printlogo


کد خبر: 151814تاریخ: 1394/10/22 00:00
سلامت

معاون وزیر بهداشت خبر داد
کمبود 260هزار پرستار
 «براساس محاسبه با شاخص‌های توافقی کلی و روش قانون ارتقای بهره‌وری، حداقل به ۲۶۰  هزار پرستار نیاز داریم». به گزارش مهر، محمد میرزابیگی، معاون پرستاری وزیر بهداشت با بیان این مطلب گفت: تعداد نیروهای پرستاری هر کشور ارتباط مستقیمی با ارتقای شاخص‌های سلامت جامعه و خدمات تشخیصی درمانی در بیمارستان‌ها دارد. میرزابیگی درباره تعداد پرستاران مورد نیاز برای نظام سلامت کشور، اظهار داشت: براساس نسبت پرستار به جمعیت به ۲۴۰ هزار پرستار و براساس نسبت پرستار به پزشک ۲۱۰ هزار پرستار و نسبت پرستار به تخت بیمارستانی ۲۲۰ هزار پرستار نیاز داریم. همچنین براساس محاسبه با شاخص‌های توافقی کلی و روش قانون ارتقای بهره‌وری حداقل به ۲۶۰  هزار پرستار نیاز داریم. وی با بیان اینکه در طول برنامه چهارم توسعه هر سال و با احتساب جایگزینی نیروهای بازنشسته ۹ هزار پرستار و در مجموع برنامه چهارم ۴۵ هزار پرستار فارغ‌التحصیل شدند، افزود: در طول برنامه پنجم توسعه این تعداد به ۲۳ هزار و در طول اجرای طرح تحول نظام سلامت به ۱۶ هزار فارغ‌التحصیل رسیدند.

سهم 40درصدی پرداخت
از جیب بیمار
سهم پرداخت از جیب مردم برای سلامت از حدود 60درصد در ابتدای دولت یازدهم با کاهش 20درصدی به 40درصد کاهش یافت.
سیدحسن هاشمی وزیر بهداشت درباره کاهش سهم مردم از هزینه‌های سلامت به ایرنا گفت: شاخص سهم پرداخت از جیب مردم برای سلامت در ابتدای دولت یازدهم حدود 60 درصد و در برخی گزارش‌ها بیش از این میزان بود. وی خاطرنشان کرد: رقم دقیق سهم پرداخت از جیب مردم پس از گزارش حساب‌های ملی سلامت اعلام می‌شود اما این میزان از 40درصد بیشتر نیست و در این صورت اگر پایه سهم 60 درصدی مردم را در زمان دولت قبل بپذیریم با اجرای طرح تحول سلامت و برنامه‌های دیگر  سهم مردم از هزینه‌های سلامت حدود 20درصد کاهش یافته است. وزیر بهداشت یادآور شد: این دستاورد بزرگی است. محاسبه اقتصاددانان نشان می‌دهد که برای کاهش هر یک درصد از سهم مردم از هزینه‌های درمانی باید
790 میلیارد تومان هزینه شود و رسیدن به سهم 40 درصدی هزینه‌های بهداشتی- درمانی نشانه صرفه‌جویی جدی در هزینه‌های سلامت مردم است. به گفته هاشمی، اگرچه هدف کاهش سهم مردم از هزینه‌های سلامت به زیر 30 درصد مطابق قانون برنامه پنجم توسعه محقق نشد اما واقعیت این است تا قبل از شروع دولت یازدهم، سهم مردم از این هزینه‌ها بر خلاف مسیر قانون در حال افزایش بود و کاهش 20 درصدی هزینه‌های مردم، طی 2 سال اقدام قابل‌توجهی در مسیر اجرای قانون برنامه توسعه است.

محرومیت 40درصد جامعه
از خدمات دندانپزشکی
معاون درمان وزارت بهداشت، 40 درصد از مردم را محروم از دسترسی مناسب به خدمات دندانپزشکی دانست و بر لزوم سرمایه‌گذاری و تنظیم بازار در این حوزه تاکید کرد. محمد آقاجانی، معاون درمان وزارت بهداشت درباره آخرین اقدامات وزارت بهداشت برای راه‌اندازی کلینیک‌های ویژه دندانپزشکی گفت:درحال حاضر معاونت بهداشت در تلاش است تا شیفت بعدازظهر درمانگاه‌های شهری و روستایی را برای خدمات دندانپزشکی فعال کند. به طور همزمان، معاونت درمان نیز برای کلینیک‌های ویژه در سطح شهرها برنامه‌ای با نام کلینیک‌های تخصصی دندانپزشکی در دست اجرا دارد. معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه 40 درصد مردم دسترسی مناسبی به خدمات دندانپزشکی ندارند،  به ایسنا عنوان کرد: این آمار نشان‌دهنده یک شکاف عظیم در دسترسی به خدمات دندانپزشکی است و لزوم سرمایه‌گذاری و تنظیم بازار را برای دسترسی بهتر مردم به این خدمات نشان می‌دهد. وی افزود:  درحال ساخت 254 کلینیک ویژه تخصصی هستیم و قرار است یک طبقه از هر کلینیک را به دندانپزشکی اختصاص دهیم. یونیت‌های دندانپزشکی هم از طریق هیات امنای ارزی خریداری می‌شود و امیدواریم گوشه‌ای از خدمات دندانپزشکی جبران شود.
 


Page Generated in 0/0060 sec