printlogo


کد خبر: 142627تاریخ: 1394/5/7 00:00
تشویق به فرزندآوری در کشور‌های خارجی

الهه خان‌بابایی: براساس مطالعات صورت‌گرفته در هیچ برهه‌ای از زمان مردم به طور داوطلبانه علاقه‌مند به تولید مثل برای حفظ جمعیت نبوده‌اند بر این اساس اکنون که هرم سنی بسیاری از کشورها دستخوش تغییر شده و با خطر کاهش جمعیت روبه‌رو هستیم دولت‌های گوناگون هریک تسهیلات و تمهیداتی را به فراخور فرهنگ جامعه خود پیش پای خانواده‌ها قرار داده‌اند تا مشوقی برای افزایش نسل باشد.
کشورهایی مانند سنگاپور، کره‌جنوبی، روسیه، ژاپن و رومانی که نرخ باروری در آنها پایین است هر یک با ارائه راهکاری از اعطای پاداش نقدی گرفته تا بخشش مالیاتی درصدد هستند زوج‌ها را به فرزندآوری  بیشتر ترغیب کنند.
سنگاپور
مقامات سنگاپور تصمیم به ایجاد یک کمپین به منظور افزایش نرخ تولد گرفته‌اند. همچنین مقامات شهری با پیشنهاد طرح تغییر روند شهرسازی با جلوگیری از ساخت آپارتمان‌هایی محدود به یک اتاق خواب موافقت کردند. نه‌تنها این راهکار بلکه دادن برخی پاداش‌ها با هدف کمک به این اقدام خانواده‌ها برای همراهی با کشور در نظر گرفته شده است. به‌عنوان مثال پرداخت 15هزار دلار به ازای هر فرزند، تشویق‌های مالیاتی و مرخصی‌های طولانی برای زایمان مقرر شده است.
کره جنوبی
به منظور تشویق مردم به فرزندآوری بیشتر، دولت کره جنوبی وعده پایین آوردن شهریه دانشگاه‌ها و ایجاد مراکز دولتی برای نگهداری کودکان را داده است. از جمله مشوق‌های دیگر در این کشور،  اعطای هدایا و کوپن نقدی به کارگران است.
روسیه
جمعیت روسیه از دهه 90 به خاطر مرگ و میر بالا و نرخ پایین تولد به سرعت رو به کاهش است. این کاهش باعث ایجاد کمپینی با نام «با تولد یک نوزاد، یخچال برنده شوید» از جانب دولت شد.  همچنین روز 12 سپتامبر را «روز بارداری» نامیده‌اند و هر زنی که 9 ماه پس از این روز (یعنی 12 ژوئن) فرزند به دنیا آورد، برنده یخچال، پول یا حتی اتومبیل خواهد شد.
ژاپن
این در حالی است که ابتکار ژاپنی‌ها هم برای تشویق خانواده‌ها به فرزندآوری در نوع خود جالب است. دانشجویی از دانشگاه تسوکوبا، روباتی با خصوصیات یک کودک واقعی اختراع کرده که هدف از این اختراع جایگزینی با داشتن فرزند واقعی نیست بلکه تحریک کردن غریزه و سوق دادن مردم به داشتن فرزندی از نوع خودشان است.
رومانی
در دهه 60 رشد جمعیت در رومانی نزدیک به صفر رسید که به دنبال این موضوع تحریم‌هایی برای افرادی که با بیش از 25 سال سن بدون فرزند بودند در نظر گرفته شد. سقط جنین و طلاق غیرممکن شد به علاوه  مالیات و برخی تشویق‌های مالی نیز در نظر گرفته شد.
ترجمه شده از سایت http://au.sasmar.com
 


Page Generated in 0/0064 sec