printlogo


کد خبر: 151106تاریخ: 1394/10/9 00:00
آینده یارانه‌نقدی با دولت «ضد یارانه»
یک مسؤول: پولی برای یارانه نقدی نداریم!

گروه اقتصادی: یارانه نقدی یکی از مهم‌ترین چالش‌های دولت یازدهم محسوب می‌شود که به‌راحتی می‌توان گفت دولتی‌ها نتوانستند آن را حل کنند. به گزارش «وطن‌امروز»، یارانه نقدی از همان ماه‌های ابتدایی تشکیل دولت فعلی مورد بی‌مهری مسؤولان قرار گرفت و هر مسؤول در هر جایگاه دولتی‌ای بر یارانه نقدی تاخت و به صراحت اعلام شد عامل بدبختی اقتصادی همین هدفمندی و یارانه نقدی است. در ادامه اما ادبیات مسؤولان تغییر کرد چراکه مردم در «شبه‌رفراندوم» ثبت‌نام متقاضیان یارانه نقدی به دریافت یارانه رای 97 درصدی دادند تا مسؤولان با تامل بیشتری راه یارانه نقدی را ادامه دهند. سرانجام حذف یارانه نقدی مردم از سال گذشته آغاز شد و تاکنون 3 میلیون نفر از لیست یارانه‌ها خط خورده‌اند و هیچ‌گاه هم اعلام نشد ملاک و شاخص حذف مردم چیست؟   عملکرد دولتی‌ها در 26 ماه اخیر نشان می‌دهد آنها از تدوین یک برنامه‌ریزی جامع و کارآمد در قبال یارانه نقدی ناتوان هستند و فقط به موضوع حذف افراد فکر می‌کنند و نمی‌توانند به ابعاد دیگر موضوع بیندیشند. به همین علت است که وزرا شب پرداخت یارانه نقدی را مصیبت عظما می‌دانند و تا می‌توانند بر یارانه می‌تازند. دیگر مسؤولان ابایی ندارند از اینکه بگویند بودجه‌ای برای یارانه نقدی باقی نمانده است. مسؤولان وزارت نفت به عنوان مهم‌ترین وزارتخانه تامین‌کننده یارانه نقدی از همان ابتدا علیه یارانه نقدی موضع گرفته‌اند و شخص وزیر بی‌محابا یارانه نقدی را نحس می‌داند. حالا یکی دیگر از مسؤولان وزارت نفت از بودجه صفر سال آینده برای تامین یارانه نقدی خبر می‌دهد. محمدحسن پیوندی، معاون شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اینکه سال آینده برای اقتصاد کشور به دلیل بازی مصرف‌کنندگان با قیمت نفت خام سال بسیار سختی خواهد بود، گفت: با این حجم درآمد نفتی دولت توان پرداخت یارانه‌های نقدی را هم نخواهد داشت.  وی  در مراسم سالگرد پنجاه و یکمین سال تاسیس شرکت ملی صنایع پتروشیمی، گفت: شرایط کشور و صنعت پتروشیمی به هم تنیده شده اما متاسفانه این صنعت مورد بی‌مهری قرار گرفته است. وی با اشاره به اینکه سال آینده، سال سختی برای اقتصاد کشور است، گفت: به دلیل بازی با قیمت نفت خام که توسط مصرف‌کنندگان انجام شده نه تولیدکنندگان، درآمدهای نفتی کشور کاهش یافته است به طوری که دولت توان پرداخت یارانه‌های نقدی را نخواهد داشت. معاون شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: البته این موضوع خوب است چرا که می‌توان وابستگی کشور را به درآمدهای نفتی کاهش داد اما قطعا بین بودجه جاری و سرمایه‌ای کشور عدم تعادل ایجاد خواهد شد. همچنین فشار زیادی بر وزیر نفت برای بالانس کردن اقتصاد خواهد آمد. پیوندی با تاکید بر اینکه دولت در بخش پتروشیمی چاره‌ای ندارد جز اینکه زیرساخت‌های مورد نیاز این صنعت را ایجاد کند، گفت: بدون ایجاد زیرساخت‌ها جذب سرمایه‌گذار غیرممکن است؛ در ۹۷ درصد رفت و آمدهایی که برای حضور در طرح‌های نفتی ایران انجام شد مشکل اساسی آنها نبود زیرساخت بود. حتی با وجود مزیت خوراک و دادن تخفیف نمی‌توان سرمایه‌گذار جذب کرد، مگر اینکه زیرساخت‌های مورد نیاز صنعت پتروشیمی ایجاد شود.
دولت «ضد یارانه»
در اینکه دولتی‌ها «ضدیارانه نقدی» هستند شکی نیست. آنها دوست ندارند یارانه نقدی بدهند چراکه در زمان ثبت‌نام از متقاضیان یارانه بارها و بارها از مضرات یارانه نقدی سخن گفتند و حتی کمپین انصراف راه انداختند؛ کمپینی که شکست خورد و حالا کمپین حذف راه افتاده است. حالا یک اتفاق جدید افتاده و آن اینکه دولت عملا مردم را برای هر اتفاقی درباره یارانه نقدی آماده می‌کند؛ مثلا یارانه را با تاخیر فراوان پرداخت می‌کند. طی بررسی‎های به عمل آمده زمان واریز یارانه از خردادماه سال جاری با تاخیر 4 الی 5  روز  همراه بوده است، به طوری که پیش از این یارانه نقدی باید 21 هر ماه واریز می‌شد. جمع تاخیرهای واریز یارانه نقدی از ابتدای سال تاکنون به 2 ماه نزدیک شده است. برخی مقامات دولتی هم در پاسخ به انتقاد نمایندگان از اینکه چرا دولتی‌ها شب پرداخت یارانه را به عذاب الیم یا مصیبت عظما تشبیه کرده‌اند، گفتند، دولت از اینکه یارانه به مردم می‌پردازد، ناراحت نیست و خیلی هم خوشحال است، اما ناراحتی بابت تامین منابع این یارانه است که با وجود کاهش درآمد دولت، هر ماه به زحمت حدود 3200 میلیارد تومان منابع باید تهیه کند و به یارانه نقدی خانوار اختصاص دهد.
وقتی چیزی می‌دهی گرفتنش سخت است!
براساس این گزارش در کنار تاخیر در پرداخت، بحث حذف برخی افراد از دریافت یارانه هم امسال عملیاتی شده است. در این ارتباط علی ربیعی اظهار کرد: در حذف یارانه‌بگیران قصد ما این بود که حساب‌شده عمل کنیم که در این زمینه موفق بوده‌ایم. وی ادامه داد: در حال حاضر 2 میلیون و 943 هزار نفر از یارانه‌بگیران از لیست حذف شده‌اند.  وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: ما نظام رسیدگی به اعتراضات را خیلی قوی دنبال کردیم تا حقی از فردی ضایع نشود که تاکنون در این زمینه موفق بوده‌ایم. ربیعی گفت: «کمتر از ۸۰ درصد حذف شده‌ها اعتراضی نکرده‌اند و ما یارانه ۶۶ درصد معترضان را برگرداندیم ولی از آنها تضمین گرفتیم که اگر خلاف گفته‌های‌شان ثابت شود به روشی که قانون معین می‌کند باید یارانه گرفته شده را پس بدهند ولی اگر اشتباه دولت باشد، جبران خواهد شد. در این بخش به دنبال کار حساب‌شده هستیم اما می‌گویند وقتی چیزی را می‌دهید، گرفتنش سخت است». دولتی‌ها باز هم علیه یارانه سخن خواهند گفت و مشخص است که آنها قصد دارند دایره حذف را بیشتر کنند اما اصلا دوست ندارند این موضوع رسانه‌ای شود؛ مساله‌ای که مردم حق دارند از جزئیات آن باخبر باشند. اما آیا دولتی که برخی از مهم‌ترین تصمیمات اقتصادی را ابتدا اجرایی و بعد رسانه‌ای می‌کند، می‌توان چنین توقعی داشت؟
 


Page Generated in 0/0130 sec