printlogo


کد خبر: 142510تاریخ: 1394/5/5 00:00
آغاز ثبت‌نام دوره‌های کمک‌پرستاری

علی البرزی: ثبت‌نام از علاقه‌مندان و متقاضیان شرکت در دوره‌های کمک‌پرستاری با همکاری 3 مرکز، «جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران، بسیج جامعه پزشکی و تعاونی کارکنان نظام سلامت» آغاز شد.
مجید رحمانی، معاون آموزشی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران با اشاره به برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده برای برگزاری دوره‌های کمک‌پرستاری در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی «وطن امروز»، خاطرنشان کرد: به دنبال اجرای نظام سلامت، تصمیم گرفته شد بیمارستان‌ها و مراکز درمانی تعداد زیادی کمک‌پرستار که برخی از وظایف پرستاران را بر عهده خواهند گرفت جذب و به کارگیری کنند.
وی درباره وظایف افرادی که به عنوان کمک‌پرستار جذب می‌شوند، افزود: این گروه از نظام سلامت در مجموع 33 وظیفه شغلی دارند که در کنار پرستاران انجام وظیفه خواهند کرد.
رحمانی با اشاره به شیوه جذب و به کارگیری کمک‌پرستاران یادآور شد: در وزارت بهداشت دوره‌ای برای آموزش کمک‌پرستاران طراحی، تنظیم و تصویب شده که توسط 3 مجری کشوری «جهاد دانشگاهی، بسیج جامعه پزشکی و تعاونی کارکنان نظام سلامت» در سال 94  اجرایی می‌شود. به گفته معاون آموزش جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران، طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده باید 15هزار نفر نیروی کمک‌پرستار طی آموزش‌های یک ساله دوره ببینند و در پایان مدرک معتبر «کمک‌پرستاری» که همان بهیاری یک‌ساله است توسط مجری با تایید شورای برنامه‌ریزی وزارت بهداشت به کمک‌پرستاران اعطا می‌شود که در واقع یک مدرک کاربردی به حساب می‌آید. وی درباره شیوه اطلاع‌رسانی و جذب کمک‌پرستاران اظهار داشت: در سیستم‌های بیمارستانی و نظام‌های سلامت فراخوان جذب و اشتغال کمک‌پرستاران منتشرشده و افراد مخاطب این طرح که دیپلم‌هایی با معدل بالای 12هستند و به انجام خدمات بیمارستانی علاقه دارند می‌توانند در این طرح شرکت کنند. رحمانی با تشریح وظایف کمک‌پرستاران عنوان کرد:  تعداد وظایف پرستاران در نظام سلامت زیاد و در حدود
400 مورد تعریف شده است اما برای کمک‌پرستاران 33 وظیفه‌ای که در حوزه خدمات‌رسانی به بیماران در مراحل اول کار مورد توجه قرار دارد به‌عنوان وظایف در نظر گرفته شده است. معاون آموزشی جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران با اشاره به سابقه این طرح خاطرنشان کرد: این دوره‌ها در گذشته برای آموزش بهیاران انجام شده اما براساس بررسی‌های وزارت بهداشت و تیم کارشناسی ضرورت ارتقای این دوره‌ها تشخیص داده شده است تا افراد در قالب دوره‌های جدید وظایف شغلی خود را به صورت تئوری، عملی و کارورزی در حداقل یک دوره یک‌ساله طی کنند.
وی درباره زمان اجرای این طرح بیان داشت: از نیمه دوم مرداد ماه کلاس‌های آموزشی برگزار می‌شود و ثبت‌نام دوره‌ها هم شروع شده است. جهاد دانشگاهی با توجه به بازوی اجرایی قوی که در سراسر کشور دارد از طریق سایت کمک‌پرستاری به نشانی
 www.komakparastari.ir از علاقه‌مندان ثبت‌نام به عمل می‌آورد.  افراد با مراجعه به این سایت و تکمیل فرم اطلاعات شخصی و ارائه مدارک، محل خدمت خود را هم مشخص می‌کنند و در نهایت پیامک یا ایمیل تاییده دریافت می‌کنند. به گفته رحمانی، براساس تقسیم کار صورت گرفته در 10 استان کشور ثبت‌نام کمک‌پرستاران از طریق سایت جهاد دانشگاهی و در سایر استان‌ها پذیرش افراد از طریق بسیج جامعه پزشکی یا تعاونی کارکنان نظام سلامت میسر شده است.
 


Page Generated in 0/0059 sec