printlogo


کد خبر: 148566تاریخ: 1394/8/19 00:00
بازپرداخت 7 ساله، 4 ساله شد!

گروه اقتصادی: ثبت‌نام از متقاضیان وام 25 میلیون تومانی خودرو روز گذشته در نمایندگی‌های فروش خودروسازان آغاز شد. به گزارش «وطن‌امروز»، در اولین روز پرداخت تسهیلات 25 میلیون تومانی خودرو 5 هزار نفر ثبت‌نام کردند که برای روز نخست آمار قابل توجهی محسوب می‌شود اما نکته‌ای که در نمایندگی‌های فروش مشهود بود حضور مراجعه‌کنندگان سوال‌کننده و کنجکاو بود. به عبارت بهتر تعداد کسانی که درباره جزئیات این طرح سوال داشتند بیشتر از متقاضیانی بود که با مدارک کامل به نمایندگی‌های مجاز خودروسازان مراجعه کرده بودند.  نکته دیگر اینکه با وجود 7 ساله اعلام شدن بازپرداخت وام 25 میلیون تومانی، روز گذشته مراجعه‌کنندگان مطلع شدند خودروسازان فقط با بازپرداخت 4 ساله این تسهیلات موافقت کرده‌اند. در اولین روز اجرای طرح فروش خودرو با وام بانکی 25 میلیون تومانی در قالب بسته خروج از رکود دولت شاهد مراجعه مردم به نمایندگی‌های فروش شرکت‌های خودروساز بودیم که البته بیشتر مراجعات برای پرس‌ و جو درباره نحوه فروش خودرو در این طرح بود، هر چند برخی مراجعه‌کنندگان نیز نسبت به خرید خودرو اقدام کردند. اقساط 4 ساله پرداخت وام خرید خودرو به جای اقساط 7 ساله از جمله مسائلی بود که مردم را در مراجعه به نمایندگی‌های فروش شرکت‌های خودروساز متعجب می‌کرد. اکثر مردم با این تصور که مدت بازپرداخت اقساط وام خودرو 7 سال است، برای اطلاع بیشتر از شرایط فروش خودروها به نمایندگی مراجعه می‌کردند اما وقتی با بخشنامه فروش خودرو با اقساط یک، دو، سه و چهار ساله روبه‌رو می‌شدند، از این مساله ابراز تعجب می‌کردند. مسؤولان دولتی در زمان معرفی بسته خروج از رکود، مدت زمان بازپرداخت وام خودرو را 7 سال اعلام کرده بودند اما بعد از چند روز مسؤولان بانک مرکزی عنوان کردند که بانک‌ها فقط تا 4 سال پرداخت اقساط وام خودرو را ضمانت می‌کنند و برای اقساط 7 ساله، شرکت‌های خودروساز می‌توانند به خواست خود و با مسؤولیت خودشان این کار را انجام دهند. در نهایت، شرکت‌های خودروساز در بخشنامه‌ای که امروز به نمایندگی‌های فروش خود ابلاغ کردند، حداکثر مدت بازپرداخت وام خودرو را 4 سال اعلام کردند.
 قطع و وصل شدن شبکه فروش خودروسازان
سنگین شدن سایت فروش خودرو و قطع و وصل شدن شبکه فروش نمایندگی‌های ایران‌خودرو و سایپا از جمله مشکلاتی بود که امروز در جریان ثبت‌نام خودرو با تسهیلات 25 میلیون تومانی پیش آمد. علاوه بر این، در عرضه خودروها ظرفیت مشخصی تعریف شده بود و همین مساله باعث می‌شد برخی نمایندگی‌ها نتوانند برای ثبت‌نام اقدام کنند. اصانلو، مدیر فروش یکی از نمایندگی‌های سایپا درباره اجرای طرح فروش اقساطی خودرو در روز جاری به خبرنگار فارس گفت: بیشتر مردم برای سوال پرسیدن به ما مراجعه می‌کردند، هر چند ثبت‌نام برای تندر 90 نیز انجام دادیم. وی ادامه داد: یکی از ابهامات طرح این است که مدت تحویل تندر 90 یک ماه اعلام شده اما این در حالی است که هم‌اکنون سایپا با تعهدات عقب‌افتاده در تحویل تندر 90 روبه‌رو است و به همین دلیل مشخص نیست تحویل خودروهای ثبت‌نام شده بدون تأخیر انجام شود.
 بیشترین تقاضا برای خرید پژو 206 است
سلیمانی، مدیر فروش یکی از نمایندگی‌های ایران‌خودرو نیز با بیان اینکه امروز با مشکل قطع شبکه داخلی فروش خودرو روبه‌رو بودیم، گفت: مردم بیشتر برای خرید پژو 405، سمند، پژو پارس و پژو 206 سوال می‌پرسیدند. مولایی، مدیر فروش یکی دیگر از نمایندگی‌های ایران‌خودرو نیز با اشاره به اینکه سایت داخلی فروش خودرو در ساعات اولیه صبح قطع بود، گفت:‌ در حال حاضر این مشکل برطرف شده است. به گفته وی، بیشترین تقاضا برای خرید پژو 206 است و البته برخی خریداران نیز به دنبال ثبت‌نام برای دنا، پژو 405 و وانت آریسان هستند.
فروش خودروهای چینی انجام نشد
اجرای طرح پرداخت وام خودرو امروز در شرایطی آغاز شد که با وجود قرار گرفتن خودروسازان چینی شامل مدیران خودرو، کرمان‌موتور، دیار خودرو و خودروسازی راین در فهرست خودروهای مشمول دریافت تسهیلات 25 میلیون تومانی، ابلاغیه‌ای از طرف این شرکت‌ها برای نمایندگی‌های فروش ارسال نشده است. برخی نمایندگی‌های شرکت مدیران خودرو به خبرنگار فارس گفتند قرار است بخشنامه فروش خودرو با وام 25 میلیون تومانی، هفته آینده به ما ابلاغ شود.
 5000 نفر ثبت‌نام کردند
 قائم‌مقام وزیر صنعت از فروش 5 هزار خودرو با وام 25 میلیونی طی دیروز خبر داد که 99 درصد آن پراید، پژو و تندر بوده است.  مجتبی خسروتاج گفت: با آغاز طرح جدید فروش خودرو با وام 25 میلیون تومانی عملیاتی، 5 هزار خودرو که 99 درصد آن پراید، پژو و تندر بوده، به فروش رفت. وی درباره اینکه چرا مدت بازپرداخت وام خودرو از 7 سال به 4 سال کاهش یافت، گفت: از آنجا که بانک مرکزی خرید دین را 4 ساله تعیین کرد، خودروسازان هم از بازپرداخت 4 ساله استقبال کردند البته خودروساز می‌تواند اقساط را 7 سال تعیین کند و در این باره مختار است. خسروتاج افزود: بانک‌های ملت، تجارت، سپه و صادرات 4 بانک عامل برای پرداخت وام خودرو هستند. وام ماشین‌آلات بخش کشاورزی را هم بانک کشاورزی پرداخت می‌کند.
 مدارک مورد نیاز
در حالی پرداخت وام 25 میلیون تومانی خودرو از دیروز آغاز شد که متقاضیان این وام باید مدارکی را با خود به نمایندگی‌های فروش ببرند.  فرد متقاضی دریافت وام 25 میلیون تومانی از محصولات ایران‌خودرو و سایپا اول باید به یکی از نمایندگی‌های فروش این شرکت‌ها مراجعه و کپی شناسنامه و کارت‌ملی خود و ضامن صاحب چک را ارائه کند. البته فرد متقاضی و صاحب چک باید پیش از مراجعه به نمایندگی‌ها گواهی امضای محضری را دریافت کرده باشند. دیگر موارد مورد نیاز برای دریافت وام 25 میلیون تومانی خودرو پرینت حساب جاری صادرکننده چک است. متقاضی پس از تحویل این مدارک باید منتظر اعتبارسنجی آنها از بانک مرکزی باشد. پس از استعلام، شرکت خودروساز با ارسال یک پیامک به متقاضی اعلام می‌کند که آیا حائز دریافت وام هستید یا خیر. فرد متقاضی بعد از دریافت تایید استعلام مدارک خود به نمایندگی‌های فروش مراجعه کرده و با پیش‌پرداخت، خرید خود را انجام می‌دهد، شرکت خودروساز هم ظرف یک ماه خودرو را تحویل مشتری می‌دهد. براساس شرایطی که خودروسازان به نمایندگی‌ها برای خرید خودرو با وام 25میلیونی ابلاغ کردند، اولاً به‌رغم مصوبه دولت مبنی بر اعطای تسهیلات 7ساله، خودروسازان فقط 4ساله وام می‌دهند، ثانیاً متقاضیان باید حداقل یک دسته‌چک 10برگی برای این وام ارائه کنند. افراد متقاضی برای خرید محصولات ایران‌خودرو، باید فرم قرارداد فروش رهنی، وکالتنامه فک پلاک، فرم تعهد‌نامه، پرینت حساب جاری صادرکننده چک (30 گردش آخر)، گواهی امضای محضری متقاضی و صادر‌کننده چک و صادر‌کننده چک ضمانت را به‌همراه یک فقره چک ضمانت به‌همراه کل مبلغ اصل و فرع وام از شخص ثالث یا از شخص صاحب چک با امضای شخص ثالث را کنار کپی شناسنامه و کارت‌ملی خود و صادر‌کننده چک به نمایندگی‌های فروش این شرکت ارائه کنند.  نمایندگی‌های فروش این شرکت بعد از اعتبارسنجی مدارک دریافتی فرد متقاضی از بانک مرکزی در قالب یک پیامک به گوشی همراه فرد اعلام می‌کنند که وی حائز دریافت وام است یا خیر.

کاهش 54 درصدی تولید خودرو در مهرماه
 پس از کاهش حدود 50 درصدی تولید انواع خودرو در شهریور امسال تولید این محصولات در مهرماه نیز 6/54 درصد کاهش یافته است.  براساس گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، تولید انواع خودرو در مهر امسال با کاهش 6/54 درصدی از 103 هزار و 629 دستگاه در مهر 1393 به 47 هزار و 46 دستگاه کاهش یافت. همچنین  در مهر امسال تولید انواع سواری با کاهش 2/51 درصدی از 87 هزار و 769 دستگاه در مهر 1393 به 42 هزار و 810 دستگاه کاهش یافت. در این مدت تولید انواع وانت با کاهش 6/75 درصدی از 14 هزار و 133 دستگاه در مهر 1393 به 3449 دستگاه کاهش یافت. تولید انواع مینی‌بوس و میدل‌باس اما با افزایش 575 درصدی از 8 دستگاه در مهر 1393 به 54 دستگاه افزایش یافته است.  در این مدت تولید انواع اتوبوس با رشد 150 درصدی از 20 دستگاه در مهر 1393 به 50 دستگاه افزایش یافته است. تولید انواع کامیونت، کامیون و کشنده نیز با افت 8/59 درصدی به 683 دستگاه کاهش یافته است.


Page Generated in 0/0090 sec