printlogo


کد خبر: 146116تاریخ: 1394/7/6 00:00
درخواست وزیر خارجه ایران برای ملاقات وزیر خارجه سعودی رد شد
عادل ‌الجبیر به ظریف وقت نداد!

گروه سیاسی: در روزهایی که ایران بشدت نسبت به بی‌کفایتی در وقوع فاجعه منا و همچنین رفتارهای زننده و غیرانسانی با زائران ایرانی، خشمگین است؛ شنیدن خبر نپذیرفتن درخواست جواد ظریف برای ملاقات با عادل الجبیر مانند نمکی است که بر زخم پاشیده شود. به گزارش
«وطن امروز»، روز گذشته روزنامه سعودی الحیات چاپ لندن، مدعی شد الجبیر وزیر خارجه عربستان سعودی درخواست جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران برای ملاقات با خود را رد کرد! به نوشته الحیات، عادل الجبیر «درخواست شفاهی» جواد ظریف را برای دیدار نپذیرفت. براساس گزارش این روزنامه، وزیر سعودی این درخواست ظریف را «نامقبول» دانست چراکه براساس درخواست طرف ایرانی، موضوع گفت‌وگو، حادثه منا بوده است.
نکته قابل تامل درباره رد درخواست ملاقات ظریف توسط جبیر، اعلام این خبر توسط سعودی‌ها است. یعنی آنها نه تنها درخواست وزیر امور خارجه ایران برای ملاقات و گفت‌وگو درباره حادثه‌ای که به احتمال زیاد جان قریب به 400 ایرانی را گرفته است، نپذیرفتند  بلکه بلافاصله این عدم پذیرش درخواست ملاقات را رسانه‌ای کردند! این رفتار توهین‌آمیز سعودی‌ها البته در ماجرای رفتار با زوار و اکیپ ایرانی حاضر در عربستان نیز به گونه‌ای دیگر رخ داده است. براساس گزارشات دریافتی، تاکنون رفتارهای زننده‌ای با پزشکان ایرانی حاضر در عربستان صورت گرفته است و تیم پزشکی نه تنها از رفتار پلیس سعودی ناراضی است بلکه نسبت به عواقب وخیم رفتارهای سعودی‌ها در به خطر انداختن جان مصدومان حادثه نیز ابراز نگرانی کرده‌اند. از سوی دیگر توهین‌های سعودی‌ها در حوزه دیپلماتیک، وجوه مختلفی به خود گرفته است. همان‌گونه که جواد ظریف روز شنبه در گفت‌وگو با شبکه خبر نیز اعلام کرده بود؛ وزارت امور خارجه ایران برای اعزام هیأت خود به عربستان،
4 بار با سعودی‌ها تماس گرفته و درخواست صدور ویزا کرد اما در مقابل این درخواست وزارت امور خارجه ایران یعنی کشوری که حدود400 تبعه خود را در عربستان از دست داده، سعودی‌ها همچنان با بی‌اعتنایی از صدور ویزا برای معاون کنسولی وزیر امور خارجه ایران و سایر اعضای این تیم، خودداری می‌کنند! وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توضیحات قابل تأملی در این‌باره داده است. علی جنتی با اشاره به حادثه منا و اعزام هیأتی از ایران برای بررسی وضعیت زائران ایرانی در عربستان، گفت: صدور ویزا برای هیأت ایرانی جهت اعزام به عربستان همچنان با مشکل مواجه است. به نظر می‌رسد دولت سعودی تعمد دارد که مقامات جمهوری اسلامی را به کشورشان راه ندهد. به گزارش مهر، وی با بیان اینکه محمد جواد ظریف در نیویورک مساله را پیگیری می‌کند، اظهار داشت: وزیر امور خارجه در نیویورک درخواست ملاقات با وزیر خارجه عربستان داشته که این درخواست با سردی و عدم موافقت این مقام سعودی مواجه شد. جنتی با تاکید بر اینکه رفتارهای مقامات سعودی حاکی از آن است که عمدا اجازه ورود مقامات ایرانی به عربستان را نمی‌دهند، ادامه داد: با این حال ممکن است سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی، وزیر بهداشت و درمان تنها برای اقدامات پزشکی اجازه ورود به عربستان را داشته باشد. ظاهرا با حضور وزیر بهداشت در عربستان موافقت کردند. جنتی درباره پیگیری‌های قضایی حادثه منا گفت: پیگیری حقوقی این حادثه باید صورت بگیرد و در حال حاضر در وزارت امور خارجه و معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری این مساله دنبال می‌شود. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره شایعه دیپلمات‌های مفقود شده در شبکه‌های اجتماعی، گفت: هیچ دیپلماتی کشته نشده است فقط غضنفر رکن‌آبادی سفیر سابق ایران در لبنان جزو مفقودان است که هنوز سرنوشت وی مشخص نشده است.
دولت به اعتراض علیه سعودی مجوز نداد
در ایران قرار بود دیروز، یکشنبه در مقابل سفارت سعودی‌ها یک تجمع اعتراض‌آمیز برگزار شود. طی روزهای شنبه و صبح روز یکشنبه و همزمان با افزایش اقدامات توهین‌آمیز سعودی‌ها علیه ایرانیان عزادار یک موج گسترده برای شکل‌گیری یک اجتماع اعتراض‌آمیز اثرگذار در مقابل سفارت سعودی‌ها در ایران در حال انجام بود. این تجمع که قرار بود ساعت 15 با مدیریت بسیج دانشجویی برگزار شود با مخالفت دولت مواجه شد و وزارت کشور مجوز برگزاری این تجمع اعتراض‌آمیز را صادر نکرد! مصطفی اسدی مسؤول بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی دیروز در نشست خبری مسؤولان بسیج دانشجویی دانشگاه تهران که در سازمان بسیج دانشجویی برگزار شد ضمن عرض تسلیت به خانواده جان‌باختگان حادثه منا، اظهار داشت:‌ ما بعد از فاجعه منا پیگیر برگزاری تجمع در اعتراض به بی‌کفایتی سعودی‌ها در اداره حج مقابل سفارت عربستان بودیم و در این‌باره اجماع سراسری بین دانشجویان دانشگاه‌ها وجود داشت. به گزارش فارس، وی افزود: اما متأسفانه باز هم وزارت کشور سیاست محافظه‌کارانه خود را اتخاذ کرد و با توجه به سابقه نه‌چندان خوبی که وزارت کشور در صدور مجوزها دارد، مجوز این تجمع را نیز صادر نکرد. اسدی اضافه کرد:‌ بر همین اساس متأسفانه امروز (یکشنبه) تجمعی از سوی بسیج دانشجویی به دلیل عدم صدور مجوز آن از سوی وزارت کشور مقابل سفارت عربستان برگزار نخواهد شد. مسؤول بسیج دانشجویی دانشگاه علامه با تأکید بر اینکه ما تابع قوانین هستیم، گفت:‌ ما این تجمع را برگزار نخواهیم کرد و از مسؤولان می‌خواهیم موضع قاطع‌تری درباره بی‌کفایتی‌های آل‌سعود در مدیریت حج اتخاذ کنند.
این انتظارات دانشجویان از دولت البته در حالی است که برخی اساتید دانشگاه و نیز صاحبنظران سیاسی معتقد بودند با توجه به کشته شدن حدود 400 ایرانی در مکه، بهتر و شایسته‌تر آن بود که رئیس‌جمهور سفر خود به نیویورک را لغو کرده و به ایران باز می‌گشت تا اراده دولت برای بررسی این موضوع و رسیدگی به خانواده‌های عزادار این فاجعه آشکار می‌شد. با این حال اما متاسفانه آنچه در صحنه عمل مشاهده شده، لجبازی آل‌سعود در تداوم بی‌حرمتی به زائران و توهین به مقامات ایرانی است.
مجلس بیانیه داد
نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی البته موضع واحد و مشخصی در قبال فاجعه منا اتخاذ کرده‌اند. نمایندگان که یک طرح 2 فوریتی برای ساماندهی مدیریت حج را در دست بررسی دارند؛ روز گذشته بیانیه‌ای صادر کرده و از آل‌سعود انتقاد کردند. در پایان جلسه علنی دیروز یکشنبه، این بیانیه‌ توسط ضرغام صادقی عضو هیأت‌رئیسه مجلس قرائت شد. در این بیانیه با اشاره به بی‌کفایتی آل‌سعود در مدیریت حج ابراهیمی آمده است: متاسفانه پس از این فاجعه مشاهده می‌شود حکام بی‌کفایت آل‌سعود به جای پذیرفتن این تقصیر خود، با فرافکنی و ادعاهای واهی در رسانه‌های وابسته درصدد به فراموشی سپردن این گناه بزرگ از اذهان امت اسلامی می‌باشند. امروز این خواست به حق در میان امت اسلامی شکل گرفته است که مقدس‌ترین اماکن اسلام که نه متعلق به یک کشور خاص، بلکه متعلق به جهان اسلام است تا چه زمانی باید با مدیریت ضعیف و ناکارآمد فعلی اداره و شاهد حوادث غم‌بار و خونین باشد. بدون شک ظرفیت بالای جهان اسلام این امکان را دارد که همایش جهانی حج را به امن‌ترین صورت و بالاترین بهره برای مسلمانان مدیریت نماید. از این رو ما نمایندگان ملت مسلمان ایران در مجلس شورای اسلامی ضمن عرض تسلیت به خانواده‌های داغدار این واقعه در ایران و دیگر کشورهای اسلامی، از سازمان کنفرانس اسلامی درخواست می‌نماییم تا یک گروه حقیقت‌یاب با عضویت نمایندگان کشورهای داغدار به عربستان اعزام و علل و عوامل این فاجعه انسانی را برای مسلمانان جهان معرفی نمایند. این بیانیه همچنین می‌افزاید: از مقامات قضایی کشور نیز درخواست داریم که ابعاد حقوقی و قضایی این فاجعه در مراجع حقوقی و قضایی بین‌المللی به منظور پاسخگو کردن عاملان آن پیگیری شود تا خون حجاج بیگناه ایرانی و غیرایرانی در زیر سایه سنگین دلارهای نفتی و تبلیغات سعودی به هدر نرفته و به فراموشی سپرده نشود.
توضیح وزارت خارجه درباره گفت‌وگوی ظریف
در ارتباط با تیتر و خبر روز گذشته مبنی بر تماس‌های محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه با عربستان، یک منبع آگاه ضمن تأکید بر اینکه آقای دکتر ظریف با جدیت پیگیر امور مربوط به فوت‌شدگان، مفقودان و مجروحان عزیز کشورمان است، در توضیح اظهارات ایشان در گفت‌وگو با اخبار ساعت 15 شبکه خبر اظهار داشت: دستگاه دیپلماسی کشورمان تحت اشراف دکتر ظریف از ابتدای قضیه با سفارت عربستان در تهران در تماس بوده و روز جمعه نیز طی 4 بار تماس، موضوع حجاج ایرانی و سفر هیأت ایرانی را مورد پیگیری قرار داده است و برداشت برقراری این تماس‌ها توسط شخص وزیر، دقیق نبوده است.
 


Page Generated in 0/0220 sec