printlogo


کد خبر: 143072تاریخ: 1394/5/14 00:00
مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت تشریح کرد
اعلام سیاست‌های جمعیتی وزارت بهداشت
برنامه‌ریزی برای کاهش فاصله ازدواج تا تولد فرزند

گروه اجتماعی: مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت به تشریح جزئیات سیاست‌های جمعیتی این وزارتخانه پرداخت. به گزارش
«وطن امروز»، محمداسماعیل مطلق، مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت با اشاره به اینکه پس از ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت توسط مقام معظم رهبری در اردیبهشت‌ماه سال گذشته، درباره بندهایی از این سیاست‌ها که مربوط به وزارت بهداشت است «کارگروه جمعیت و افزایش نرخ باروری به بیش از سطح جانشینی» را تشکیل دادیم، گفت: ریاست این کارگروه با وزیر بهداشت و دبیر آن معاون بهداشت است که تاکنون جلسات متعددی برای اجرایی کردن سیاست‌های کلی جمعیت تشکیل شده است.
ارتقای نرخ باروری کلی
مطلق با اشاره به بند اول سیاست‌های کلی جمعیتی مبنی بر «ارتقای پویایی، بالندگی و جوانی جمعیت با افزایش نرخ باروری به بیش از سطح جانشینی» گفت: مهم‌ترین هدف برای اجرای این بند ارتقای نرخ باروری کلی نسبت به میزان پایه است و مهم‌ترین فعالیت‌ها و راهبردهای در نظر گرفته شده برای دستیابی به این هدف در برنامه پنجم و ششم؛ افزایش بارداری‌های ارادی و خودخواسته است که با توجه به تاثیر بارداری برنامه‌ریزی‌شده در سلامت مادر و کودک تلاش در جهت افزایش بارداری‌های برنامه‌ریزی شده، ضمن ارتقای سلامت گروه هدف به ارتقای نرخ باروری کلی جمعیت نیز کمک خواهد کرد.
کاهش میانگین فاصله ازدواج تا تولد فرزند
وی کاهش میانگین فاصله ازدواج تا تولد فرزند اول را دیگر رویکرد سیاست‌های ابلاغی جمعیت عنوان کرد و یادآور شد: برای کاهش این فاصله به کمتر از 3 سال در طول سال‌های برنامه، برنامه‌ریزی کرده‌ایم. وی کاهش ناباروری ناشی از عوامل قابل اجتناب را از دیگر اهداف و اقدامات برای بند اول سیاست‌های کلی جمعیت عنوان کرد و افزود: روند رو به افزایش ناباروری و نقش عوامل گوناگون بویژه شیوه زندگی، عوامل محیطی، آلودگی‌ها و عفونت‌ها، نیاز به مداخلاتی دارد که به کاهش ناباروری می‌انجامد و این مداخلات جنبه پیشگیرانه دارد و براساس محورهای یادشده برنامه‌ریزی کرده‌ایم.
کاهش10درصدی میزان سقط
به گفته مطلق، کاهش میزان سقط کلی به میزان ۱۰ درصد پایه از دیگر برنامه‌های این دفتر است که برای تحقق آن اقداماتی از جمله دسترسی به خدمات پیشگیری از سقط‌های خودبه‌خودی را انجام می‌دهیم. وی با اشاره به بند دوم سیاست‌های کلی جمعیت که در آن به رفع موانع ازدواج، تسهیل و ترویج تشکیل خانواده و افزایش فرزند، کاهش سن ازدواج و حمایت از زوج‌های جوان و توانمندسازی آنها در تامین هزینه‌های زندگی و تربیت نسل صالح و کارآمد تاکید شده است، بیان داشت: ما براساس این سیاست اداره‌ای را به نام «سلامت جوانان» تشکیل داده‌ایم که این اداره روی سلامت جوانان و سلامت ازدواج جوانان برنامه‌ریزی می‌کند.
پوشش بیمه‌ای درمان ناباروری
مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت با اشاره به بند سوم سیاست‌های کلی جمعیت که در آن بر «اختصاص تسهیلات مناسب برای مادران بویژه در دوره بارداری و شیردهی و پوشش بیمه‌ای هزینه‌های زایمان و درمان ناباروری مردان و زنان و تقویت نهادها و موسسات حمایتی» تاکید شده است، گفت: برای تحقق این سیاست‌ها باید از نازایی‌های ناشی از عوامل قابل اجتناب پیشگیری کنیم.
وی دسترسی همه افراد به خدمات ناباروری را از دیگر برنامه‌های مهم وزارت بهداشت در راستای سیاست‌های جمعیتی عنوان کرد و گفت: برای تحقق این امر باید تمام داروهای مرتبط با ناباروری تحت پوشش بیمه قرار گیرند و مردم هزینه‌های دارویی درمان ناباروری را از طریق بیمه‌ها پرداخت کنند و میزان هزینه‌های درمان ناباروری بالا نباشد.
تمرکز بر سلامت مادران
وی در ادامه بند ششم سیاست‌های کلی جمعیت را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: در این بند «ارتقای امید به زندگی، تامین سلامت و تغذیه سالم جمعیت و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بویژه اعتیاد، سوانح، آلودگی‌های زیست‌محیطی و بیماری‌ها» مورد تاکید قرار گرفته است. مطلق اظهار داشت: برای اجرای این سیاست باید مرگ‌ومیر مادران باردار را به میزان ۱۵ در ۱۰۰ هزار تولد زنده کاهش دهیم. وی با اشاره به اینکه تعداد مرگ‌ومیر مادران باردار بسیار پایین است، تصریح کرد: معتقدیم حتی یک مورد مرگ مادر باردار نیز نباید اتفاق بیفتد.
کاهش مرگ نوزادان
مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس در ادامه کاهش مرگ نوزادان به میزان ۷ در هزار تولد زنده را به عنوان یکی دیگر از اهداف این دفتر در راستای بند ششم سیاست‌های جمعیتی عنوان و تصریح کرد: نوزادان زیر یک‌سال و کودکان زیر ۵ سال از مهم‌ترین گروه‌های هدف ما هستند و باید مرگ این گروه‌ها را کاهش دهیم و باید این افراد ۸۵ سال زندگی کنند چرا که بودن آنها به ارتقا و بالندگی جمعیت کمک می‌کند. مطلق با بیان اینکه بهبود شاخص مرگ‌ومیر نوزاد کار ساده‌ای نیست، گفت: برای دستیابی به این هدف فقط نوزادان  ناسالم مدنظر ما نیستند بلکه برای نوزادان سالم نیز برنامه داریم و باید شاخص‌های سلامت نوزادان سالم را نیز مورد ارزیابی قرار دهیم.
برنامه‌ریزی برای کاهش مرگ‌ومیر کودکان
مطلق کاهش مرگ کودکان زیر ۵ سال به زیر میزان ۱۵ در هزار تولد زنده را از دیگر اهداف و برنامه‌های دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس عنوان کرد و گفت: با ترویج تغذیه با شیرمادر با تاکید بر ساعت اول و کمک غذایی به مادر در تلاش برای کاهش سوءتغذیه هستیم.
وی یادآور شد: یکی از مهم‌ترین عواملی که باعث مرگ کودکان زیر ۵ سال می‌شود سوانح و حوادث است و طبیعی است کارکردن در این حوزه موجب کاهش مرگ و میر کودکان می‌شود.
 


Page Generated in 0/0178 sec