printlogo


کد خبر: 143241تاریخ: 1394/5/17 00:00
سلامت

سخنگوی کمیسیون درمان مجلس انتقاد کرد
بدقولی دولت در پرداخت منابع بیمه‌ها
یکی از ابعاد تامین منابع مالی جهت ارتقای سطح خدمات بیمه‌ای تخصیص اعتبارات از سوی دولت است که تاکنون محقق نشده است. به گزارش «وطن امروز» محمدحسین قربانی، سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به اینکه موفقیت نظام سلامت در کشور منوط به انباشت منابع با سازوکار بیمه‌ای است، گفت:  با توجه به انتظارات و شعارهای مطرح شده و استراتژی‌ها درباره بیمه سلامت، برای مدیریت کردن بیمه سلامت باید به تجمیع بیمه‌ها و بیمه پایه توجه کرد. وی افزود: بنابراین اگر نتوان منابع بیمه‌ها را پرداخت کرد به طور حتم مشکلات بسیاری به وجود خواهد آمد که می‌توان به مواردی نظیر جابه‌جایی منابع، عملیاتی نشدن طرح‌های حوزه سلامت و افزایش پرداختی‌ها از جیب مردم و ایجاد مشکلاتی نظیر رانت برای بیمه‌های تکمیلی اشاره کرد، همچنین همه این موارد دست به دست هم خواهد داد که طرح تحول نظام سلامت با موفقیت اجرا نشود. وی با اشاره به تامین و مدیریت منابع بیمه‌ها، تصریح کرد: تامین منابع در قانون لحاظ شده بویژه یک درصد مالیات برارزش افزوده در جهت ارتقای سطح بیمه است، البته بعد دیگر تامین منابع تخصیص اعتبارات از سوی دولت است اما آن چیزی که در حال حاضر مشکل‌ساز شده تامین نشدن اعتبار از سوی دولت است، همچنین مهم‌ترین چالش امروز هزینه‌کرد منابع در محل تعیین‌شده است.

وضعیت پرابهام طرح تحول سلامت
عضو شورایعالی نظام پزشکی، با اشاره به گذشت 2 سال از تغییرات مدیریتی در راس وزارت بهداشت، سازمان نظام پزشکی و بیمه‌ها، خواستار ارزیابی مقوله «عدالت در سلامت» شد. داریوش طاهرخانی، عضو شورایعالی نظام پزشکی در این باره اظهار داشت: برخی از هم‌سویی ایجاد شده در ارکان نظام سلامت به عنوان یک نقطه قوت نام می‌بردند. امروز با گذشت 2 سال از این تک جریان شدن، زمان آن رسیده است که تاثیر هم‌رای بودن این 3 رکن مهم در شاخص‌های سلامت، بویژه «عدالت در سلامت» مورد ارزیابی قرار گیرد. وی به مهر افزود: هم‌سویی که برخی آن را نقطه قوت می‌دانستند، نتیجه‌اش آن شد که با سکوت حاکم بر نظام سلامت، چالش‌های فراروی طرح‌ها و برنامه‌های گوناگون سلامت عنوان نشوند. عضو شورایعالی نظام پزشکی ادامه داد: آنچه که از تحقق اهداف عنوان می‌شود، فقط در تیتر رسانه‌ها و تریبون‌های تبلیغاتی است و قضاوت درست زمانی محقق می‌شود که گزارش عملکرد دستگاه‌های مرتبط با نظام سلامت منتشر و در اختیار کارشناسان نظام سلامت قرار گیرد تا پس از بررسی‌های علمی، میزان تحقق اهداف طرح مشخص شود. به گفته وی، نکته قابل تعمق آن است که با وجود انتشار نیافتن آمارهای سال گذشته و به تبع آن مشخص نبودن میزان تحقق اهداف در سال گذشته، با آغاز سال دوم، صحبت از نبود همراهی بیمه‌ها و کاهش تخصیص بودجه‌های مصوب، موضوعی است که نیازمند دقت‌نظر بسیار است. شاید این بار ارکان نظام سلامت در توافقی نانوشته تصمیم بر آن گرفته‌اند تا بدون انتشار گزارش آماری سال گذشته، اذهان را برای اعلام شکست طرح تحول نظام سلامت آماده کنند البته در این میان باید سازمان نظام پزشکی به‌عنوان دیده‌بان نظام سلامت به وظایف و تکالیفش به درستی عمل کند.

مدیر اداره نظارت سازمان غذا و دارو:
جلوی قاچاق دارو را نمی‌توانیم بگیریم
بخش زیادی از داروهای قاچاق از طریق ماهواره و تبلیغات آن به فروش می‌رسند و  نمی‌توانیم ورود داروی قاچاق به کشور را به صفر برسانیم. مهدی پیرصالحی، مدیر اداره نظارت بر دارو و مواد‌مخدر سازمان غذا و دارو  با بیان این مطلب و درباره طراحی سیستم ثبت دارو گفت: ثبت دارو در این سیستم به منظور جلوگیری از ورود داروی قاچاق را در چند داروخانه به صورت پایلوت آغاز کرده‌ایم. وی با اشاره به اینکه به دلیل حجم بالای دارو در داروخانه‌ها این موضوع زمانبر است، به ایلنا گفت: لازم است همه داروخانه‌ها به این سیستم مجهز شوند و از آن استفاده کنند. پیرصالحی افزود: اما نکته اصلی این است که 95درصد داروهای قاچاق وارد سیستم رسمی کشور نمی‌شوند، بخشی از آنها مربوط به تبلیغات ماهواره‌ای است و توزیع آن به وسیله پیک‌های موتوری صورت می‌گیرد. به گفته وی هیچ وقت نمی‌توانیم بروز تخلف را به صفر برسانیم به هر حال داروی قاچاق به صورت غیررسمی توزیع می‌شود.


Page Generated in 0/0061 sec