printlogo


کد خبر: 151136تاریخ: 1394/10/9 00:00
ثبت بزرگ‌ترین پیروزی برای ارتش عراق
پرچم الله‌اکبر بر فرازالرمادی آزاد

گروه بین‌الملل: فرماندهی عملیات مشترک عراق، روز دوشنبه از آزادسازی شهر الرمادی، مرکز استان عمدتا سنی‌نشین الانبار خبر داد.  به گزارش این منبع، نیروهای عراقی پس از آزادسازی مجتمع ساختمان‌های دولتی در مرکز شهر الرمادی و خنثی کردن مین‌ها و بمب‌های کار گذاشته شده، پرچم عراق را بالای آن برافراشتند. استاندار الانبار نیز با انتشار بیانیه‌ای، به طور رسمی آزادی مرکز این استان را اعلام کرد و همزمانی این پیروزی با جشن میلاد رسول اکرم(ص) را به فال نیک گرفت. در این بیانیه، استاندار الانبار اعلام کرد به ملت عراق بشارت آزادی الرمادی را می‌دهد.  صهیب الراوی تاکید کرد طی این عملیات دست‌کم هزار تکفیری داعش کشته شده‌اند و آزادی الرمادی گامی برای آزادسازی سراسر الانبار است.  وی در ادامه از فداکاری نیروهای عراقی و عشایر اهل سنت و پشتیبانی نیروی هوایی ارتش عراق تقدیر کرد و گفت این پیروزی به مدد بازوهای پرتوان عراقی‌ها و حمایت بی‌دریغ نخست‌وزیر عراق میسر شده است. این پیروزی بزرگ برخی انتقادات صورت گرفته از ارتش عراق را کمرنگ خواهد کرد.  احسان الشمری، تحلیلگر سیاسی عراقی گفت: «نتیجه مثبت بازپس‌گیری الرمادی، بار انتقادات از حیدر العبادی، نخست‌وزیر این کشور را که به عدم قاطعیت درباره الرمادی متهم می‌شد، کاهش می‌دهد. در هر صورت، این عملیات موفقیت‌آمیز، ابعاد و بازتاب‌های متعدد و مهمی برای بغداد در پی دارد.
موقعیت و اهمیت الرمادی
شهر الرمادی به‌عنوان مرکز استان الانبار (بزرگ‌ترین استان عراق که یک‌سوم مساحت این کشور را به خود اختصاص داده است) به دلیل نزدیکی به بغداد، از اهمیت زیادی برخوردار است. وسعت شهر الرمادی به ‌اندازه شهر موصل، مرکز استان نینواست. این شهر در حاشیه رود فرات قرار دارد و شاهراه ارتباطی  بغداد به مناطق مرزی سوریه و اردن محسوب می‌‌شود. از همه مهم‌تر شهر الرمادی در 110 کیلومتری غرب بغداد واقع شده و یکی از شهرهای سنی‌‌نشین عراق است. در این شهر ده‌ها عشیره اهل سنت مانند عشایر الدلیم، آلبو ریشه، آلبو خلیفه، آلبو علوان، آلبو عبید، آلبو فهد، آلبو عساف و آلبو ذیاب از گذشته‌‌های دور زندگی می‌کنند و به لحاظ سیاسی زمانی مرکز اپوزیسیون ضددولتی بویژه در دوره نخست‌وزیری نوری المالکی در سال‌‌های 2012 و 2013 بود، زیرا شیوخ عشایر الرمادی همواره از دولت مرکزی ناراضی بوده و ادعا داشتند، بغداد با آنها تعامل تبعیض‌آمیزی دارد و همواره تلاش داشته آنها را به حاشیه براند.  این ادعاهای شیوخ عشایر الرمادی درحالی مطرح می‌شود که اگر نگاهی به راهبردهای امنیتی و سیاسی دولت‌های عراق از سال 2003 تا به حال داشته باشیم، خواهیم دید این شهر و استان الانبار جایگاه ویژه‌ای را در راهبردهای بغداد داشته‌اند.
چگونگی نفوذ داعش به الرمادی
صرف‌نظر از برحق بودن یا برحق نبودن اعتراض‌های عشایر الانبار، این اعتراض‌ها به دستاویزی برای داعش تبدیل شد تا با بهره‌برداری از این نارضایتی‌ها زمینه توسعه و گسترش نفوذ خود در استان الانبار به طور عام و شهر الرمادی به طور خاص را فراهم کند. این درحالی است که داعش از سال 2013 در این استان حضور داشته است.  در همان زمانی که معارضان دولت مرکزی خیمه‌‌های تحصن برپا کرده و رسانه‌‌های عربی و غربی از این موضوع حماسه آفریده بودند، داعش مشغول زمینه‌سازی و ایجاد پایگاه‌های غیرقابل دسترس برای خود بود. در آن زمان آمریکایی‌‌ها مانع تحرک ارتش عراق در این استان شدند و در نتیجه داعش موفق شد هسته‌‌های اولیه خود را در استان ایجاد کند. سقوط الرمادی داعش را به رویایش یعنی تصرف بغداد نزدیک‌تر کرد بویژه آنکه در زمان سقوط الرمادی، داعش بر حدود 80 درصد از استان الانبار تسلط یافته بود و آخرین دژ باقیما‌نده برای رسیدن به بغداد، شهر فلوجه در شرق این استان تلقی می‌شد.  این موضوعی نبود که از نگاه دولت عراق دور مانده باشد، به همین دلیل بلافاصله پس از سقوط الرمادی به دست داعش، حیدر العبادی، نخست‌‌وزیر عراق از واحد‌های مردمی این کشور موسوم به «الحشد الشعبی» خواست برای مقابله با داعش آماده شوند.
داعش پس از آزادسازی الرمادی
در پی آزادسازی الرمادی، داعش اقدام به انتقال صدها دستگاه زره‌پوش و تجهیزات و تسلیحات نظامی خود از این شهر به موصل در واپسین ساعات شب با استفاده از تاریکی شب و کاهش دما در این ساعات کرد.  منابع محلی در این باره تصریح می‌کنند داعش این تجهیزات و تسلیحات را در شماری از مساجد شهر موصل قرار داده و عناصر خود را در آنها مستقر کرده است. افزون بر آن، داعش تدابیر امنیتی خاصی را در موصل اتخاذ و عناصر خود را در خیابان‌ها و تقاطع‌های اصلی شهر از بیم قیام مردمی یا هرگونه اقدام مسلحانه در این شهر مستقر کرده است.
ردپای سعودی در الرمادی اشغال شده
از سوی دیگر، منابع امنیتی عراقی افشا کردند دستگاه مبارزه با تروریسم این کشور پس از آزادسازی الرمادی و ورود به این شهر طی بازرسی مواضع و پایگاه‌های داعش در الرمادی، گذرنامه‌ها و کارت‌های شناسایی و شماره خودروهایی را کشف و ضبط کرده که عناصر داعش پس از فرار از این شهر آنها را باقی گذاشته بودند.  این اسناد و مدارک تاکید می‌کند عربستان‌سعودی نقش خطرناک و مهمی را در حمایت از تروریسم در عراق و دیگر کشورهای منطقه داشته است.  به گفته این منابع، نیروهای وابسته به دستگاه مبارزه با تروریسم عراق همچنین دستگاه‌های ارتباطی مختلفی کشف کردند که مکالمات سرکردگان میدانی این گروه را ضبط کرده و در آنها سرکردگان داعش به حمایت مالی و نظامی آشکار و مستقیم عربستان‌سعودی اشاره کرده‌اند.
العبادی: 2016 سال پیروزی بر داعش است
حیدر العبادی با تبریک به ملت عراق به مناسبت پیروزی نیروهای عراقی در  الرمادی و شکست گروه تکفیری- صهیونیستی داعش در این شهر گفت: خون شهدای عراق پیروزی‌ساز است و پیروزی به همراه خواهد آورد.  وی افزود: وعده ما محقق شد و داعش در الرمادی شکست خورد و فرزندان شجاع ملت عراق با خون خود این پیروزی را رقم زدند و طعم شکست را به داعش چشاندند.   نخست‌وزیر عراق با اشاره به اینکه اگر تاکید دولت عراق بر حفظ جان غیرنظامیان در الرمادی نبود این شهر مدت‌ها پیش آزاد می‌شد، بیان داشت: داعش از طریق مین‌گذاری و بمبگذاری های متعدد در ساختمان‌ها و جاده‌ها عملیات پیروزی ارتش عراق را به تعویق انداخت. العبادی سال میلادی آینده را سال پیروزی نهایی بر داعش و پاکسازی عراق از این گروهک تروریستی اعلام کرد.


Page Generated in 0/0049 sec