printlogo


کد خبر: 148795تاریخ: 1394/8/23 00:00
لانه جبهه‌ النصره در جنوب‌غرب ریف حلب فتح شد
شمارش معکوس برای آزادی الفوعه و کفریا

گروه بین‌الملل: 2 روز پس از شکست محاصره تقریبا 3 ساله فرودگاه کویرس در حومه شرقی حلب، ارتش سوریه پنجشنبه موفقیت بزرگ دیگری با متحدان خود به‌دست آورده است که تاثیر بسیار مهمی در آزادسازی مناطق ریف جنوب غربی حلب دارد.  براین اساس، نیروهای ارتش سوریه، مقاومت لبنان و گروه‌های متحد آنان پنجشنبه موفق شدند خود را به مرکز شهر الحاضر برسانند و کنترل خود بر شهر را تحکیم ببخشند. شهر الحاضر در 30کیلومتری جنوب شهر حلب، یکی از لانه‌های اصلی گروهک جبهه النصره‌ شاخه القاعده در سوریه به شمار می‌رود.  ارتش سوریه همچنین موفق شد استحکامات جبهه النصره و احرار الشام را در سمت شرق شهر الحاضر در هم بشکند و درگیری‌ها در شرق الحاضر به کشته شدن تعدادی از عناصر تروریستی منجر شد. با آزادسازی این شهر، ارتش و نیروهای مردمی به هدف اولیه خود در عملیات گسترده نصر یعنی آزادسازی 2 هزار کیلومتر از مناطق جنوبی استان حلب نزدیک شدند.  سرلشکر ثابت محمد، کارشناس مسائل نظامی در گفت‌وگو با تسنیم با اعلام اینکه یگان‌های ارتش سوریه بر بیش از
70 درصد محور جنوبی حلب تسلط یافته‌اند، اظهار داشت: روحیه پایین تروریست‌ها موجب شتاب گرفتن نبردها شده است. پیروزی‌های اخیر ارتش سوریه در جنوب حلب و شکسته شدن محاصره فرودگاه کویرس در شمال سوریه استراتژیک‌ترین و مهم‌ترین پیروزی‌ برای ارتش سوریه در ماه‌های گذشته محسوب می‌شود که جایگاه ارتش در مناطق شمالی را بسیار مستحکم‌تر کرده است.  ارتش همچنین در حال حاضر تا دیوارهای فرودگاه مرج السلطان در غوطه شرقی دمشق پیشروی کرده و بخش‌هایی از آن را تحت کنترل گرفته است. افراد مسلح چندین خمپاره را به منطقه الکباس در جنوب شرق پایتخت زدند که چند زخمی برجای گذاشت.  ارتش سوریه همچنین تجمعات داعش را در شرق سویدا هدف گرفت و با آنها در حوزه نفتی شاعر درگیر شد. ارتش مقرهای داعش را در جباب حمد، شنداخیه، عنق الهوی و نیز مهین، القریتین و پالمیرا بمباران کرد.  ارتش سوریه همچنین پیشرفت‌هایی را در منطقه المقالع در غرب پالمیرا در حومه شرقی حمص داشته است. در این میان، منابع نظامی در سوریه اعلام کردند در پی این پیشروی چشمگیر و فزاینده، ارتش سوریه خود را برای بازپس‌گیری دو شهرک شیعه‌نشین الفوعه و کفریا در استان ادلب آماده می‌کند؛ مناطقی که نزدیک به 8 ماه است در محاصره کامل گروه‌های تروریستی بویژه جبهه النصره قرار گرفته‌اند.  ارتش سوریه اوایل ماه گذشته میلادی از آغاز یک عملیات گسترده با کمک نیروی هوایی ارتش روسیه خبر داد و تاکید کرد بزودی معادلات را در جبهه‌های نبرد بویژه جبهه‌های شمالی تغییر خواهد داد. پیشروی‌های ارتش سوریه باعث فروپاشی گسترده شبکه‌های تسلیحاتی و لجستیکی گروه‌های معارض مسلح در شمال سوریه شده است و جبهه النصره را که رهبری ائتلافی تحت عنوان جیش‌الفتح در شمال سوریه را برعهده دارد با مشکلات زیادی مواجه کرده است.  این ائتلاف که نزدیک به 8 ماه پیش شکل گرفت و توانست خیلی زود استان ادلب را به اشغال خود درآورد، اخیرا نیز برخی مواضع خود که طی این مدت اشغال کرده بود را از دست داد.

سامانه اس400 در لاذقیه
یک پایگاه صهیونیستی از استقرار سامانه پدافند هوایی اس400 در بندر لاذقیه سوریه توسط ارتش روسیه خبر داد. به گزارش فارس، پایگاه صهیونیستی عاروتص‌شوع مدعی شد تصاویر فاش شده از آرایش ارتش روسیه در سوریه نشان می‌دهد که نیروهای روس در پایگاه خود در بندر لاذقیه سوریه سامانه پدافند هوایی اس400 مستقر کرده‌اند که می‌تواند جنگنده‌هایی را که از اسرائیل پرواز می‌کنند هدف‌گیری کند. این ادعا را نخستین‌بار روزنامه دیلی‌میل انگلیس با بررسی تصاویر منتشر شده توسط روس‌ها مطرح کرده بود. به نوشته عاروتص‌شوع، با توجه به استقرار سامانه اس 400 در لاذقیه، انجام حملات هوایی اسرائیل علیه کاروان‌های حزب‌الله لبنان در مرز با سوریه نیز دچار اشکال می‌شود. اس 400 یک سامانه ضدهوایی با بیش از 250 مایل برد است که قادر است هواپیماهایی در ارتفاع 9 هزار فوت را سرنگون کند.


Page Generated in 0/0054 sec