printlogo


کد خبر: 148821تاریخ: 1394/8/23 00:00
«وطن امروز» دلایل تعطیلی نابهنگام کمیته ویژه رسیدگی به وضعیت معلمان را بررسی می‌کند
خداحافظی با کمیته معیشت

حامد نجفی مهر: چند ماه پیش دغدغه رفع مشکلات معیشتی فرهنگیان به تشکیل کمیته‌ای ویژه به نام کمیته «رسیدگی به معیشت فرهنگیان» گره خورد اما در شرایطی که معلمان منتظر شنیدن خبرهای خوش از زبان اعضای این کمیته بودند جبار کوچکی‌نژاد، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خبر تعطیلی این کمیته را اعلام کرده است. رفع مشکلات تاریخی معیشت فرهنگیان به عنوان یکی از دغدغه‌های مهم این قشر همواره از دولت‌های گوناگون مطالبه شده است اما به نظر می‌رسد در نظر گرفتن استراتژی‌های گوناگون و طرح‌ریزی برنامه‌هایی مانند طرح رتبه‌بندی فرهنگیان یا حتی شکل‌گیری کمیته ویژه برای این منظور هم نتوانسته در جلب رضایت فرهنگیان موثر واقع شود، چراکه به قول معروف کمیته رسیدگی به معیشت فرهنگیان هم نیامده رفت، تا طلسم  معیشت معلمان
شکسته نشود!
کمیته‌ای پرطمطراق با تنها 6 جلسه!
تلنبار شدن مطالبات فرهنگیان و نبود اعتبارات لازم برای پرداخت‌های بازنشستگان کار را به‌جایی رساند که کمیته‌ای متشکل از 5 نماینده مجلس، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به همراه وزیر آموزش‌وپرورش در قالب گروهی ویژه رفع و رجوع مشکلاتی را که سر راه بهبود معیشت فرهنگیان قرار گرفته در دستور کار قرار دهند. اقدامی که در ابتدا توانست توجه بسیاری از فرهنگیان را به خود جلب کند اما هر چه که به پیش رفت امید معلمان از  کمیته رسیدگی به معیشت فرهنگیان ناامید‌تر شد و با همه هیاهوی به پا شده درباره این موضوع شمار جلسات کمیته روی عدد 6 متوقف شد.
آیا سازمان مدیریت پشت فرهنگیان را خالی کرده است؟!
این در حالی است که یکی از مهم‌ترین اعضای این کمیته رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و نمایندگان این سازمان هستند اما تعطیلی این کمیته هم درست از همین ناحیه آب می‌خورد،  چراکه انجام هرگونه تغییر و تحول در فیش‌های حقوقی فرهنگیان یا پرداخت مطالبات آنها منوط به تامین بودجه است اما آنطور که جبار کوچکی‌نژاد، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اذعان داشته تامین نشدن اعتبارات آموزش‌وپرورش از جانب سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی جلسات را بی‌نتیجه کرده و باعث به تعطیلی کشاندن کمیته شده است.
جلسه‌هایی بدون نتایج عملی
اواخر خرداد 94 و پیش از استیضاح وزیر آموزش‌وپرورش، رئیس سازمان مدیریت به همراه فانی برای پاسخگویی به نمایندگان در جلسه غیرعلنی مجلس حضور یافت. در این جلسه مقرر شد کارگروهی برای بررسی دغدغه فرهنگیان در سازمان مدیریت تشکیل شود. اقدامی که در ابتدا با استقبال وکلای ملت و جامعه فرهنگیان روبه‌رو شد و توانست با برگزاری چند جلسه مکرر توجه عموم را به خود جلب کند اما نیافتن راهی برای رفع خلأ مالی از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی که از قضا ماموریت اصلی کمیته مشترک بین مجلس و دولت بود جلسات را عقیم باقی گذاشت.  
دولت رفیق نیمه راه معلمان
جالب اینجاست که در زمان تشکیل این کمیته مشترک چنین تفاهم شد که جلسات تا رسیدن به نتایج عملی ادامه داشته باشد و این روند با ارائه گزارش به صحن علنی مجلس و فرهنگیان حال و هوای جدی‌تری به خود بگیرد اما تداوم مشکلات فرهنگیان جامعه از آن حکایت دارد که دولتی‌ها تا رسیدن به مقصود در این مسیر همراه نیستند و بهارستان‌نشینان باید برای پیگیری مطالبات فرهنگیان از راه‌های دیگری وارد عمل شوند. البته این نکته را هم نباید از یاد برد که رأی دوباره مجلس به وزیر آموزش‌وپرورش تکلیف مضاعفی را بر دوش فانی قرار داده و در این برهه این انتظار وجود دارد که وی برای تامین منابع و برطرف شدن مشکلات فرهنگیان دولت را مجاب کرده و به فرهنگیان ثابت کند که عضوی از تیم آنهاست.
ظلم مضاعف به فرهنگیان بازنشسته
از بین بردن تبعیض در آموزش‌وپرورش و ارتقای ‌شأن و منزلت معلمان یکی از اصلی‌ترین شعارهای مدیران این وزارتخانه و از مهم‌ترین موضوعاتی است که حتی در جلسه استیضاح فانی  ساعت‌ها مورد بحث و بررسی قرار گرفت اما به تعطیلی کشاندن کمیته رسیدگی به معیشت فرهنگیان اگر از سوی وزارت آموزش‌وپرورش دنبال نشود تضاد چشمگیری با شعارها و وعده‌های داده شده درباره فرهنگیان را نمایان خواهد کرد. در حال حاضر بازنشستگان این وزارتخانه نه تنها کمتر از سایر کارمندان دولت پاداش دریافت می‌کنند بلکه زمان پرداخت مطالبات آنها هم خود معضل دیگری است که بر تبعیض‌های موجود افزوده است. بر این اساس تعطیلی کمیته رسیدگی به معیشت فرهنگیان را باید ظلم مضاعفی بر این قشر در نظر گرفت.
ردپای سیاست در کمیته معیشت
از آنجا که تشکیل کمیته پیگیری معیشت فرهنگیان در پی استیضاح وزیر آموزش‌وپروش مطرح شد شائبه سیاسی بودن این اقدام از همان زمان وجود داشت. بر این اساس جای خالی این وزارتخانه برای شکل‌گیری دوباره این کمیته از نظر فرهنگیان تایید شعاری بودن برنامه‌ها و طرح‌های ارائه شده قلمداد خواهد شد. کمیته مشترک مجلس و دولت برای پیگیری مطالبات فرهنگیان که تشکیل نشده منحل شد، تنها نگرانی بر دغدغه‌های همیشگی معلمان افزود و این قشر را در انتظار احساس تغییر در معیشت‌شان به دور از بازی‌های سیاسی و شعارمحور همچنان چشم‌انتظار نگاه داشت. پرسش معلمان از مدیران آموزش‌وپرورش این است که حرکت بعدی آموزش‌وپروش در مسابقه احیای حقوق فرهنگیان چیست؟ آیا بهارستان‌نشینان راهکار دیگری برای این کار طرح‌ریزی خواهند کرد؟ آیا دلیل قانع‌کننده‌ای برای تعطیلی جلسات کمیته پیگیری معیشت فرهنگیان وجود دارد؟


Page Generated in 0/0253 sec