printlogo


کد خبر: 142685تاریخ: 1394/5/7 00:00
جان کری در مجلس نمایندگان آمریکا:
شکست توافق، اتحاد جبهه تحریم را از بین می‌برد

گروه سیاسی: مجلس نمایندگان آمریکا طی دیروز (سه‌شنبه) و روزهای آتی 3 جلسه استماع جداگانه درباره جنبه‌های مختلف روابط با تهران برگزار خواهد کرد. این جلسات آخرین فرصت نمایندگان آمریکایی برای شنیدن سخنان مقامات و کارشناسان آمریکایی قبل از شروع تعطیلات 5 هفته‌ای آنها خواهد بود. کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان اولین جلسه‌اش را دیروز (6 مرداد) با حضور جان کری وزیر خارجه،‌ جک لو وزیر خزانه‌داری، و ارنست مونیز‌ وزیر انرژی‌ آمریکا برگزار کرد. این 3 نفر در روز 23 جولای (اول مرداد) در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا حاضر شدند. به گزارش تسنیم، جان کری، وزیر خارجه آمریکا، در این نشست گفت: «ما معتقد هستیم برنامه‌ای که با 5 کشور دیگر به آن دست یافته‌ایم به آنچه رئیس‌جمهور اوباما گفته یعنی جلوگیری از دسترسی ایران به بمب هسته‌ای، دست خواهد یافت».
وزیر خارجه آمریکا در ادامه گفت: «براساس این قرارداد ایران قبول کرده 98 درصد از ذخایر غنی‌شده خود را حذف کند، بخش اعظمی از سانتریفیوژ‌های خود را برچیند و قلب رآکتور اراک را با بتن پر کند. ایران قبول کرده تا ابد به بازفرآوری پلوتونیوم روی نیاورد». کری با اشاره به اینکه «ایران قبول کرده پروتکل الحاقی را بپذیرد» تأکید کرد: «پاسخ ما به نگرانی‌ها این است که ما همیشه یک نظام راستی‌آزمایی دقیق خواهیم داشت.... بازرسی‌ها غروبی نخواهند داشت». وی ادامه داد: «جامعه اطلاعاتی ما تایید کرده که اگر ایران از تعهداتش تخطی کند بلافاصله می‌توانیم آن را شناسایی کنیم و همه گزینه‌های خود را برای پرداختن به این امر در اختیار خواهیم داشت».
کری گفت: اگر این توافق رد شود هیچگونه جایگزین معتبر دیگری در دسترس نبوده و جبهه متحدی که اکنون وجود دارد از بین خواهد رفت.
وزیر خارجه آمریکا افزود: «اگر کنگره توافقی را که در وین به‌دست آورده‌ایم رد کند «تمام آنچه سعی داشته‌ایم جلوگیری کنیم رخ خواهند داد» اما آمریکا متحدانی که قبلا با آن بودند را از دست خواهد داد.» آنها از تحریم‌های سختی که ایرانی‌ها را به پای میز مذاکره کشاند خارج خواهند شد».
او از نیروی نظامی درخواست کرده سلاحی که تأسیسات هسته‌ای ایران را می‌تواند هدف قرار دهد طراحی کند اما «نمی‌توان دانش هسته‌ای ایران را بمباران کرد یا با تحریم از بین برد».
وزیر خارجه آمریکا با اشاره به اینکه «نگرانی‌های اسرائیل» را می‌فهمد، تأکید کرد که توافق هسته‌ای با ایران رژیم صهیونیستی و سایر کشورهای منطقه‌ را امن‌تر می‌کند. وی تأکید کرد که در تمام جبهه‌ها به فشار برای عقب راندن ایران ادامه خواهیم داد.
کری در پاسخ به سوالی درباره برنامه موشکی بالستیک ایران گفت: «ما توانسته‌ایم تحریم‌های تسلیحاتی را به مدت 5 سال و تحریم‌های موشکی را به مدت 8 سال ادامه دهیم». این در حالی است که ایران «به صورت مشروعی استدلال می‌کرد» که قطعنامه شورای امنیت بیان داشته که  اگر ایران به پای میز آمده ‌است تمام تحریم‌ها برداشته خواهد شد؛ «آنها نه‌تنها وارد مذاکره شده‌اند بلکه که به توافق هم دست یافتند». ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا، نیز پس از کری سخنانش را بیان کرد. وی تأکید کرد که برجام «ایران را از دستیابی به سلاح هسته‌ای بازمی‌دارد». وی افزود: «مطمئن هستم پایه‌های فنی این توافق کاملا محکم است» و نیز گفت «برنامه هسته‌ای ایران در تمام حوزه‌ها به عقب رانده شده است». وزیر انرژی آمریکا با تأکید بر اینکه تمام ابعاد برنامه هسته‌ای ایران تحت نظارت شدید قرار دارد، گفت: «البته مسدود کردن مسیرهای پنهانی بر عهده جامعه اطلاعاتی ما و متحدان‌مان است». جک لو، وزیر خزانه‌داری آمریکا هم در این نشست گفت که برجام امنیت ملی این کشور و متحدان آن را تأمین می‌کند. وی با بیان اینکه «این تحریم‌ها قوی‌ترین روش تحریمی در دنیا را به وجود می‌آورد» مدعی شد که «همین تحریم‌ها رهبران ایران را پای میز مذاکره آورد».
وی در ادامه تأکید کرد که اگرچه برخی از تحریم‌های ایران لغو خواهد شد اما برخی از مهم‌ترین و قوی‌ترین تحریم‌های آمریکا به مانند «تحریم تجاری اولیه آمریکا، تحریم‌های مرتبط با حمایت از تروریسم و حقوق بشر به قوت خود باقی خواهند ماند».
 


Page Generated in 0/0075 sec