printlogo


کد خبر: 143252تاریخ: 1394/5/17 00:00
پرونده روز خبرنگار

نوید محمودی
(تهیه‌کننده فیلم چند مترمکعب عشق)
شهید آوینی؛ خبرنگاری بی‌همتا
من تو مدرسه بودم که خبر شهادت شهید آوینی توی تهران پیچید. همیشه تصاویر جنگ در دوران دفاع‌مقدس با آوینی برام معنی پیدا می‌کرد، آوینی و خدای بی‌نظیرش. در واقع جدی‌ترین خبرنگار توی ذهن اون روزهای من که کودک بودم، شهید آوینی بود. بزرگ شدم و بزرگ‌تر و خبرها هم بزرگ شدن و پیچیده‌تر. امروزه اما به هیچ خبرنگار و گزارشگری مثل آوینی نگاه نمی‌کنم اما به خبرها دقت می‌کنم و می‌دونم پُشتِ جون گرفتن هر کدوم از این خبرها، انسانی تلاش می‌کند. خبرهای امروز بیشتر خبرهایی هستند که سعی می‌کنند در لحظه اول آدم را غافلگیر کنند و من با بسیاری از اخباری که شنیدم در زمان‌های مختلف غافلگیر شدم. پس به تمام دوستانم که من رو با خبرهایی که به اون‌ها جون دادن، غافلگیر کردند، روز خبرنگار رو تبریک می‌گم.

علی قوی‌تن (نویسنده، کارگردان و نقاش)
درباره خبرنگار
خبرنگار یعنی موجودی به نام لازم، ما انسان‌ها در زندگی برای پیشرفت و تکامل خود و جامعه نیازهایی داریم که آن نیازها به وسیله افراد لازم در جامعه فراهم می‌شود. خبرنگار در مغز آدم‌ها جریان دارد و جزو لازم‌های حیات بشریت است. شغل خبرنگاری در دسته سخت‌ترین شغل‌ها قرار می‌گیرد، مانند کار در معدن، او باید کوهی از سنگ را با دستان خالی بکند تا اندکی طلا استخراج کند. خبر، نوعی طلاست که خبرنگار باید آن را با مشقتِ فکر و ذهن به دست آورد. خبرنگار مغز پویای رسانه به حساب می‌آید.

صادق صادق‌دقیقی (کارگردان فیلم تا آمدن احمد)
درود بر خبرنگاران
درود بر خبرنگارانی که سفیران صلح و دوستی‌اند. درود بر خبرنگارانی که مروج صداقت و آزادی‌اند. درود بر خبرنگارانی که با شهامت از کیان خود حلاج‌وار صیانت می‌کنند. درود بر خبرنگارانی که خون می‌دهند تا خونی ریخته نشود. درود بر خبرنگارانی که سیاهی را کنار می‌زنند و رسول نور و رحمت می‌شوند. درود بر خبرنگاران سترگ و خستگی‌ناپذیر که راه خدمت به انسانیت را انتخاب کرده‌اند. درود بر خبرنگارانی که برای رسیدن به اوج، فر و شکوه کشور می‌کوشند. درود بر خبرنگارانی که برای زنده نگه داشتن یاد و نام شهدا خود به درجه رفیع شهادت نائل آمدند. درود بر خبرنگارانی که با چشمان تیزبین خود عرصه‌های سیاست، فرهنگ، اقتصاد و... را واکاوی می‌کنند و با شهامت، تصمیمات نادرست بعضی از مسؤولان را گوشزد می‌کنند. درود و هزاران درود بر شما سرداران این عرصه شریف. روزتان خجسته باد.

علی ملاقلی‌پور (کارگردان فیلم قندون جهیزیه)
تعهد خبرنگاری
وقتی سال‌ها شاگردی می‌کنی، عجله نمی‌کنی، سعی می‌کنی کار یاد بگیری و بخونی و تا حد توان فوت و فن یاد بگیری که وقتی فیلم می‌سازی کار خوبی بشه... ولی بعد به‌راحتی کنارت می‌ذارن و بعضی جاها چون اینقدر صنم هست که به تو و فیلمت اجازه دیده شدن نمی‌دن، احساس بایکوت شدن رو خوب می‌فهمی و هر چه راهروها رو بری و بیای و جواب نگیری فقط ممکنه یه جا تریبون بهت بدن و کسی که کارش خبرنگاریه فقط به واسطه تعهد کاریش متوجه شرایط تو بشه... احساس رهایی و فرار می‌کنی و واله‌وار به شرایط حاکم و جبر ناخواسته می‌تونی شک کنی و فریادش بزنی. روز خبرنگار به همه خبرنگاران صادق و متعهد مبارک. کسانی که در مسیر بازتاب فیلم «قندون جهیزیه» دستم را گرفتند. امید که شیرین‌کام باشید.

شهدای اقتدار فرهنگی
ایران اسلامی تجلیل شدند
شهدای اقتدار فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در همایشی به مناسبت روز جهانی «حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی» تجلیل شدند.  به گزارش تسنیم، همایشی با عنوان «محاکمه مردمی تروریسم جهانی» در مجتمع امام علی(ع) تهران برگزار شد و طی آن از شهدای اقتدار فرهنگی تجلیل به عمل آمد. رونمایی از تندیس همایش «محاکمه مردمی تروریسم جهانی» همچنین اجرای تئاتر سه‌پرده‌ای در معرفی چگونگی تولد داعش و جنایات این گروه تروریستی از برنامه‌های جنبی این همایش مردمی بود.


Page Generated in 0/0060 sec