: «صرفنظر از رای شورای امنیت، کنگره نقش خود را ایفا خواهد کرد».
مقام‌های دولت، اما در واکنش به این انتقادها گفتند نمایندگان هنوز دو ماه فرصت دارند در این باره تصمیم‌گیری کنند.
جان کری تاکید کرد دولت ابدا در وظایف کنگره دخالت و دست‌اندازی نکرده است.
وی افزود: «دولت در موضعی دشوار قرار دارد. از یک طرف باید انتقادهای داخلی را پاسخگو باشد و از سوی دیگر ایران و دیگر کشورهای حاضر در گفت‌وگوهای هسته‌ای، با این موضوع که دستگاه قانونگذاری یک کشور توافق بین‌المللی آنان را گروگان بگیرد، مخالفت خواهند کرد».
کری خاطرنشان کرد: «صادقانه بگویم برخی از این کشورها به‌عنوان کشورهایی که دارای حاکمیت مستقل هستند، در برابر این ایده که باید در معرض کنگره آمریکا قرار بگیرند کاملا مقاومت می‌کردند. وقتی داریم با 6 کشور دیگر گفت‌وگو می‌کنیم، خیلی روشن است که حساسیت وجود دارد و برای همکاری چندجانبه باید خواسته‌های دیگر کشورها را نیز در نظر گرفت.»
بیشترین انتقادها را جمهوری‌خواهانی داشتند که با روش برخورد دولت با موضوع هسته‌ای ایران از اساس مخالف بودند.
سناتور «جان کورنین» دومین نماینده ارشد جمهوری‌خواهان از ایالت تگزاس در سنای آمریکا، اقدام شورای امنیت را در تصویب توافق هسته‌ای با ایران، توهین به مردم آمریکا خواند و کاخ‌سفید را متهم کرد «بدون نظارت صحیح کنگره، توافق را تحمیل کرده است».
«مارکو روبیو» سناتور جمهوری‌خواه ایالت فلوریدا که برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده نامزد شده است، با به کار بردن تعبیر «دوشنبه تسلیم»، هم از تصویب توافق ایران و هم از گشایش سفارتخانه کوبا در واشنگتن انتقاد کرد.
«جان بینر» رئیس مجلس نمایندگان هم رای شورای امنیت را «آغازی بد برای توافقی بد خواند».
بینر گفت: « به رای گذاشتن توافق در شورای امنیت تنها پس از 24 ساعت از ارائه اسناد آن به کنگره، امنیت ملی ما را تضعیف و روح قانون بازنگری توافق هسته‌ای با ایران را نقض می‌کند».
«باب کورکر» رئیس کمیته روابط خارجی سنا و نماینده جمهوری‌خواه از تنسی و سناتور «بن کاردین» نماینده ارشد دموکرات‌ها در این کمیته، هفته گذشته در نامه‌ای به باراک اوباما از وی خواسته بودند رای‌گیری را در شورای امنیت به تعویق بیندازد. آنان نیز اقدام شورای امنیت را به باد انتقاد گرفتند.
«باب کورکر» گفت: «ایجاد تعهد‌های بین‌المللی برای آمریکا بدون اینکه از نظر مخالف یا موافق کنگره و مردم آمریکا درباره توافق ایران باخبر باشند مناسب نیست. اعضای هر دو حزب در زمان بازنگری، توافق را به دقت ارزیابی خواهند کرد و از دولت می‌خواهند توضیح بدهد».
«جان کری» وزیر خارجه آمریکا، «جک لو» وزیر خزانه‌داری، «ارنست مونیز» وزیر انرژی و یک مقام اطلاعاتی این کشور، هفته گذشته جداگانه در نشست‌های پرسش و پاسخ مجلس نمایندگان و سنا برای ارائه توضیح درباره اقدام شورای امنیت در تایید جمع‌بندی گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و گروه 1+5 شرکت کردند.
کری، لو و مونیز روز پنجشنبه گذشته نیز برای پاسخ به پرسش‌های نمایندگان در کمیته روابط خارجی سنا حاضر شدند سپس کری و مونیز با نمایندگان دموکرات کنگره دیدار داشتند.
آنان سه‌شنبه این هفته (6 مرداد) نیز برای ارائه توضیح در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان حاضر می‌شوند.
پایگاه اینترنتی وزارت خارجه آمریکا


Page Generated in 0/0113 sec