printlogo


کد خبر: 143098تاریخ: 1394/5/14 00:00
انفجار خط انتقال نفت آذربایجان به ترکیه
نشانه‌های آغاز جنگ در آناتولی

گروه بین‌الملل: با انفجار خط لوله انتقال نفت آذربایجان به ترکیه، به نظر می‌رسد جنگ داخلی در ترکیه وارد مرحله‌ای بی‌بازگشت شده باشد.  این حادثه که  دیروز در مسیر این خط انتقال سوخت در پایانه ارزروم ترکیه روی داد، دومین انفجاری است که ظرف یک هفته موقعیت استراتژیک ترانزیتی ترکیه را به عنوان پل رابط شرق و غرب به چالش می‌کشد و این کشور را در معرض خطر از دست دادن بزرگ‌ترین مزیت خود قرار می‌دهد.  خط لوله انتقال نفت آذربایجان به ترکیه که از شهر باکو در ساحل دریای خزر آغاز شده و پس از عبور از تفلیس، پایتخت گرجستان، به ارزروم می‌رسد، صبح دیروز در حالی منفجر شد که هفته گذشته نیز خط لوله کرکوک- جیحان در حمله‌ای که شبه‌نظامیان حزب کارگران کردستان
پ‌ک‌ک مسؤول آن قلمداد شده‌اند، هدف قرار گرفته بود.
گونای اوزدمیر، فرماندار استانی در گفت‌وگو با خبرگزاری آناتولی ترکیه گفت این انفجار در ساعات بامدادی امروز (سه‌شنبه) در بخشی از خط لوله که در منطقه ساری‌کامیش در استان کارس قرار دارد، منفجر شده و بنا به دلایل امنیتی گاز روستای یاغ‌باسان قطع شده است.  هر دوی این بمبگذاری‌ها و همچنین انفجار هفته گذشته در مسیر خط آهن تهران- استانبول در شرق ترکیه صورت گرفته ‌است جایی که کردهای ناراضی از اقدامات دولت آنکارا سکونت دارند.  در تحولی دیگر 3 نفر از نیروهای امنیتی ترک در انفجار یک مین کنترل از راه دور توسط شبه‌نظامیان پ‌ک‌ک در استان جنوب شرقی شیرناک کشته شده و 2 تن دیگر و مجروح شدند.
مجموعه حوادث مزبور نشان از آن دارد که اعلان جنگ مخالفان مسلح کرد به اردوغان و دولت داوود اوغلو وارد مرحله عمل شده و ترکیه در آستانه یک جنگ داخلی جدی قرار گرفته که نتیجه دخالت‌های اردوغان و حزب حاکم عدالت و توسعه در کشورهای همسایه از جمله بواسطه حمایت از جنایتکاران داعش است.  بسیاری از کردها باور دارند ادعای جنگ ترکیه با داعش دروغی بیش نیست  و ترکیه تا به حال حتی یک گلوله هم به سوی داعش شلیک نکرده است  بلکه برعکس به این گروه تروریستی کمک هم کرده و در منطقه خاورمیانه و در سوریه و عراق شریک اصلی تروریست‌هاست.  آنها همچنین کردهای سوریه و عراق را موثرترین نیروهای مبارز علیه داعش می‌دانند که حمله ارتش ترکیه به آنها غیر از حمایت آشکار از داعش هیچ تعبیر دیگری ندارد.
هدف قرار دادن کردها در خاک عراق و سوریه هزینه‌های سنگینی برای آنکارا خواهد داشت. برداشت کردهای ترکیه از این حملات این است که اردوغان دیگر مشارکت سیاسی آنها را در نظام پارلمانی ترکیه نمی‌خواهد و این به معنای بازگشت به دوران پیش از آتش‌بس با حکومت مرکزی است.
پس از حرف‌های صلاح‌الدین دمیرتاش رهبر حزب دموکراتیک خلق ترکیه در این‌باره، حالا دوران کالکان، عضو شورای رهبری پ‌ک‌ک نیز همان مضمون را به شکلی دیگر تکرار می‌کند و می‌گوید: «حزب عدالت و توسعه و حزب حرکت ملی ترکیه دست‌به‌دست هم داده و در حال حذف حزب دموکراتیک خلق‌ها از صحنه سیاسی ترکیه هستند و برای این کار از هیچ اقدامی دریغ نخواهند کرد.  حتی برخی سیاستمداران نزدیک به حکومت ترکیه درخواست منحل کردن حزب دموکراتیک خلق‌ها را نیز صادر کرده‌اند. در این صورت تنها یک راه برای حزب دموکراتیک خلق‌ها باقی می‌ماند و آن اینکه از عرصه سیاسی در آنکارا انصراف داده و تأسیس دموکراسی را از مناطق کردنشین ترکیه آغاز کنند.  مگر یکی از پیش‌شرط‌های دموکراسی توانایی مدیریت خود نیست؟ حزب دموکراتیک خلق‌ها این اقدام را انجام خواهد داد یا نه؟ بدون شک ما نمی‌دانیم.  ولی تنها راه صحیح در مقابل ذهنیت حکومت حزب عدالت و توسعه که معتقد است همه باید براساس دستورات من عمل کنند؛ این راه است».
در همین حال دمیرتاش در حال مانور دادن پیرامون مساله کشته شدن شهروندان عادی اقلیم کردستان عراق در اثر بمباران جنگنده‌های هوایی ترکیه علیه مواضع
پ‌ک‌ک‌ است و اعلام کرده برای بررسی این مسأله هیأتی را عازم منطقه خواهد کرد و به طرح این کشتار غیرنظامیان در مجامع بین‌المللی و هم در دادگاه‌های داخلی خواهد پرداخت.
او با این مانور قصد دارد از سلاح افکار عمومی کردهای منطقه برای فشار به آنکارا بهره ببرد.
در عین‌حال دمیرتاش  می‌گوید پ‌ک‌ک باید به اقدامات مسلحانه خود در ترکیه پایان دهد و در مقابل دولت نیز باید به حملات هوایی خود به مواضع پ‌ک‌ک خاتمه دهد.  البته او از تمسخر نخست‌وزیر ترکیه هم دست بر نمی‌دارد و می‌گوید: «جناب احمد داوود‌اوغلو پروفسوری است که کتاب‌های قطور بیشماری به رشته تحریر درآورده است. سوالم از ایشان این است؛ زمانی که این کتاب را می‌نوشتید به تاریخ دهه 90 میلادی ترکیه برخورد نکرده‌اید؟ ما می‌دانیم شما آن سال‌ها را تجربه نکرده‌اید چون زمانی که ما در آن سال‌ها مبارزه می‌کردیم، شما در دانشگاه‌های خارج از کشور در حال فرا گرفتن تعلیمات آکادمیک بودید. شما آن روزها را ندیده‌اید حداقل از کسانی که دیده و تجربه کرده‌اند بپرسید».
همچنین رئیس مشترک حزب دموکراتیک خلق‌ها به شایعه زخمی شدن نورالدین دمیرتاش در حملات هوایی ارتش ترکیه به کوه قندیل نیز واکنش منفی نشان می‌دهد.

حمله موشکی به مقر فرماندهی ارتش ترکیه
یکی از مقرهای فرماندهی ارتش ترکیه در جنوب شرق این کشور بعدازظهر دیروز هدف حمله موشکی قرار گرفت. این حمله در منطقه داغلیجا از توابع استان حکاری روی داد و یک نفر مجروح شد.  روز دوشنبه نیز به 2 زره‌پوش ارتش ترکیه در مناطق اطراف استان کردنشین بیتلیس با بمب‌های دست‌ساز حمله شد که این حمله تلفاتی نداشت. در حالی که طی روزهای گذشته حملات هوایی و توپخانه ارتش ترکیه علیه نیروهای پ‌ک‌ک در شمال عراق بی‌وقفه ادامه دارد، شهرهای مختلف ترکیه بویژه مناطق شرق و جنوب شرق این کشور به شکل بی‌سابقه‌ای صحنه حملات و درگیری میان نیروهای نظامی و نیروهای وابسته به پ‌ک‌ک شده است.


Page Generated in 0/0194 sec