printlogo


کد خبر: 148422تاریخ: 1394/8/16 00:00
الجبیر کیست؟
از ملخ‌خوری تا وزارت خارجه سعودی

گروه بین‌الملل: عادل الجبیر نامی است که در ماه‌های گذشته به عنوان وزیر خارجه عربستان سعودی در محافل و مجالس منطقه‌ای و بین‌المللی شنیده می‌شود. به گزارش العالم، این دیپلمات نه‌چندان شناخته شده سعودی، دست‌پرورده سیاستمدارکهنه‌کاری به نام بندربن سلطان است که با حمایت‌های آمریکایی‌ها پله‌های ترقی را طی کرد تا امروز به عنوان یکی از مجریان و حامیان تجاوز به یمن، مبلغ و مشوق کشتار مردم بی‌گناه این کشور و مجری پنهان سیاست‌های صهیونیسم در منطقه باشد. از عادل الجبیر به عنوان مزدور و جیره‌خوار تمام‌عیار دستگاه اطلاعات آمریکا و مطیع بی‌چون و چرای ولی‌نعمت خود آل‌سعود یاد می‌شود و در واقع این 2 ویژگی، شخصیت وزیر خارجه رژیم سعودی را شکل داده است. «حرمه» روستایی در حومه شهر المجمعه عربستان زادگاه عادل الجبیر است که در سال 1962 میلادی وقتی در آنجا به دنیا آمد این روستای فاقد آب و برق و مهم‌ترین تفریح اهالی آن شتر سواری و شکار سوسمار و ملخ بود! تحول واقعی در زندگی الجبیر زمانی بود که پدرش برای کار در رایزنی فرهنگی سفارت سعودی، به آمریکا رفت. تحصیلات ابتدایی جبیر در یمن بود و مرحله بعدی تحصیلات وی در آلمان و سپس آمریکا. وی در آمریکا اقتصاد و علوم سیاسی و روابط بین‌الملل خواند.
بندربن سلطان ولی‌نعمت عادل بن جبیر
وی در آمریکا به واسطه ولی‌نعمت خود (بندر بن سلطان) مسؤولیت‌هایی در سفارت سعودی در واشنگتن برعهده گرفت و به این ترتیب سمت‌هایی چون دستیار سفیر عربستان سعودی در واشنگتن، سخنگوی سفارت عربستان سعودی در واشنگتن، مشاور سیاست خارجی ملک عبدالله پادشاه وقت عربستان سعودی و سفیر عربستان سعودی در واشنگتن را عهده‌دار شد. الجبیر در 49 سالگی با یک بیوه‌زن اردنی ازدواج کرد.
آمریکا عامل قدرت گرفتن الجبیر
بن جبیر با فرصت‌طلبی و مهارت در مدت کوتاهی توانست با حمایت آمریکایی‌ها به بندر بن سلطان سفیر جنجالی وقت سعودی در آمریکا نزدیک شود. رابطه بندر با خانواده بوش و نومحافظه‌کاران و لابی صهیونیسم در آمریکا معروف بود، امری که باعث شد بن جبیر کاندیدای تماس با دستگاه‌های جاسوسی آمریکا و به عنصر اساسی در هماهنگی روابط بین عربستان وهابی و مراکز تصمیم‌گیری آمریکایی تحت کنترل صهیونیست‌ها تبدیل شود. روزنامه صهیونیستی جروزالم‌پست در این‌باره می‌نویسد: الجبیر از ابتدای دهه 90 عامل هماهنگی با گروه‌های یهودی از جمله سازمان ایباک بود و با یوسی بیلین، وزیر وقت رژیم صهیونیستی دیدار کرد. عادل الجبیر در سال 2004 سفر صهیونیست‌های کنگره آمریکا به عربستان را جهت بهبود بخشیدن به چهره عربستان به دنبال لغزش زبانی ملک عبدالله ترتیب داد که طی آن شاه سابق عربستان گفت: صهیونیسم عامل 95 درصد حملات مسلحانه‌ای است که در عربستان انجام می‌گیرد. البته این سفر اهداف دیگری مانند بهبود بخشیدن به  روابط رسانه‌ای با صهیونیست‌ها را به همراه داشت. نزدیکی وی به ملک عبدالله (که در آن زمان ولیعهد و به سبب بیماری ملک فهد و ناتوانی وی در اداره امور، حاکم واقعی کشور بود) سبب شد بنا به توصیه آمریکایی‌ها و بندر بن سلطان در سال 2004 مشاور ویژه ولیعهد شود و سپس در سال 2005 وزیر مشاور دیوان شاهی شد. گفته می‌شود آمریکا در سال ۲۰۰۶ پس از مشورت با بندر که در آن زمان مشغول ویران کردن عراق و اعزام عناصر انتحاری و تسلیحات و مواد منفجره به این کشور بود، عادل الجبیر را برای تصدی سفارت سعودی در واشنگتن پیشنهاد کرد. از آنجایی که این مرد هیچ ویژگی مثبت و هنری و تاریخ شناخته شده‌ای ندارد، به همین دلیل باید مورد توجه قرار می‌گرفت.  
دین الجبیر به سعودی‌ها
الجبیر خود را مدیون آل‌سعود می‌داند که او و خانواده‌اش را از شترچرانی و ملخ‌خوری نجات دادند تا به نخستین وزیر خارجه خارج از گردونه خاندان حاکم بر عربستان تبدیل شود. او به دشمنی با جمهوری اسلامی ایران و حزب‌الله لبنان شهرت یافته است، زیرا این دو همانند خاری در گلوی اربابان آمریکایی و سعودی‌اش به‌شمار می‌روند. در واقع انتخاب الجبیر در فوریه 2015 به عنوان وزیر خارجه، تضمین‌کننده دنباله‌روی وی از ژنرال کوچولو است. در واقع تجاوز به یمن طرح ویژه محمد بن سلمان است و هدف از آن براساس محاسبات اشتباه آل‌سعود مبدل شدن محمد بن سلمان به آیزنهاور سعودی! است.


Page Generated in 0/0066 sec