printlogo


کد خبر: 142691تاریخ: 1394/5/7 00:00
اتفاق عجیب در فاصله یک روز تا آغاز لیگ پانزدهم
11 تیم حق بازی ندارند!

گروه ورزشی: در حالی که یک روز تا شروع پانزدهمین دوره‌ لیگ برتر فوتبال ایران مانده، هجمه شعارهای عملی نشده و بلاتکلیفی بیشتر از هر زمانی شروع لیگ را تحت‌الشعاع قرار داده است. حدود 10 روز قبل نامه‌ای توسط دبیرکل فدراسیون فوتبال ایران به سازمان لیگ زده شد که محتوای آن عدم ارائه خدمت به تیم‌های بدهکار و ممانعت از حضور آنها در رقابت‌های لیگ بود؛ نامه‌ای که می‌توانست بسیار زودتر از این و با پایان لیگ قبلی زده شود بیش از هر چیز شبیه یک اقدام تبلیغاتی بود و چیزی کمتر از یک هفته نگذشت که اولین خدمت به تیم‌های بدهکار با ثبت قرارداد بازیکنان آنها در هیات‌های فوتبال استان‌ها توسط رئیس سازمان لیگ صادر شد. تبعات تصمیمات یک‌شبه و بحران اولیه در شروع لیگ و اینکه بلافاصله بعد از اتمام لیگ قبلی چنین نامه‌ای به سازمان لیگ زده نشده و برای تیم‌های بدهکار خط و نشان نکشیده‌اند خود جای سوال دارد! اما بیشتر از هر چیز دیگری اقدام مهدی تاج به منظور ثبت قرارداد بازیکنان بدهکار در هیات‌های فوتبال استانی است که نشان می‌دهد تمام این اقدامات چیزی جز یک نمایش نیست که پایان آن نیز بی‌شک از ابتدا معلوم بوده است.  13 باشگاه لیگ برتر در مجموع مبلغ 312/610/443/197 ریال به 205 فرد یا شرکت بدهکار هستند که باید قبل از شروع لیگ تسویه کنند تا مجوز حضور آنها در پانزدهمین دوره لیگ برتر صادر شود. اینکه اساسا تیم‌ها قادر به پرداخت چنین رقمی هستند یا خیر؟ خود قابل تامل است و باید با درایت بیشتری در این باره تصمیم‌گیری می‌شد تا باز هم یک هفته قبل از شروع لیگ همه چیز به هم نریزد. برخی مدیران باشگاه‌های لیگ برتری مدعی شده‌اند فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ که قصد دارند به تیم‌های بدهکار اجازه شرکت در رقابت‌های لیگ برتری را ندهند خود به باشگاه‌ها بدهکارند، بدهی‌ای که ناشی از حق پخش تلویزیونی فوتبال، تبلیغاتی محیطی لیگ و... است. مدیران باشگاه‌ها عنوان کرده‌اند مسؤولان فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ که داعیه اجرای قانون و ممانعت از حضور تیم‌های بدهکار در لیگ را دارند چرا قوانین را درباره خودشان اجرایی نکرده و بدهکاری‌های خود را تسویه نمی‌کنند. همگان به‌خوبی می‌دانند که برخی تیم‌های حاضر در لیگ بویژه سرخابی‌ها به دلیل بدهی بالا و نبود منابع مالی امکان تسویه حساب ندارند، اگر قرار باشد رقمی هم پرداخت شود باید از طرف دولت اعتبارات تزریق شود که این امر کاملا دارای اشکال است. باشگاه‌هایی که حتی ریالی درآمدزایی نداشته و در تامین اعتبارات جاری کاملا به دولت وابسته‌اند. فدراسیون فوتبال که نتوانسته در سالیان اخیر در دریافت مطالبات باشگاه‌ها عملکرد قابل دفاعی داشته باشد دست به اقدامی زده که پایانش هرچه باشد با شکست همراه است. آیا لیگ پانزدهم بدون حضور تیم‌های بدهکار برگزار می‌شود؟ آیا رقابت‌های تیم‌های بدهکار 3 بر صفر به سود حریفان اعلام خواهد شد؟ آیا فدراسیون فوتبال از موضع خود با توجه به چالش ایجاد شده کوتاه خواهد آمد یا پا پس نخواهد کشید و حداقل 11 تیم حق شرکت در هفته اول لیگ را نخواهند داشت؟ باید منتظر ماند و دید که صحبت‌های آقایان در حد حرف بوده یا تا پله آخر مصائب پیش‌رو را تحمل خواهند کرد.
افشارزاده: نمی‌توانند مانع بازی استقلال شوند
مدیرعامل استقلال می‌گوید کمیته انضباطی نمی‌تواند مانع برگزاری دیدار تیم‌های لیگ برتری در هفته نخست به دلیل بدهی‌ شود، چرا که این مساله مختص آبی‌پوشان نیست. بهرام افشارزاده در پاسخ به این سوال که نظرش راجع به تهدید کمیته انضباطی مبنی بر اینکه تیم‌های بدهکار از جمله استقلال نمی‌توانند در رقابت‌های لیگ برتر شرکت کنند چیست، گفت: اولا پولی نداریم که این همه بدهی را پرداخت کنیم، دوما مگر سازمان لیگ به تعهداتش عمل کرده و مطالبات ما را پرداخت کرده است؟ سوما اگر 3 ماه پیش این حرف‌ها را می‌زدند کمی منطقی‌تر بود. الان در آستانه بازی با سیاه‌جامگان واقعا چگونه این همه پول را جور کنیم؟ فکر نمی‌کنم چنین حرف‌هایی صحیح باشد و اصلا به نظر من کمیته انضباطی نمی‌تواند مانع بازی کردن تیم‌ها شود، چرا که این مساله مختص ما نیست و تیم‌های زیادی درگیر آن هستند.
مدیرعامل تراکتور: مگر می‌شود؟
از سوی دیگر عباسی، مدیرعامل تراکتورسازی در پاسخ به این سوال که نظر او راجع به تهدید کمیته انضباطی مبنی بر ممانعت از بازی کردن برخی تیم‌ها به دلیل بدهی چیست، چرا که تراکتورسازی هم شامل این بحث می‌شود، گفت: کدام تیم در لیگ ایران بدهی ندارد؟‌ در ثانی مگر فدراسیون و سازمان لیگ به تعهدات‌شان عمل می‌کنند؟ مگر در حق پخش به آنچه می‌گفتند عمل کردند؟ آنها باید چیزی را بخواهند که خودشان انجام می‌دهند. اگر این‌طور باشد باید لیگ را تعطیل کنند، چرا که همه بدهکارند. 11 تیم لیگ برتری بدهی دارند. واقعا می‌شود مانع بازی کردن آنها شد؟ به نظر من بدهی در فوتبال ایران مثل اشتباهات داوری است که جزئی از فوتبال شمرده می‌شود.
حسن‌زاده: در گذشته کم‌کاری کردیم
رئیس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال درباره بدهی باشگاه‌های لیگ فوتبال گفت: اگر در 3 سال گذشته حمایت مسؤولان اجرایی برای دریافت مطالبات وجود داشت، اکنون شاهد بدهکار بودن باشگاه‌ها نبودیم. اسماعیل حسن‌زاده گفت: در بحث بدهی باشگاه‌های بدهکار پیش می‌رویم. امسال اتفاق خوشایندی رخ داده است و ما با هماهنگی مسؤولان فدراسیون و سازمان لیگ و به خصوص دبیرکل و رئیس سازمان لیگ برتر فعالیت متفاوتی را نسبت به سال‌های گذشته انجام داده‌ایم به طوری که اگر در 3 سال گذشته حمایت مقامات اجرایی برای اجرای رای مطالبات وجود نداشت، امسال عزم، اراده، حمایت و همچنین قول مستقیم دکتر اسدی و مهدی تاج باعث شده باشگاه‌های بدهکار دقیقا با روشی که در جلسات مطرح شده است، قبل از اولین مسابقه باید بخشی از بدهی‌های خود را تسویه کنند.  وی در ادامه بیان کرد: ضمانت اجرایی این تصمیم این است که به دستور رئیس سازمان لیگ برتر، تیمی که بدهکار است، اگر نامه بلامانع بودن فعالیتش را از کمیته انضباطی دریافت و ارائه نکند، اجازه حضور در اولین مسابقه را نخواهد داشت و مسلم است تیمی که در مقابل حریفش حاضر نشود، نتیجه دیدارش 3 بر صفر توسط داور اعلام خواهد شد. ما یقین داریم این بار با حمایت دبیرکل و رئیس سازمان لیگ برتر، حکم کمیته انضباطی درباره باشگاه‌های بدهکار که چند سالی است خاک می‌خورد، اجرا می‌شود.  حسن‌زاده درباره فعالیت باشگاه‌های بدهکار افزود: خوشبختانه با تاکیداتی که صورت گرفته، برخی باشگاه‌ها در لیگ برتر و دیگر لیگ‌ها تلاش لازم را برای تسویه بدهی‌شان انجام داده‌اند. چند باشگاه کاملا بدهی خود را تسویه کرده و مدارکشان را به کمیته انضباطی ارائه داده‌اند. چند باشگاه دیگر هم به تدریج اقدام به اخذ رضایت کرده و مدارک لازم را ارائه می‌دهند. در واقع بلامانع بودن فعالیت باشگاه بدهکار پس از تسویه کامل، با روشی که پیش‌بینی شده صادر می‌شود. تا امروز بیش از 10 تیم در اجرای حکم کمیته انضباطی اقدام کرده‌اند.


Page Generated in 0/0094 sec