printlogo


کد خبر: 142524تاریخ: 1394/5/5 00:00
احتمال بررسی برجام در قالب لایحه

گروه سیاسی: به‌نظر می‌رسد طرح موضوع بررسی جمع‌بندی برجام در مجلس شورای اسلامی در قالب لایحه تقدیمی دولت صورت خواهد گرفت. روز گذشته و با اخطار احمد توکلی نسبت به نحوه رسیدگی به این متن، موضوع ارائه لایحه
جدی شد.
در جلسه علنی دیروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی احمد توکلی، نماینده مردم تهران در اخطار قانون اساسی، گفت: طبق اصل ۷۴ قانون اساسی، لوایح قانونی باید پس از تصویب هیأت‌وزیران به مجلس تقدیم شود. به‌گزارش مهر، عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس خطاب به علی لاریجانی گفت: در جلسه بررسی توافق که وزیر امور خارجه گزارشی از متن توافق را به مجلس ارائه داد، به شما تذکر دادم آقای ظریف وزیر امور خارجه نمی‌توانند گزارش تقدیم مجلس کنند. شما فرمودید این مساله قابل بررسی است و بررسی می‌کنیم. نماینده مردم تهران تصریح کرد: براساس فرمایشات مقام معظم رهبری و قانون اساسی، دولت باید توافق را بررسی کرده و در هیأت ‌وزیران به تصویب رسانده و رسما به مجلس ارائه کند تا قابل بررسی باشد. توکلی با تاکید بر اینکه ما در گردنه مهمی قرار داریم، اظهار داشت: باید توافق با دقت بررسی شود تا کاری کنیم تحریم‌ها واقعا رفع شود. علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در پاسخ به این تذکر، گفت: وزیر می‌تواند به مجلس گزارش بدهد و منع آیین‌نامه‌ای در این‌باره وجود ندارد اما لوایح را دولت باید ارائه کند، این فرمایش شما درست است.
به گزارش «وطن امروز»، بر این اساس به نظر می‌رسد شکل و قالب بررسی متن جمع‌بندی برجام در مجلس تغییر خواهد کرد به‌گونه‌ای که این متن باید ابتدا در قالب یک لایحه در هیأت‌دولت تصویب شود آنگاه این مصوبه هیأت‌دولت برای بررسی به مجلس ارائه شود. پیش از این روال و فرآیند قانونی اعلام‌نظر مجلس درباره برجام رعایت نشده بود و صرفا جواد ظریف با ارائه یک گزارش درباره آن، متن آن را به هیأت‌رئیسه ارائه کرده بود!


Page Generated in 0/0056 sec