printlogo


کد خبر: 148798تاریخ: 1394/8/23 00:00
چهارگوشه

سنجار عراق آزاد شد
نیروهای کرد عراقی در دومین روز عملیات آزادسازی  شهر سنجار موفق شدند کنترل کامل این منطقه را از تروریست‌های داعش بازپس گیرند. وزارت کشور عراق نیز با انتشار بیانیه‌ای آزادی سنجار را تایید و اعلام کرد بزودی عملیات آزادسازی استان «الانبار» نیز به پایان خواهد رسید و داعش در این منطقه نیز مجبور به پذیرش شکست خواهد بود. نیروهای پیشمرگ، عملیات ویژه آزادسازی سنجار واقع در
110 کیلومتری شمال‌غرب موصل را از صبح پنجشنبه از 3 محور آغاز کردند و دیروز موفق شدند از محور شمالی وارد سنجار شوند و ساختمان‌های دولتی را از اشغال تکفیری‌ها خارج کنند. به گزارش سایت کرد زبان «روداو»، «آشتی کوجری» فرماندهی نیروهای پیشمرگ با اعلام این خبر افزود،  30 جسد داعشی‌ها به دست این نیروها افتاده است اما انتظار می‌رود که زخمی‌های داعش هنوز در این منطقه باشند. کنترل بر آزادراه سنجار به رقه در سوریه، آزادی فرمانداری این شهرستان به همراه 5 روستای دیگر از جمله موفقیت‌های ساعات اولیه آغاز این عملیات در روز
گذشته بود.

تظاهرات ضدسعودی علیه حکم اعدام شیخ نمر
مردم شهر عوامیه در شرق عربستان پنجشنبه در اعتراض به صدور حکم اعدام برای آیت‌الله نمر باقر النمر تظاهراتی دیگر برپا کردند. به گزارش شبکه تلویزیونی پرس‌تی‌وی، شرکت‌کنندگان در این تظاهرات بر لزوم آزادی این روحانی شیعه تاکید داشتند. آنها می‌گفتند تا زمان ابطال حکم صادر شده به تظاهرات خودشان ادامه خواهند داد. دادگاه عالی عربستان سعودی این حکم را تایید کرده اما نهایی شدن این حکم به امضای ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی منوط است. سازمان‌های بین‌المللی فعال در زمینه حقوق بشر از دستگاه قضایی عربستان سعودی خواسته‌اند اجرای حکم اعدام را متوقف کند. این روحانی برجسته عربستانی در اکتبر 2013  به علت مواضع ضدسعودی‌اش به اعدام محکوم شد.

17 کشته در انفجارهای بغداد
روز جمعه درپی 3 انفجار تروریستی در مناطق مختلف بغداد، 17 غیرنظامی کشته و 53 تن دیگر زخمی شدند. براین اساس، 2 عامل انتحاری خود را نزدیک یک حسینیه در شهر صدر واقع در شرق بغداد منفجر کردند. سومین انفجار نیز در یک مجلس عزاداری در مسجدی در جنوب‌غربی بغداد به وقوع پیوست.  این انفجارهای تروریستی در حالی در نقاط مختلف عراق رخ می‌دهد که نیروهای امنیتی این کشور بشدت در حال مقابله با گروه‌های تروریستی هستند و موفق شدند با کمک نیروهای پیشمرگ کرد شهر سنجار در موصل را از کنترل داعشی‌ها خارج کنند.

ناآرامی در روز استقلال لهستان
هزاران تن از فعالان راست افراطی در مراسم سالانه راهپیمایی روز استقلال لهستان درحالی شرکت کردند که این مراسم به ناآرامی کشیده شد. این راهپیمایی جمعه در ورشو، پایتخت لهستان آغاز شد و شرکت‌کنندگان در آن به سمت استادیوم ملی رفتند؛ جایی که چندین سخنران برای جمعیت به ایراد خطابه پرداختند و صدای مخالفت خود را در قبال پذیرش مهاجران در لهستان به گوش مسؤولان رساندند. جمعیت شرکت‌کننده همچنین شعار «لهستان برای لهستانی‌هاست، لهستانی‌ها برای لهستان هستند» سر دادند و درگیری‌هایی نیز میان شرکت‌کنندگان و پلیس به وقوع پیوست.

سامانه راداری پیشرفته نیروی هوایی عراق
یک منبع نظامی روسیه اعلام کرد مسکو قصد دارد سامانه راداری در اختیار بغداد قرار دهد. قرار است تجهیزات لازم در اختیار یکی از فرودگاه‌های نیروی هوایی ارتش عراق قرار گیرد. خبرگزاری روسی «تاس» به نقل از این منبع نظامی نوشت این تجهیزات روسی کمک می‌کند تا همه ناوبری هوایی تا فاصله 400 کیلومتری از فرودگاه، رصد شود. عراق یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان اسلحه و تجهیزات نظامی روسیه به شمار می‌رود. مسکو و بغداد نیز در سال 2012، یک قرارداد نظامی جدید به ارزش 2/4 میلیارد دلار امضا کردند.
 


Page Generated in 0/0057 sec