یک پژوهشگر حوزه رسانه در یادداشتی به عملکرد شبکه «افق» در بحث مذاکرات هستهای پرداخته است. بهگزارش مهر، احمد حسینخانی، پژوهشگر حوزه رسانه در یادداشتی با عنوان «شبکه افق و هوشمندی رسانهای» به عملکرد شبکه افق و واکاوی آن پرداخته است. این نویسنده بیشتر بر عملکرد اخیر شبکه افق درباره مسأله هستهای تمرکز یافته و درباره نقش امروز رسانهها مینویسد: «کسانی که فرصت کمی برای تماشای تلویزیون داشته باشند بهطور طبیعی وقتی بخواهند به تماشای جعبه جادو بنشینند با توجه به محدودیتهای زمانی سراغ شبکهای میروند که بیشتر به نیاز روزانهشان پاسخ دهد، این نیاز ممکن است تمایل به شادی، سرگرمی و در نوع تکاملیافته آن آگاهی و بهدست آوردن اطلاعاتی نسبت به موضوعات روز و مباحث مطرح در جامعه باشد. رسانهها و بویژه تلویزیون زمانی میتوانند به این نیاز پاسخ دهند که برنامهریزی دقیق و مبتنی بر راهبردهای صحیح داشته باشند که البته بخشی از این استراتژیها درون شبکهای است و برخی هم براساس سیاستهای سازمانی اعمال میشود. یکی از شبکههایی که بهنظر میرسد در این موضوع بهدرستی عمل میکند شبکه جوان و تازهتأسیس «افق» است. هر شبکهای جدول پخش و ارائه محتوای خود را براساس داشتههایی از پیش تعیین شده و همچنین طراحی و تولید برنامههایی همراه با تحولات و مسائل اساسی جامعه تنظیم میکند و بهنظر میرسد شبکه افق در میان شبکههای موجود یکی از بهترین نتایج را در این دو بخش از خود نشان داده است. موضوعی که برای هر شخص بهعنوان مخاطب رسانه در روزهای گذشته اهمیت بسیار زیادی داشت نوع پرداختن به پرونده هستهای و نشستهای لوزان و وین و نیز اعلام جمعبندی مذاکرات بود. جدا از تفاوت قابل ملاحظه و معنادار در رویکرد شبکه خبر و بخشهای خبری سایر شبکهها نسبت به قبل در رابطه با این موضوع، جدول پخش هوشمندانهای توسط شبکه افق نسبت به مبحث مهم مذاکرات هستهای ارائه شد که این هوشمندی حتی در پخش فیلمها و سریالها هم دیده میشد. سریال «لبه تاریکی» محصولی از کشور انگلستان در دهه ۸۰ میلادی که در روزهای نزدیک به نشست وین از این شبکه پخش میشد در واقع یادآور تبعیض در حق بهرهبرداری از انرژی هستهای و خطاهایی بود که غربیها در این عرصه داشتند. پس از پایان نشست وین و اعلام جمعبندی مذاکرات نیز فیلم سینمایی «تنهای تنهای تنها» از این شبکه پخش شد که موضوع آن مربوط به انرژی هستهای و یادآور فراز و نشیبهایی بود که این پرونده به خود دیده است. اما در روزهای اخیر، یک اتفاق جالب دیگر را در کنداکتور پخش شبکه افق شاهد بودیم؛ انتخاب یک فیلم سینمایی قدیمی مربوط به پیش از انقلاب با نام «شیرخفته» که این پازل را تکمیل کرد. موضوع این فیلم سینمایی، تحریم تنباکو و ایستادگی ملت ایران در مقابل استعمار شرق و غرب (شوروی و انگلیس) بود بهعبارتی همان راهبرد مورد اشاره مقام معظم رهبری درباره استکبارستیزی و تقابل با زورگویان که نیاز امروز جامعه ما نیز هست. انتخابهای درست و بموقع در جدول پخش شبکه افق نشان میدهد حتی با آثار نمایشی که براساس اصول و راهبردهای صحیح انتخاب شده باشند میتوان نسبت به اتفاقات روز، واکنش نشان داد و یک شبکه تلویزیونی را سر پا نگاه داشت. نکته دیگر اما استفاده از میانبرنامههای کوتاه در قالب گرافیکی است که از شبکههای افق و خبر پخش میشوند. بهنظر میرسد این آثار که همان تبدیل اینفوگرافی به محصولی پویاتر و تلویزیونی است، گمشده سالیان دراز رسانه ملی بوده و در این زمینه هم شبکه افق (لااقل در موضوع هستهای) آثار قابل توجهی ارائه کرده است. باید یادآور شد شبکه افق با آنچه میتواند از خود نشان دهد و نقشآفرینیای که توان ارائه آن را در فضای جامعه امروز دارد، فاصله دارد و نقاط ضعفی همچون بهره نگرفتن از برنامههای زنده که به نوعی روح پویایی را به یک شبکه تلویزیونی میدهد هنوز در این شبکه به چشم میخورد البته باید منتظر ماند و دید رفع این نقص میتواند بر روزآمد شدن این شبکه نوپا بیفزاید یا خیر؟»