printlogo


کد خبر: 142497تاریخ: 1394/5/5 00:00
حضور آمریکا در قاره آفریقا

سفر این هفته باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا به آفریقا در شرایطی صورت می‌گیرد که آمریکا حضور خود بویژه حضور نظامی را در جنوب صحرای آفریقا افزایش داده؛ اگر چه این حضور هنوز محدود است.
در زمینه مبادلات اقتصادی، آمریکا هنوز از چین و اتحادیه اروپایی فاصله زیادی دارد.
 حضور نظامی هدفمند
آمریکا حضور نظامی نسبتا کمرنگی در آفریقا دارد که بیش از هر چیز بر مشاوره دادن به ارتش‌های محلی و عملیات ضدتروریستی علیه گروه‌های افراطی متمرکز است. ژنرال «دیوید رودریگز» فرمانده نیروهای آمریکایی برای آفریقا که مقر آن در «اشتوتگارت» آلمان است، به‌تازگی اعلام کرد: «تلاش‌های ما در قاره آفریقا بر راه‌های ابداعی و خلاقانه برای داشتن عناصر بسیار کم در محل به منظور مشورت دادن و یاری‌رسانی به کشورهایی است که با گروه‌های تندرو مبارزه می‌کنند».
وی همچنین گفت: «بنابراین در حال حاضر ما نفعی در داشتن تعداد قابل‌ توجهی نیروی آمریکایی مستقر در آفریقا نمی‌بینیم. از سوی دیگر، شرکای آفریقایی ما نیز خواستار چنین چیزی نیستند».
تنها پایگاه نظامی دائمی آمریکا در قاره آفریقا در جیبوتی است. این پایگاه سال 2003 در چارچوب اصلاحات امنیتی آمریکا که پس از حملات 11 سپتامبر 2001 آغاز شد، دایر شد. به گفته یک مسؤول دفاعی، نزدیک به 3200 نظامی و غیرنظامی آمریکایی در این پایگاه در جیبوتی کار می‌کنند. فعالیت‌های نظامی آمریکا در منطقه شاخ آفریقا از این پایگاه فرماندهی می‌شود. این پایگاه بویژه نقطه آغاز عملیات هواپیماهای بدون سرنشین علیه القاعده در شبه‌جزیره عرب و الشباب در سومالی است.
 مبارزه با تروریسم و ابولا
براساس اعلام «دفتر خبرنگاری تحقیقی»- انجمنی آمریکایی که تلاش می‌کند اطلاعاتی درباره جنگ مخفی آمریکا با افراط‌گرایی کسب کند- آمریکایی‌ها از ژوئن 2011 بین 10 تا 14 حمله با هواپیماهای بدون سرنشین و 8 تا 11 عملیات مخفیانه در سومالی انجام دادند. آمریکا همچنین چندصد نظامی مجهز برای نبرد را در چند کشور آفریقایی مستقر کرده است. بر این اساس آمریکا 200 سرباز را در نیجریه به منظور پشتیبانی از عملیات فرانسوی موسوم به برخان علیه گروه‌های تندرو در منطقه ساحل آفریقا مستقر کرده است.
کاخ سفید ژوئن 2015 در نامه‌ای به کنگره درباره وضعیت نیروهای رزمی آمریکا در جهان اعلام کرد آمریکا نیروهایی در آفریقای مرکزی برای کمک به نیروهای آفریقایی که با ارتش مقاومت مسیح مبارزه می‌کنند، دارد. شمار آنها ممکن است به 300 تن برسد.
آمریکا همچنین زمستان گذشته تعداد زیادی نظامی را برای کمک به مقابله با شیوع ویروس ابولا در غرب آفریقا مستقر کرد. شمار این سربازان در اوج عملیات به 2800 نفر رسید.
حضور اقتصادی با فاصله‌ای زیاد از چین
باراک اوباما 29 ژوئن پیش‌نویس قانونی را که آگوئا Agoa (African Growth and Opportunity Act) نام دارد (قانون رشد و فرصت در آفریقا) برای 10 سال دیگر تمدید کرد. این قانون ابزار اصلی مبادلات اقتصادی بین آمریکا و جنوب صحرای آفریقاست. این برنامه که در دوره ریاست جمهوری «بیل کلینتون» در سال 2000 به اجرا گذاشته شد، مزایای تجاری به برخی محصولات آفریقایی اختصاص می‌دهد. مبادلات تجاری بین آمریکا و آفریقا در سال 2014 به 73 میلیارد دلار رسید که 38 میلیارد آن صادرات و 35 میلیارد آن واردات بود؛ با تراز 5/3+ میلیارد دلاری برای آمریکا. حجم مبادلات آمریکا با کنیا جایی که باراک اوباما به آنجا سفر می‌کند، در سال 2014 به 2 میلیارد و 200 میلیون دلار رسید با مازاد یک میلیارد دلاری به نفع آمریکا، در حالی که حجم مبادلات با اتیوپی که رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه سفرش به آنجا می‌رود، یک میلیارد و 900 میلیون دلار بود که وزنه آمریکا در اینجا نیز 5/1 میلیارد دلار سنگین‌تر بود.
سال 2014 واردات کشورهای آفریقایی به آمریکا در چارچوب این برنامه بالغ بر 14 میلیارد و 200 میلیون دلار بود که با این حال 47 درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشت و علت آن هم سقوط 55 درصدی واردات نفت بود. 5 کشور که بیشترین سود را از این برنامه بردند عبارتند از آنگولا، نیجریه، آفریقای جنوبی، چاد و گابن. کنیا در بین 10 کشور اول است. در مقایسه با چین و اتحادیه اروپایی باید خاطرنشان کرد مبادلات چین با آفریقا بالغ بر 200 میلیارد دلار در سال است و مبادلات تجاری اتحادیه اروپایی با این قاره به حدود 140 میلیارد دلار می‌رسد که آمریکا فاصله بسیار زیادی با آنها دارد.
 خبرگزاری فرانسه


Page Generated in 0/0049 sec