printlogo


کد خبر: 151985تاریخ: 1394/10/26 00:00
هفته دودی تهرانی‌ها

گروه اجتماعی: پایتخت‌نشینان در شرایطی هفته گذشته را به آدینه رساندند که 4روز از هفته کیفیت هوا در وضعیت ناسالم قرار داشت و حتی به مرز وضعیت قرمز هم رسید. روز جمعه و در آستانه روز هوای پاک، شاخص آلودگی هوا در تهران روی عدد 131قرار گرفت تا آخرین هفته دی ماه نیز با آسمان خاکستری و دود سپری شود. وضعیتی که با توجه به سرمای هوا در فصل زمستان و بروز دوباره پدیده وارونگی دمایی تکرار آن در روزهای پیش رو دور از انتظار نخواهد بود. این در حالی است که انفعال سازمان حفاظت محیط زیست در انجام اقداماتی به منظور کاهش میزان آلاینده‌ها و در نظر گرفتن ضوابطی برای مدیریت شرایط فعلی همچنان ادامه دارد و از طرفی نه تنها شاهد تدبیری برای حفظ سلامت شهروندان از گزند آلودگی نیستیم بلکه برخی دست‌اندرکاران از بزرگنمایی معضل آلودگی هوا گلایه هم دارند. با توجه به آسیب‌های متعدد آلودگی هوا و استنشاق ذرات سمی که مرگ خاموش شهروندان را رقم زده  و همواره از سوی کارشناسان حوزه سلامت به عنوان یکی از عوامل اصلی تغییر آمار مرگ و میر از آن یاد می‌شود آیا زمان آن فرا نرسیده که مدیران به دور از هرگونه فرافکنی و پاسکاری توپ مشکلات در زمین‌های متعدد، معضل آلودگی هوا را جدی بگیرند و اقدامی ابتکاری برای بهبودی شرایط انجام دهند؟ جالب اینجاست که در مواجهه با آلودگی هوا مدیران و دست‌اندرکاران این حوزه تنها به تغییرات جوی و وزش باد امید دارند و بدون در نظر گرفتن قوانین ویژه یا تعریف طرح‌هایی مانند دیگر کشورها تنها راه چاق شدن نفس پایتخت را به باد گره زده‌اند. این موضوعی است که معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره دلایل طولانی شدن روزهای آلوده عنوان کرده و نوزیدن باد را عامل اصلی ایجاد این شرایط معرفی کرده است.
پایتخت ناسالم، شهرری در اضطرار
روز جمعه روز ناسالم دیگری برای پایتخت‌نشینان رقم خورد.   معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران در این باره گفته است: هوای تهران با شاخص کیفی 131در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار گرفت. محمد رستگاری، معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران  درباره سالم‌ترین و ناسالم‌ترین ایستگاه سنجش آلودگی هوا در مناطق تهران اظهار داشت: ایستگاه شهرری در منطقه 20 با شاخص کیفی 156 در شرایط ناسالم برای تمام گروه‌های حساس و ایستگاه مسعودیه در منطقه 15 با شاخص کیفی 70 در شرایط سالم قرار گرفت.
طولانی شدن آلودگی هوا
یکی از نکات قابل توجه درباره آلودگی هوای پایتخت و برخی کلانشهرهای دیگر که این وضعیت را متمایز از سال‌های گذشته کرده است طولانی شدن روزهای ناسالم و استمرار آلودگی در شرایطی است که با معرفی بنزین پتروشیمی به عنوان مقصر اصلی این پرونده، افکار عمومی انتظار داشت رنگ آبی آسمان را بیش از پیش مشاهده کند اما نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه بنا بر اذعان معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست حال و اوضاع پایتخت از نظر آلودگی هوا کم‌سابقه بوده است. ابتکار که به مناسبت هفته هوای پاک مطالبی را در رسانه ملی عنوان کرد با چرخش دوباره انگشت اتهام به سمت بنزین تولید داخل بیان داشت: بنزین پتروشیمی‌ها آلوده بود و تصمیم بر آن شد بنزین یورو 4 در اختیار مردم قرار گیرد که به همین منظور از اوایل 93 بنزین آلوده توزیع نشد. از نیمه 93 کلانشهرها یکی پس از دیگری بنزین یورو 4 را در اختیار داشتند.
در انتظار باد!
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به این پرسش که چرا برای کاهش آلودگی هوا باید منتظر وزیدن باد باشیم؟ اظهار داشت: در همه کشورهای دنیا جابه‌جایی هوا با وزیدن باد محقق می‌شود؛ البته ما اقداماتی برای کاهش آلودگی هوا انجام داده‌ایم. وی در اظهارنظری عجیب آلودگی هوای امسال را طولانی و کم‌سابقه عنوان کرد و افزود: این اتفاق طولانی به خاطر این بود که پایداری هوا زیاد شد یعنی ۱۷ روز باد نداشتیم! رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره ضرورت پرداخت سهم حمل‌ونقل عمومی از طرف دولت نیز یادآور شد: دولت باید سهم خود را از حمل‌ونقل عمومی بپردازد و این مهم باید مد نظر واقع شود.
 


Page Generated in 0/0058 sec