printlogo


کد خبر: 148394تاریخ: 1394/8/16 00:00
«وطن امروز» بررسی می‌کند
پرسش‌های بی‌پاسخ از رئیس محیط زیست!
چرا با گذشت 2 سال، بنزین وارداتی هیچ تأثیری در بهبود وضعیت آلودگی هوا در کلانشهر‌ها نداشته است؟

گروه اجتماعی: 2 سال از زمانی که به بهانه بهبود وضعیت آلودگی هوا در کلانشهرها و بویژه پایتخت واردات بنزین به کشور آغاز شد و کیفیت بنزین پتروشیمی داخلی زیر سوال رفت، گذشته است اما با سرد شدن هوا نه‌تنها شاهد بازگشت روزهای آلوده به پایتخت هستیم بلکه اثرات مثبت بنزین وارداتی بر بهبود شرایط کیفی هوای پایتخت نیز مشاهده نمی‌شود! نبض پایتخت طی هفته گذشته پس از خروج سامانه سرد و بارش‌زا به کشور دوباره به شماره افتاده است. آلودگی هوا در این کلانشهر در شرایطی تداوم یافته که مدیران سازمان محیط زیست به‌عنوان متولی امر سلامت جامعه این روزها درباره تاثیرگذار نبودن بنزین وارداتی بر وضعیت هوا سکوت پیشه کرده‌اند! وجود چنین شرایطی که در فصل سرما تشدید می‌شود، به لحاظ تبعات منفی که برای یکایک افراد جامعه به خصوص گروه‌های حساس از جمله کودکان، سالمندان، مبتلایان به بیماری‌‌های تنفسی، ریوی و قلبی و همچنین زنان باردار دارد با نگرانی بسیاری از سوی صاحبنظران همراه شده است. نگرانی که این روزها در آستانه فصل سرما و تشدید شکل‌گیری پدیده وارونگی هوا دوچندان شده است. حال پرسش اینجاست که چرا با وجود مشاهده وضعیت آلودگی هوا بویژه در کلانشهرها، همچنان تعدادی از مدیران سازمان محیط زیست کشور بر تاثیرگذار بودن بنزین وارداتی تاکید دارند؟ این در حالی است که طبق آخرین آمار منتشر شده در سایت‌ها و رسانه‌های گوناگون، واردات بی‌رویه بنزین نه‌تنها باعث صرف هزینه و به هدر رفتن مبالغ هنگفتی در یک سال گذشته شده است، بلکه آنطور که انتظار می‌رفت تاثیرات آن بر وضعیت آلودگی هوا نمایان نشده است و این نگرانی وجود دارد که ادامه واردات بنزین به کشور باعث هدر رفتن بیشتر منابع و ثروت ملی شود.
نمایندگان سیاسی‌بازی می‌کنند!
جالب اینجاست که با وجود گزارش‌های مستدل از دستگاه‌های نظارتی که ادعای آلودگی بنزین‌های داخلی را به دفعات رد کرده‌اند، همچنان سازمان حفاظت محیط زیست و رئیس این سازمان  به عنوان سکاندار حفاظت محیط زیست درباره حذف بنزین‌های پتروشیمی و تاثیر آن بر بهبود کیفیت هوا تاکید دارند.
معصومه ابتکار در تازه‌ترین اظهارنظر خود درباره تضاد بین گزارش‌های کمیسیون اصل 90 و کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با آنچه سازمان متبوعش درباره آلودگی هوا مطرح کرده است باز هم پای سیاست را میان کشیده و از آن گفته است که نمایندگان مجلس سیاسی‌بازی می‌کنند! رئیس سازمان حفاظت محیط زیست که برای سخنرانی در همایش اقتصاد مقاومتی به دانشگاه قم دعوت شده بود در حاشیه این همایش در پاسخ به پرسش یکی از شرکت‌کنندگان درباره آلودگی بنزین وارداتی یورو4 این سخنان را غلط دانست.
ابتکار با سیاسی خواندن نظر نمایندگان مجلس درباره بنزین وارداتی اظهار داشت: بنزین یورو 4 سالم است و نمایندگان مجلس متاسفانه تنها سیاسی برخورد می‌کنند و اینگونه اظهارنظرها سیاسی است!
این موضوع‌گیری ابتکار در حالی است که چندی پیش موسوی‌نژاد، عضو کمیسیون انرژی مجلس درباره اظهارنظر کمیسیون بهداشت درباره کیفیت بنزین وارداتی گفته بود: «بنزین تولیدی در کشور مشکل چندانی ندارد اما بنزین وارداتی که به هرنحوی وارد چرخه سوخت کشور می‌شود آلوده است، چرا که در این باره آنالیزهایی صورت گرفته که نشان‌دهنده آلوده بودن بنزین وارداتی است». همچنین رسانه‌های داخلی در یک‌سال گذشته از آلودگی بنزین‌‌های وارداتی به مواد شیمیایی خطرناکی چون MMT و فروسین سخن گفتند که در ادامه این افشاگری‌ها بود که نهادهای نظارتی همچون مرکز پژوهش‌های مجلس طی گزارشی بر سلامت کامل بنزین‌های تولید پتروشیمی صحه گذاشتند و کمیسیون بهداشت نیز در چند مقطع این مطلب را اعلام کرد.
هوای پایتخت در شرایط ناسالم
با وجود پافشاری ابتکار بر واردات بنزین و طرح ادعای رفع آلودگی هوا با جایگزین شدن سوخت بازهم سرمای هوا و بروز پدیده وارونگی دما مجالی شد برای سنجش صحت این ادعا. به نظر می‌رسد اعداد و ارقام اعلام شده درباره شاخص کیفیت هوا طی یکی، دو روز گذشته دوباره رشته‌های معصومه ابتکار درباره بهبود وضعیت هوا را پنبه کرد، چرا که کیفیت هوای شهرهای بزرگ و صنعتی از جمله تهران در روزهای پایانی هفته گذشته در شرایط ناسالم قرار داشت. براساس اعلام معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران این شاخص در روزجمعه روی عدد 132 قرار گرفت.
به گفته محمد رستگاری، معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران براساس اطلاعات رسیده از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای شهر تهران، شاخص کیفیت هوا در 24 ساعت منتهی به ساعت 11 روز جمعه در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار گرفت.
رستگاری به افزایش آلاینده‌های ذرات معلق کمتر از 10 میکرون از 69 به 70 و دی اکسیدگوگرد از 25 به 26 نسبت به روز پنجشنبه اشاره کرد و افزود: میزان غلظت آلاینده‌های منواکسیدکربن نیز در همین مدت از 50 به 41، ازن از 25 به 24و دی‌اکسیدنیتروژن از 69 به 67 کاهش داشته است.
وی افزود: ایستگاه‌های فرمانداری شهرری، پارک سلامت و پارک قائم در مناطق 20، 17 و 18 به ترتیب با شاخص اعداد 167، 159 و 158 در شرایط ناسالم و آلوده‌ترین نقاط جوی شهرستان تهران در این روز بوده‌اند.


Page Generated in 0/0254 sec