printlogo


کد خبر: 143264تاریخ: 1394/5/17 00:00
چهارگوشه

تظاهرات اعتراضی در یونان
در آستانه حصول توافق میان یونان و وام‌دهندگان به این کشور، صدها تن از اعضای حزب کمونیست یونان بار دیگر علیه تشدید تدابیر ریاضتی در آتن تظاهرات کردند.  آنها بویژه به کاهش پرداخت‌های بیمه تامین اجتماعی و کاهش حقوق بازنشستگان اعتراض داشتند. همزمان جورج استاتاکیس، وزیر اقتصاد یونان در هنگام ورود به محل مذاکره با اتحادیه اروپا، صندوق بین‌المللی پول و بانک مرکزی اروپا با تاکید بر اینکه کار سختی برای رسیدن به توافق در پیش است، ابراز امیدواری کرد تا حدود 2 هفته دیگر توافقی حاصل شود. گزارش دیگری نیز حاکی است که به دنبال اعتصاب کارکنان برج مراقبت فرودگاه آتن، ده‌ها پرواز در اوج فصل توریستی در این کشور لغو شده یا با تاخیر مواجه شده است.
 
ادامه انتفاضه خودرویی فلسطین
یک جوان فلسطینی در عملیاتی شهادت‌طلبانه 3 سرباز اشغالگر اسرائیلی را در مسیر میان 2 شهر رام‌الله و نابلس با خودرو زیر گرفت و خود بلافاصله به شهادت رسید. در پی این حادثه که بعدازظهر پنجشنبه و در ادامه موج انتفاضه خودرویی در نزدیکی شهرک اشغالی شیلو در شمال رام‌الله روی داد، نظامیان اسرائیلی به سمت این جوان مبارز تیراندازی کردند که منجر به واژگونی خودروی او و جراحت شدیدش شد که گفته می‌شود به خاطر امتناع صهیونیست‌ها از انتقال فوری‌اش به بیمارستان جان سپرد. حال 2 سرباز اسرائیلی در بیمارستان وخیم گزارش شده است. پس از این حادثه اشغالگران مسیرهای ورودی به روستای یتما در نابلس را بستند. سال گذشته نیز یک راننده فلسطینی در اراضی اشغالی گروهی از نظامیان اسرائیلی را زیر کرده بود.

تغییر زمان رسمی کره‌شمالی
به گزارش تنها خبرگزاری کره‌شمالی، ستاک، مقامات پیونگ‌یانگ اعلام کرده‌اند ساعت این کشور را نیم ساعت عقب می‌کشند تا از میراث استعمار ژاپن خلاص شوند. بدین ترتیب در کره‌شمالی به جای منطقه زمانی UTC+9 از زمان UTC+8:30 استفاده خواهد شد. این خبرگزاری نوشته است: «امپریالیست‌های ستمکار ژاپنی، جرم‌های غیرقابل توجیهی را انجام دادند، مثلا کره را از داشتن زمان استاندارد خود محروم کردند تا زمانی که آنها بی‌رحمانه زمین و حقشان را پایمال می‌کردند». عقب کشیدن زمان به اندازه نیم ساعت باید از 15 آگوست یعنی 70 سالگی آزادی شبه‌جزیره کره از استعمار ژاپن اجرایی شود. وزارت وحدت کره‌جنوبی از این تصمیم پیونگ‌یانگ انتقاد کرده، چرا که تغییر زمان از جمله ممکن است کار منطقه صنعتی مشترک مرزی دو کشور، کائسونگ را دشوار کند.

حمله هکرهای روس به پنتاگون
دستگاه نظامی آمریکا بار دیگر توسط هکرهای روس گزیده شده است. در این حمله که به چند روز قبل بازمی‌گردد سامانه طبقه‌بندی نشده ایمیل ستاد مشترک پنتاگون هدف حمله سایبری قرار گرفت. البته شبکه ان‌بی‌سی نیوز گزارش داد در جریان این «نفوذ پیچیده سایبری » که 25 جولای، حدود 4 هزار نیروی غیرنظامی و نظامی را تحت تاثیر قرار داد، هیچ اطلاعات طبقه‌بندی شده‌ای افشا یا منتقل نشده است.  سرهنگ دوم والری هندرسون، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) بدون بیان جزئیات تایید کرد سامانه ایمیل ستاد مشترک در پی این حمله و آغاز تحقیقات، قطع شد. این دومین حمله پیاپی هکرهای روس به سامانه‌های امنیتی ایالات متحده محسوب می‌شود اما معلوم نیست این سرقت هویت و اطلاعات شخصی یا اسپی‌یِر فیشینگ (Spear Phishing) با مجوز دولت روسیه بوده است یا خیر.

مالزی هواپیمایش را پیدا کرده است
مقامات مالزیایی می‌گویند رنگ و وضعیت ظاهری بخشی از بال هواپیمای یافته شده در جزیره‌ای در اقیانوس هند تایید می‌کند این قطعات، قسمتی از بقایای هواپیمای ناپدید شده خطوط هواپیمایی این کشور است. لیو تیونگ لای، وزیر حمل‌ونقل مالزی گفت بازرسان در جزیره فرانسوی ریونیون بخش‌های بیشتری از لاشه هواپیمای پرواز شماره ام‌‌اچ 370 از جمله پنجره و فویل آلومینیومی آن را پیدا کرده‌اند اما هنوز تایید نشده این موارد مربوط به همان هواپیما است. پیش‌تر نجیب رزاق، نخست‌وزیر مالزی تایید کرده بود لاشه پیدا شده، بخشی از هواپیمای بوئینگ 777 مالزی است که با 239 سرنشین از کوالالامپور عازم پکن بوده است.


Page Generated in 0/0052 sec