printlogo


کد خبر: 148398تاریخ: 1394/8/16 00:00
جزئیات تازه از وضعیت جان‌باختگان منا از زبان رئیس سازمان حج و زیارت
زائران ایرانی بدون مجوز در مکه دفن شده‌اند!
اعلام وضعیت 25 مفقود ایرانی فاجعه منا تا 10 روز آینده

گروه اجتماعی: در حال حاضر وضعیت 25 نفر از مفقودان ایرانی فاجعه منا مشخص نشده و دفن تعدادی از جان‌باختگان ایرانی فاجعه منا در مکه بدون مجوز جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته است.
به گزارش فارس، سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به جان‌باختن بیش از 7 هزار زائر کشورهای اسلامی در حج امسال و بی‌تدیبری دولت عربستان سعودی در رخ دادن این فاجعه  بیان داشت: دفن تعدادی از حجاج ایرانی در مکه،  بدون مجوز جمهوری اسلامی ایران انجام شده است.
اوحدی تاکید کرد: در حال حاضر هنوز وضعیت 25 نفر از مفقودان ایرانی فاجعه منا مشخص نشده است.
وی اظهار داشت: امیدواریم تا چند روز آینده با توجه به ارسال DNA بستگان حجاج مفقودشده کشورمان و تطبیق آن با پیکرهای دفن‌شده و پیکرهایی که به‌تازگی در سردخانه مکه از جان‌باختگان این فاجعه پیدا شده، بتوانیم مفقودان را شناسایی کنیم.
اوحدی بیان کرد: از مجموع هزار و
500 جان‌باخته فاجعه منا که در عربستان دفن شده بودند، پیش از این هویت 29 نفر از آنها که ایرانی بودند شناسایی شده بود و به‌تازگی  نیز هویت 8 زائر ایرانی دیگر شناسایی شد که در مجموع جان‌باختگان ایرانی دفن شده در عربستان به 37 نفر رسیده‌اند.
اوحدی یادآور شد: هنوز از وضعیت 25 نفر از زائران ایرانی اطلاعی نداریم و امیدواریم طی
10 روز آینده همانگونه که مقامات سعودی متعهد شدند وضعیت این زائران نیز مشخص شود.
وی تأکید کرد: به‌تازگی پیکر 68 تن از جان‌باختگان فاجعه منا به سردخانه مقیسن عربستان منتقل شده که امیدواریم از طریق تطبیق DNA خانواده‌های جان‌باختگان فاجعه منا با این پیکرها وضعیت برخی از زائران ایرانی مشخص شود.
رئیس سازمان حج و زیارت تصریح کرد: امیدواریم خداوند متعال کمک کند تا بتوانیم هر چه سریع‌تر نگرانی خانواده‌های زائرانی که وضعیت مشخصی ندارند را مرتفع کنیم.
وی درباره آخرین وضعیت رکن‌آبادی نیز گفت: کمیته‌ای در وزارت امور خارجه کشورمان تشکیل شده تا مسائل حقوقی فاجعه منا را پیگیری کند، این کمیته به صورت جدی پیگیر روشن شدن وضعیت دیپلمات کشورمان است.
رئیس سازمان حج و زیارت درباره پرداخت غرامت به خانواده جان‌باختگان بیان داشت:‌ مکاتباتی در این زمینه با کشور عربستان صورت گرفته و امیدواریم مقامات سعودی یک نگاه منطقی به این موضوع داشته باشند، چراکه پرداخت غرامت یک حق طبیعی خانواده‌های جان‌باختگان است. ما پیگیر این موضوع هستیم اما هنوز مقامات سعودی در این موضوع اعلام رسمی نداشتند، البته امیدواریم این موضوع به جمع‌بندی برسد و تعیین تکلیف شود.
اوحدی همچنین درباره  صدور روادید برای زائران اربعین نیز افزود: پیگیری‌های زیادی در این زمینه انجام شده و تاکنون وزارت کشور و وزارت امور خارجه عراق سیاست‌های صدور ویزا و قیمت آن را اعلام نکرده‌اند. رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه استقرار نمایندگی سازمان حج و زیارت در شهرستان‌های بزرگ همواره جزو درخواست این مناطق بوده است، یادآور شد: امیدواریم باتوجه به قانون بتوانیم راهی را برای استقرار دفاتر نمایندگی سازمان حج و زیارت در شهرستا‌ن‌های بزرگ بیابیم.


Page Generated in 0/0066 sec