printlogo


کد خبر: 143142تاریخ: 1394/5/14 00:00
گزارش «وطن امروز» از بخشنامه‌ای که بی‌امضا ابلاغ شد
گرانی از اینجا تا کجا؟

گروه اقتصادی: پس از آنکه وزیر صنعت، معدن و تجارت در جمع خبرنگاران از ابلاغ بخشنامه افزایش 6 درصدی 18 قلم کالای اساسی خبر داد و یک ماه بعد هم گفت من این خبر را نداده‌ام، در این فاصله اظهارات مختلفی از سوی مسؤولان دولتی مربوط و غیرمربوط ابراز شد اما در نهایت روشن نشد قرار است چه اتفاقی بیفتد؛ با این‌حال آنچه روشن است اینکه آن بخشنامه اکنون در سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان است و ستاد تنظیم بازار چنین اجازه‌ای را تصویب کرده اما فقط سازمان حمایت است که می‌تواند اجازه این گرانی را به تولیدکنندگان هر یک از آن 18 قلم کالا بدهد البته اینگونه اطلاع‌رسانی هم در جای خود نوبر است چه تا پیش از این‌‌‌‌، کالاها افزایش قیمت پیدا می‌کردند و فروخته می‌شدند و پس از چندین‌بار تکذیب و تایید از سوی تولیدکنندگان و دولتی‌ها در پایان همه گرانی را می‌پذیرفتند و آب‌ها از آسیاب می‌افتاد.
 دولت مشکل قیمتگذاری را حل کند
در همین‌باره تولیدکنندگان هشدارهای لازم را به ابلاغ این بخشنامه دادند که از آن جمله تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی بودند که گفتند مصرف‌کنندگان با همین قیمت هم محصولات ما را نمی‌خرند پس افزایش 6 درصدی قیمت، کاری بی‌نتیجه است. در این‌‌‌باره جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی  به فارس اظهار داشت: اینگونه طرح‌ها از جمله مواردی است که نیاز به ورود مجلس در آن نیست مگر اینکه کاری خلاف عرف و قانون در آن صورت بگیرد. قادری افزایش قیمت‌ها را با توجه به تغییر دستمزدها تا حدی معقول و منطقی دانست و افزود: افزایش قیمت برخی اقلام مانند محصولات لبنی از سوی خود تولیدکنندگان نیز مورد رضایت نیست و معتقدند این افزایش منجر به کاهش تقاضا برای محصولات می‌شود.  قادری در ادامه بیان کرد: در محصولات اصلی روند به گونه‌ای است که هرچه قیمت‌ها اضافه شود، تقاضا نیز کاهش پیدا می‌کند در نتیجه مصرف کم است که این خود باعث آسیب زدن به جامعه و متوجه شدن مشکلات در آن می‌شود. وی با ابراز تأسف از کاهش سرانه مصرف شیر یادآور شد: سرانه مصرف شیر از 90 به 60 لیتر کاهش پیدا کرده است. وی تاکید کرد: این طرح با شعارهای دولت و انتظارهایی که متخصصان و مجموعه‌های دلسوز جامعه دارند، سازگاری ندارد. قادری حل این مشکل را وظیفه دولت خواند و اضافه کرد: اینکه سازمان حمایت مصرف‌کنندگان اجازه اجرای این طرح را نمی‌دهد امری معقول به نظر می‌رسد و این سازمان نباید مجوز افزایش قیمت‌ها را صادر کند. قادری معتقد است: اگر الزامی در افزایش و تغییر قیمت‌ها وجود دارد پس دولت وانمود نکند که ما مخالف تغییر قیمت‌ها هستیم و این شفاف‌سازی باید برای مردم ایجاد و توضیحات لازم ارائه شود. حجت‌الاسلام روح‌الله بیگی، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز درباره دستور گرانی 6 درصدی 18 مورد از اقلام اساسی از سوی دولت اظهار داشت: این موضوع به طور قطع پس از تعطیلات مجلس مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. وی تصریح کرد: اگر این افزایش قیمت چیزی غیر از توجه به اقشار زحمتکش از جمله کشاورزان باشد منطقی و معقول به نظر نمی‌رسد چراکه مردم به اندازه کافی در تهیه مخارج زندگی خود در مشکل به سر می‌برند و شرمنده خانواده خود هستند.
مخالف این طرح هستیم
همچنین محمدعلی پورمختار، رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی از دستور گرانی 6 درصدی 18 مورد از اقلام اساسی توسط دولت بشدت انتقاد کرد و اظهار داشت: ما مخالف این طرح هستیم زیرا دلیل موجهی برای اجرای این طرح وجود ندارد. وی با اشاره به نرخ
 15 درصدی تورم، افزود: آنچه دولت و بانک مرکزی در آمارها اشاره می‌کنند کاهش چشمگیر تورم است در حالی که اینگونه نیست، اینکه به صورت رسمی برخی کالاها را 6 درصد گران‌تر کنند، نشان‌دهنده این است که این درصد به دنبال  14 یا 15 درصدی تورم است و به آن اضافه می‌شود و در حقیقت این افزایش 20 درصدی روی اقلام است.  وی خواهان تجدیدنظر دولت و بانک مرکزی در این طرح شد و تصریح کرد: با توجه به شرایط نامناسب اقتصادی، رکود سطح بیکاری، کاهش درآمدها و عدم فعالیت‌های مفید اقتصادی انتظار می‌رود دولت روی این طرح تجدیدنظر داشته باشد. پورمختار با اعلام اینکه در مجلس به طور جدی پیگیر این موضوع هستیم، ادامه داد: در مجلس بویژه کمیسیون اصل 90 پیگیر این موضوع هستیم که طرح به اجرا نرسد و تجدیدنظر روی آن صورت گیرد.
۶ گروه کالای اساسی گران شد
در هفته‌ای که گذشت، نرخ گروه لبنیات، تخم مرغ، حبوب، سبزی‌های تازه، گوشت قرمز و چای افزایش، نرخ گروه میوه‌های تازه و گوشت مرغ کاهش و نرخ برنج، قند و شکر و روغن نباتی ثابت مانده است. به گزارش بانک مرکزی، در هفته منتهی به 9 مرداد 94 در گروه لبنیات قیمت پنیر غیرپاستوریزه نسبت به هفته قبل معادل 1/1 درصد افزایش داشت و بهای دیگر اقلام این گروه بدون تغییر بود. قیمت تخم‌مرغ معادل 33 درصد افزایش یافت و شانه‌ای 7 تا 10 هزار تومان فروش می‌رفت. در این هفته در گروه برنج، بهای تمام اقلام این گروه ثابت بود. در گروه حبوب، قیمت عدس معادل 2/0 درصد، لوبیاچیتی 5/1 درصد و لوبیا قرمز 8/0 درصد کاهش ولی بهای دیگر اقلام این گروه بین 3/0 درصد تا 2/2 درصد افزایش داشت البته در گروه میوه‌های تازه قیمت گیلاس معادل 5/34 درصد و موز 8/1 درصد افزایش ولی بهای دیگر اقلام این گروه بین 2 درصد تا7/22 درصد کاهش یافت. در گروه سبزی‌های تازه هم قیمت خیار معادل 7/7 درصد، گوجه‌فرنگی 6/6 درصد و سیب‌زمینی 2/0 درصد افزایش ولی بهای دیگر اقلام این گروه بین 7/0 درصد تا 3/9 درصد کاهش داشت. همچنین قیمت گوشت گوسفند معادل 2/0 درصد و گوشت تازه گاو و گوساله 1/0 درصد افزایش ولی بهای گوشت مرغ 8/3 درصد کاهش یافت. همچنین بانک مرکزی در این گزارش به اعلام محاسبات یک ساله خود از تغییرات قیمت کالاهای اساسی پرداخته که براساس آن در یک‌سال منتهی به 9 مرداد 94 نرخ کالاهای گروه لبنیات 3/5 درصد، تخم‌مرغ 1/2 درصد، برنج 0/9 درصد، حبوب 8/17 درصد، میوه‌های تازه 3/8 درصد، سبزی‌های تازه 6 درصد، گوشت قرمز 2/7 درصد، قند و شکر 5 درصد، چای 5/3 درصد و روغن نباتی 8/0 درصد افزایش و نرخ گوشت مرغ 5/13 درصد کاهش یافته است.
 


Page Generated in 0/0059 sec