printlogo


کد خبر: 143276تاریخ: 1394/5/17 00:00
مرگ کودک فلسطینی و بحران در کرانه باختری

کیت شاتلوورس:  مرگ کودک 18 ماهه در حادثه آتش‌سوزی عمدی خانه یک فلسطینی به دست شهرک‌نشین‌های افراطی باعث افزایش تنش‌ها در کرانه باختری شده است.
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل چند ساعت پس از این حادثه آن را یک اقدام تروریستی خواند و شهرک‌نشین‌های تندرو را عامل این آتش‌سوزی معرفی کرد.
محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین هم این حمله را یک جنایت جنگی توصیف و آن را محکوم کرد. اتحادیه اروپایی و سازمان ملل نیز با محکوم کردن این حمله خواستار اقدام سریع برای مجازات عاملان آن شدند. هزاران فلسطینی در مراسم تشییع علی، کودک 18 ماهه که زنده در آتش سوخت شرکت و عده‌ای نیز در کرانه باختری تظاهرات اعتراض‌آمیز برگزار کردند. هنوز شعارهایی که عاملان این حمله تروریستی روی دیوارهای خانه نوشته بودند، دیده می‌شود.
به گفته شاهدان، 2 مرد که صورت‌هایشان را کاملا پوشانده بودند، بعد از ساعت 2 بامداد خانه یک فلسطینی را در نزدیکی نابلس به آتش کشیدند.
«ابراهیم دوابشه» جوان 23 ساله فلسطینی در حال گفت‌وگوی تلفنی بوده است که صدای فریاد همسایگان را می‌شنود. وی به روزنامه گاردین گفت: «من صدای سعد [پدر خانواده] را شنیدم که فریاد می‌زد و کمک می‌خواست. من تلفن را رها کردم و به سمت خانه آنها دویدم». ابراهیم در آنجا 2 مرد نقاب‌پوش را می‌بیند که در مقابل بدن‌های «رهام» [مادر خانواده] و «سعد دوابشه» ایستاده‌اند و به آنها نگاه می‌کنند تا از مرگ آنها مطمئن شوند.  ابراهیم صدای گریه احمد [کودک 4ساله این خانواده] را از درون خانه می‌شنود اما زمانی که عاملان حمله متوجه حضور او می‌شوند، از ترس امنیت خانواده خود به سمت خانه‌اش فرار می‌کند. وی گفت: «شهرک‌نشین‌ها سعی کردند من را تعقیب کنند اما پس از آنکه برادرم آمد، از این کار منصرف شدند.»
ابراهیم به خانه همسایه بازمی‌گردد: «من رفتم تا احمد را پیدا کنم. با استفاده از نور تلفن همراهم به اتاق‌ خواب رفتم. صدایش را می‌شنیدم اما نمی‌توانستم او را ببینم. سرانجام موفق شدم او را بیرون بکشم». پاهای این کودک 4 ساله بشدت سوخته اما هنوز زنده بود. علی هنوز داخل خانه بود. ابراهیم در حالی که اشک می‌ریخت، گفت: «پارچه‌ای کشیدم روی بینی‌ام تا بتوانم نفس ‌بکشم اما شعله‌های آتش تمام اتاق را در بر گرفته بود. نمی‌توانستم او را نجات دهم».
در حالی که آتش‌نشانان فلسطینی پیکر علی را که از شدت سوختگی قابل شناسایی نبود، یافتند، ارتش اسرائیل رهام، سعد و احمد را به بیمارستانی در نزدیکی تل‌آویو منتقل کرد. تا غروب اعتراض‌ها در نابلس شدت یافت و فلسطینیان با نیروهای امنیتی اسرائیل درگیر شدند. اوایل روز حدود 2 هزار نفر در الخلیل و حدود هزار نفر در خیابان‌های اردن تظاهرات کردند. نیروهای پلیس ورود مردان زیر 50 سال را برای برپایی نماز در مسجد‌الاقصی به بخش قدیمی قدس ممنوع کردند.
در اعتراض‌های شمال غزه نیز یک فلسطینی کشته و یک نفر مجروح شدند. در سال‌های اخیر شهرک‌نشین‌های تندرو حملات انتقامجویانه زیادی ضد فلسطینیان و دارایی‌های آنان انجام داده‌اند.
گاردین


Page Generated in 0/0056 sec