printlogo


کد خبر: 143305تاریخ: 1394/5/17 00:00
17 کشته و بیش از 30 مجروح درعملیات انتحاری تروریست‌ها در یک پایگاه نظامی سعودی
ضربه کاری داعش به عربستان

گروه بین‌الملل: عربستان‌سعودی طی ماه‌های گذشته شاهد انفجارهای خونینی بوده است که مسؤول تمام این انفجارها گروه تروریستی داعش بوده است. به‌رغم اینکه پس از انفجارها علیه مساجد شیعیان در القدیح، العنود و القطیف، مقام‌های سعودی تدابیر امنیتی ویژه‌ای را اتخاذ کرده‌اند ولی پیش از ظهر پنجشنبه انفجار دیگری در جنوب این کشور به‌وقوع پیوست که این‌بار نه شیعیان جامعه عربستان بلکه نیروهای امنیتی ویژه این کشور را در مسجد سنی‌ها هدف قرار داد که به کشته شدن دست‌کم 17 نیروی نظامی و خدماتی و زخمی شدن بیش از 30 نظامی دیگر منجر شده است. همزمان، برخی گزارش‌های خبری از خنثی شدن یک بمب دیگر در مقر نیروهای واکنش سریع عربستان در ریاض، پایتخت منتشر شده که وزارت کشور عربستان آن را رد کرده است. در این میان، عملیات انتحاری اخیر داعش که در پادگان نظامی در شهر ابها در استان عسیر در جنوب عربستان به‌وقوع پیوست، سفر محمد بن سلمان، فرزند پادشاه سعودی و جانشین ولیعهد و وزیر دفاع این کشور را که قرار بود در مراسم افتتاح فاز جدید کانال سوئز حاضر شود، نیمه‌کاره گذاشت.  به گزارش سی‌ان‌ان، داعش در یکی از صفحات توئیتر منسوب به خود مسؤولیت این حمله را بر عهده گرفته است. داعش همچنین بیانیه‌ای در این‌باره منتشر کرده است که در آن آمده است که ابو‌سنان النجدی با کمربند انفجاری خودش را در مسجد ابها منفجر کرده است. نام این تروریست نشان می‌دهد وی از اهالی نجد در عربستان است. پیش‌تر نیز کارشناسان امنیتی با وجود همجواری استان عسیر با یمن گمانه‌زنی کرده بودند نوع این انفجار با مشخصات حملات مبارزان یمنی مطابقت ندارد، چرا که تاکنون هیچ موردی از حمله انتحاری یمنی‌ها در مراکز شهری عربستان و آن هم علیه یک مسجد گزارش نشده است. همچنین برخی منابع سعودی گفته‌اند این انفجار توسط شاخه «ولایت الحجاز» داعش و در حقیقت به انتقام دستگیری و شکنجه ماه گذشته 430 فرد متهم به همکاری با داعش توسط حکومت ریاض صورت گرفته است. به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان، واس، دست‌کم 12 تن از کشته‌شدگان عضو تیم نیروهای ویژه عملیات ضربت سعودی (سوات) و 3 قربانی هم کارگر بوده‌اند.
عربستان کشور داعش
عملیات انتحاری داعشی‌ها در عربستان‌سعودی در حالی سیر صعودی پیدا کرده که جوانان این کشور استقبال گسترده‌ای برای پیوستن به این گروه تروریستی نشان می‌دهند. برخی آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد ۴۴ درصد کشته‌شدگان داعش تبعه سعودی هستند که این خود از میزان بالای حضور آنها در سوریه و عراق حکایت دارد. در شرایط کنونی که موضوع پیوستن جوانان این کشور به گروه تروریستی داعش در جهان مطرح است و برخی منتقدان عربستان این عمل را نتیجه افکار سلفی وهابیت ارزیابی می‌کنند، این انفجارها، بحران جدیدی بر‌ای کشور به وجود خواهد آورد.  روزنامه رای‌الیوم در مقاله‌ای در این‌باره نوشت: «باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا حدود 2 ماه پیش به مقام‌های عربستانی در کمپ‌دیوید درباره خطر داخلی موجود در عربستان هشدار داد و گفت: این خطر بسیار بزرگ‌تر از خطر ایران برای عربستان است». البته مقصود اوباما از این سخنان، خطر داعش بود، زیرا ایدئولوژی این گروه تروریستی محبوبیت زیادی میان جوانان عربستانی بویژه جوانان سرخورده و بیکار دارد، جوانانی که نقشی در تعیین سرنوشت سیاسی کشور خود ندارند. از قضا اوباما،
2 هفته پیش نیز بار دیگر درباره این خطر به عربستانی‌ها هشدار داد اما ظاهرا مقام‌های عربستانی به ‌گونه‌ای دیگر می‌اندیشند.  انفجار روز پنجشنبه که نظامیان عربستانی را در یک مسجد در شهر ابها واقع در جنوب غرب این کشور هدف قرار داد، یکی از مهم‌ترین دلایلی است که ثابت می‌کند این خطر تاچه اندازه جدی است. عربستان طی چند ماه اخیر شاهد انفجارهای انتحاری زیادی بوده و البته داعش مسؤولیت همه اینها را برعهده گرفته است اما چیزی که باعث می‌شود انفجار اخیر که بیش از 17 نظامی عربستانی بر اثر آن کشته شدند، از دیگر حملات متمایز شود این است که اولا این انفجار در ابها در عمق عربستان صورت گرفت، ثانیا این انفجار این‌بار شیعیان را هدف قرار نداد و ثالثا این انفجار در فصل تابستان در این منطقه ییلاقی که پر از گردشگران داخلی بود، صورت گرفت. این حمله نشان داد داعشی‌ها تا چه اندازه در میان نیروهای نظامی و امنیت عربستان نفوذ کرده‌اند و می‌توانند به همه اهداف مورد نظر خود در عربستان دست پیدا کنند بویژه در شرایط امنیتی استثنایی کنونی و پس از انفجارهای القطیف و الدمام همچنین حمله عربستان به یمن و ادامه جنگ فرسایشی در این کشور. خلیل الخلیل، عضو سابق مجلس شورای عربستان و کارشناس تروریسم که قبلا گفته بود 60درصد جوانان عربستانی برای پیوستن به داعش آمادگی دارند و بیشتر این جوانان در دهه دوم عمر خود هستند، به هیچ‌وجه بیراه نگفته بود حتی باید گفت او حداقل آمار را اعلام کرد و البته وقتی می‌گوییم او با اغماض زیاد این آمار را اعلام کرد دلیل داریم، زیرا براساس نظرسنجی‌های انجام شده در شبکه‌های اجتماعی، حدود 92درصد از جوانان عربستانی برای پیوستن به داعش آمادگی دارند و این آمار باعث شوکه شدن مقام‌های عربستانی شده است و پس از آن وعده دادند نظرسنجی مستقلی برای تکذیب این ادعا به عمل می‌آورند اما تا این لحظه این نظرسنجی انجام یا نتایج آن اعلام نشده است!
ولیعهد، قربانی جنبی حمله داعش
در این میان شاهزاده محمد بن نایف، ولیعهد و وزیر کشور عربستان همچنین رئیس شورایعالی امنیتی و سیاسی عربستان که قبلا با مبارزه با سازمان القاعده در عربستان و کاهش حملات آن مشهور شده بود، به دلیل این انفجارها بیشترین زیان را می‌بیند، زیرا وی پیش‌تر وعده داده بود مانع چنین حملاتی می‌شود.  مقام‌های عربستانی باید بدانند تهدید واقعی و میدان اصلی جنگ عربستان داخل آن است نه یمن و سوریه. آنها باید در پی ایجاد عدالت اجتماعی و توزیع عادلانه ثروت و انجام اصلاحات سیاسی درکشور خود باشند تا جوانان خود را از تندروی دور کنند».

واکنش‌های بین‌المللی به انفجار ابها
عملیات انتحاری ابها علیه نیروهای امنیتی عربستان که باعث نگرانی کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس شده است با محکومیت‌های این کشورها رو‌به‌رو شده و شورای همکاری خلیج‌فارس بلافاصله با صدور بیانیه‌ای این انفجار را محکوم و بر ادامه «مقابله با تروریسم» تاکید کرد. کشورهای عضو این شورا نیز به صورت جداگانه با صدور بیانیه‌ای‌هایی این حمله را محکوم کرده و با عربستان ابراز همدردی کردند. مصر، اردن، اتحادیه عرب، لبنان تونس و برخی دیگر از کشورهای عربی نیز با محکوم کردن این انفجار و ابراز همدردی با قربانیان حمله آن را اقدام تروریستی بزدلانه‌ای خواندند که کار به هیچ جایی نمی‌برد. شورای امنیت و روسیه نیز این حمله را محکوم کرده‌اند و مسکو برای کمک به عربستان علیه تروریسم اعلام آمادگی کرد.
 


Page Generated in 0/0065 sec