printlogo


کد خبر: 142535تاریخ: 1394/5/5 00:00
آیا پرونده خون‌های آلوده با سفر فابیوس به تهران باز می‌شود؟
میهمان ویژه هفته هموفیلی

گروه اجتماعی: این روزها خبر ورود وزیر خارجه فرانسه نقل محافل و رسانه‌های گوناگون است و از سوی کارشناسان، دلسوزان و صاحبنظران اجتماعی درباره این سفر و حاشیه‌های آن اظهار‌نظرهای گوناگونی مطرح می‌شود. بی‌شک این نقل قول‌ها و اظهار‌نظرها تنها برای ورود یک وزیر خارجه به کشور نیست بلکه به‌دلیل موضوع مهمی است که ریشه اصلی آن را باید در عملکرد و زندگی شخص آقای فابیوس وزیر خارجه  فرانسه دانست. این موضوع مهم که در چند سال گذشته به یکی از مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی تبدیل شده ورود بیماری ایدز به کشور است.  این در حالی‌است که براساس تازه‌ترین هشدارهای وزارت بهداشت شاهد دورخیز موج سوم این بیماری برای حمله به جامعه هستیم. موضوعی که به‌نوعی پرونده آن را لوران فابیوس در جریان ارسال محموله خون‌های آلوده فرانسوی به ایران باز کرد. هرچند این موضوع باعث شکایت از سازمان انتقال خون و به دنبال آن طرح شکایت از شرکت فرانسوی شد اما موضوع آنقدر پیچیده  و مهم بود که نزدیک به 7سال است نه‌تنها جریان این شکایت به سرانجام نرسیده بلکه هنوز بسیاری از بیماران مبتلا به ویروس اچ‌آی‌وی در داخل کشور اسیر رنج و آسیب‌های ناشی از بیماری هستند که پای آن ‌را همین آقای فابیوس با خون‌های آلوده به ایران باز کرد. البته پیگیری این موضوع این روزها فراتر از انجمن‌ها، کارشناسان و NGO‌ها رفته و مجلس شورای اسلامی نیز به پرونده خون‌های آلوده و غرامت‌خواهی از لوران فابیوس ورود پیدا کرده است.
پرونده خون‌های آلوده فرانسوی روی میز بهارستان
در همین باره نایب‌رئیس اول کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از بررسی پرونده غرامت فرآورده‌های خونی آلوده از فرانسه در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس خبر داده است. عبدالرحمن رستمیان،  نایب‌رئیس اول کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره ورود مجلس به پرونده غرامت فرآورده‌های آلوده خونی به تسنیم عنوان کرد: این بحث بسیار مهم است زیرا سالانه برای ابتلای افراد به بیماری‌های ژنتیک باید هزینه‌های زیادی پرداخت شود به‌طوری ‌که برای یک بیمار هموفیلی سالانه بالغ بر 3 میلیارد ریال باید هزینه شود. نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی دوره نهم خاطرنشان کرد: در جلسه‌ای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با حضور معاون درمان وزارت بهداشت به 2 موضوع از جمله بیمارستان‌های معین و آزمایش‌های بیماری‌های ژنتیک می‌پردازد و به دلیل سفر فابیوس وزیر خارجه فرانسه به تهران به طور غیر‌رسمی نیز به پرونده غرامت فرآورده‌های آلوده خونی می‌پردازد زیرا این موضوع در صورتجلسه نبود اما به دلیل اهمیت آن به این موضوع پرداخته خواهد شد. رستمیان با تایید اینکه می‌توان با دریافت غرامت از فرانسه برای صادرات فرآورده‌های خونی آلوده به ایران برای بیماران هموفیلی هزینه کرد، افزود: کمیسیون بهداشت و درمان مجلس این موضوع را به طور جِد از مدیران وزارت بهداشت پیگیری خواهد کرد.
هفته بیماران هموفیلی با میهمان ویژه
یکم تا 7 مرداد هر سال به‌عنوان هفته ملی هموفیلی‌ها نامگذاری شده است، حال این در شرایطی است که قرار است لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه طی روزهای آینده به تهران سفر کند، کسی که در دوران نخست وزیری‌اش یکی از مطلعان صادرات فرآورده‌های خونی آلوده به برخی کشورهای جهان از جمله ایران بوده و همیشه انگشت اتهام به‌سمت این سیاستمدار فرانسوی نشانه رفته است. در دوران نخست‌وزیری وی فرآورده‌های خونی آلوده به ویروس‌های خطرناک در فرانسه توزیع شد و انستیتو مریوی فرانسه فرآورده فاکتورهای انعقاد خونی آلوده به ویروس HIV و هپاتیت را به برخی کشورها مانند آلمان غربی، ایتالیا، آرژانتین، عربستان، عراق و ایران صادر کرد. این فاکتور در کمک به انعقاد خون بیماران مبتلا به هموفیلی مصرف می‌شود و در نتیجه سبک‌سری انستیتوی فرانسوی تعدادی از بیماران هموفیلی کشورهای دریافت‌کننده به بیماری ایدز و هپاتیت مبتلا شدند.
قدیمی‌ترین پرونده حقوقی بیماران
براین اساس بازخوانی 3دهه رنج و بیماری بیماران هموفیلی کشورمان به‌عنوان قدیمی‌ترین پرونده حقوقی بیماران کشور، مطرح است. حدود 3 دهه قبل و در جریان جنگ ایران و عراق، انستیتو «مریو» که اکنون در مالکیت شرکت سنوفی اونتیس فرانسوی است در خلال سال‌های 1984 و 1985 فاکتورهای انعقادی آلوده به «اچ‌آی‌وی» را برای استفاده بیماران هموفیلی به برخی کشورها از جمله ایران صادر کرد. این در حالی‌است که در همان زمان سازمان انتقال خون ایران با شرکت فرانسوی «مریو» قرارداد واردات فرآورده‌های خونی برای مصرف پالایشگاه‌های داخلی انتقال خون منعقد کرده بود. پس از مصرف نخستین فرآورده‌های خونی این شرکت، گروهی از بیماران هموفیلی به بیماری‌های هپاتیت C و ایدز مبتلا شدند و پس از آن بود که گروهی از مبتلایان به این بیماری‌های خونی، از سازمان انتقال خون ایران شکایت کردند.
شکایت 7ساله در انتظار نتیجه
آلوده بودن این فاکتورها براساس گزارش‌ها از سوی نماینده این شرکت در ایران در نامه‌ای به مقامات این کشور فاش شد. به‌دنبال مشخص شدن این موضوع که منشأ آلودگی فرآورده‌های خونی در پرونده هموفیلی‌ها خارجی بوده است سازمان انتقال خون ایران در سال 1387 نسبت به شرکت فرانسوی شکایت کرد اما از آن زمان تاکنون شکایت از این شرکت به نتیجه
 نرسیده است.

هشدار درباره موج سوم ایدز
رئیس اداره کنترل ایدز و بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت درباره خطر بازگشت موج دوم و وقوع موج سوم ایدز در کشور در اواخر دهه 90 هشدار داد. عباس صداقت، رئیس اداره کنترل ایدز و بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت ضمن هشدار درباره شیوع ایدز از طریق روابط جنسی پرخطر و مصرف مواد مخدر و روانگردان اظهار داشت: ما در حال حاضر با 2 نگرانی مهم مواجه هستیم. وی در این باره به ایسنا گفت: اول شیوع دوباره HIV از طریق مصرف تزریقی مواد مخدر چراکه بعد از موفقیت اواخر دهه 80، این نگرانی وجود دارد که درصورت نبود مداخله موثر و جدی، در اواخر دهه 90 نیز موج دوم همه‌گیری HIV بازگشت پیدا کند. نگرانی دوم نیز مربوط به افزایش موارد ابتلا به بیماری از طریق انتقال جنسی است که خطر وقوع موج سوم همه‌گیری HIV را
افزایش می‌دهد.


Page Generated in 0/0077 sec