printlogo


کد خبر: 148611تاریخ: 1394/8/19 00:00
هاشمی در نماز جمعه:
اروپایی‌ها مثل گاو شراب می‌خورند!

هاشمی رفسنجانی یکی از کسانی است که چرخش فراوانی در رفتار و مواجهه با دنیای سیاست داشته است. او که زمانی از یاران اصلی انقلاب بود، گاه با اتخاذ مواضعی صریح و البته گاها تند تفاوت خود را با دیگران مشخص می‌کرد. به همین دلیل است که چرخش 180 درجه‌ای او نیز این روزها وی را  از دیگران متفاوت می‌کند. در زیر بخشی از خطبه‌های نماز جمعه وی در 30 مهر 61 را مرور می‌کنیم:
نمی توانم از تریبون نماز جمعه دروغ بگویم
هاشمی در خطبه‌های نماز جمعه با اشاره به اینکه «من نمی‏توانم اقلا از تریبون‏ نمازجمعه برای شما که می‏خواهید پشت سر من نماز بخوانید دروغ بگویم» گفت: خودتان می‏دانید که هیچ‌کس شما را مجبور نکرد که بروید و رأی بدهید، هیچ‏کس نگفت به چه کسی رأی بدهید. البته کاندیدای‌شان را معرفی می‏کنند و باید لیست بدهند تا مردم بدانند به چه کسی می‏خواهند رأی بدهند؛ کسی هم کسی‏ را تهدید نمی‏کند. هرکس می‏خواهد، بیاید در این تریبون بگوید من اصلاً با اصل جمهوری مخالفم و به این جمهوری رأی نمی‏دهم. ما کارش نداریم؛ مگر کم گفتند؟
هاشمی درباره چرایی برخورد با ضدانقلاب نیز گفت:  به خدا اینها اگر می‏خواستند کار سیاسی‏ کنند تا قیامت آزادشان می‏گذاشتیم تا در این مملکت بمانند و باشند. همین‏چمن دانشگاه میدان تاخت و تاز اینها بود. امروز نماز جمعه بود، فردا آنها میتینگ می‏دادند. کسی هم حرفی نداشت که بیایند و اینجا جمع بشوند. 15-10 نفر، 100 نفر، هزار نفر بودند و می‏خواستند با سفسطه حاکم واقعی‏ باشند. حرف آنها این بود. چون رأی نمی‏آوردند می‏گفتند انتخابات را تحریم‏ می‏کنیم. این جنایت است.
حاضر به جاسوسی می‌شدند تا از زندان آزاد شوند
رئیس مجلس با اشاره به توقع بیش از حد بعضی انقلابیون سابق نیز گفت:  بعضی‌های‌شان‏ سابقه زندانی هم داشتند. در گذشته زندان بودید، بیرون آمدید احترام‌تان هم‏ کردیم. شما که در زندان این ملت را پیروز نکردید. ما در زندان با شما بودیم. شما در زندان بریده بودید. زندانی‏تان تمام شده بود ولتان نمی‏کردند. می‏گفتند بنویسید حاضریم جاسوسی کنیم ولتان می‏کنیم؛ مرتب می‏نوشتید و می‏رفتید. تیپتان این‏طور بود. این ملت مبارزه کرد، پیروز شد، در زندان‌ها را بازکردند و شما را سردستشان بیرون آوردند. بعد شما شروع کردید به این‏ کارهایی که کردید.
هیچ کشوری مثل ایران مجلس ندارد
 هاشمی رفسنجانی در ادامه با اشاره به تفاوت‌های مجلس ایران با مجالس دیگر کشورها گفت: هیچ کشوری نمی‏تواند مجلسی مثل مجلس ایران داشته باشد که بوق و تریبونش را در میان مردم باز کنند به طوری که بنده پشت تریبون نفس هم که‏ می‏کشم نفس من در بیرون منعکس می‏شود و همه مردم متوجه می‏شوند. مرکز تصمیم‌گیری هم مجلس است. قانونی که از مجلس نگذرد هیچ‌کس ‏نمی‏تواند کاری کند. همه حرف‌های مملکت علناً در آنجا زده می‏شود. در کجا این رابطه‏‌ای که مجلس جمهوری اسلامی با مردم دارد به این شکل هست؟
ما مجبوریم در ماشین ضدگلوله سوار شویم
هاشمی در ادامه به موضوع ترورها پرداخت و گفت: اینها تروریسم را درست کردند که رابطه ما را با مردم قطع کنند. اگر تروریسم‏ نبود مسؤولان ما از رئیس‌جمهور گرفته تا افراد این مملکت در مساجد و کارخانه‌ها، در زندگی و در خانه‌‏های‌شان و در محله‌ها همان‌طور بودند که مردم ‏بودند. تا تروریسم نبود بنده شخصا نان می‏خریدم. عضو شورای انقلاب و وزیر کشور هم بودم. خودم با ماشین خودم راننده خودم بودم و می‏رفتم نان را می‏خریدم. بنا نبود حکومت اسلامی این‌طور باشد. این قسمت را آنها خراب‏ کردند. یک حجاب مختصری گذاشتند و ناچاریم مدتی برای حفظ انقلاب و دستاوردهای انقلاب و برای حفظ خون شهدا در ماشین ضدگلوله بنشینیم. اگر ننشینیم مردم ما را می‏نشانند.
اروپایی‌ها مثل گاو شراب می‌خورند!
هاشمی در بخش دیگری از خطبه دوم نماز جمعه به سفر خود به غرب پیش از انقلاب اشاره کرده و گفت: شما بروید اروپا! خیال می‏کنید مردم اروپا چه هستند؟ بنده حدود 4ماه آنجاها گشتم و خوب جزئیات اینها را می‏دانم. در این کافه‏‌ها می‌نشینند و مثل‏ گاو شراب می‏خورند و هیچ نمی‌‏فهمند. مشغول هست، از مغازه و فروشگاه‏ بیرون می‏آید و به آنجا می‏رود و بنا می‏کند مشروب خوردن. اصلاً در این‏ عوالم نیستند.


Page Generated in 0/0069 sec