printlogo


کد خبر: 151986تاریخ: 1394/10/26 00:00
انفجارهای انتحاری و 7 حمله مسلحانه داعش در پایتخت اندونزی
از غرب به شرق

گروه بین‌الملل: غده سرطانی گروه تکفیری داعش که باعث نگرانی مقامات کشورهای جنوب شرق آسیا از فعالیت حامیان این گروه تروریستی در منطقه شده بود، بالاخره روز پنجشنبه در کف خیابان‌های شهر جاکارتا، پایتخت اندونزی سر باز کرد.  طبق این گزارش، صبح روز پنجشنبه چندین انفجار و تیراندازی در جاکارتا به‌وقوع پیوست. پلیس جاکارتا از طریق پیام توئیتری اعلام کرده است: در ساعت 10:50 صبح پنجشنبه به وقت محلی، انفجاری مقابل فروشگاه سارینا به وقوع پیوسته است.  رسانه‌های اندونزی گزارش کردند یکی از انفجارها در کافه استارباکس به وقوع پیوست و نیروهای امنیتی بعد از این انفجار وارد این ساختمان شدند. انفجار دیگری مقابل مرکز خرید سارینا در خیابان اصلی و انفجار سوم مقابل ساختمان سازمان ملل به وقوع پیوسته است. 3 انفجار دیگر نیز در همسایگی سیکنی، سیلپی و کونینگان در نزدیکی سفارتخانه‌های ترکیه و پاکستان به وقوع پیوسته است. دست‌کم 7 نفر از جمله 3 پلیس و 3 عامل انتحاری در جریان این انفجارها کشته و 20 تن دیگر زخمی شدند.  روزنامه انگلیسی گاردین نیز گزارش کرد به دنبال وقوع این حوادث مأموران پلیس با عاملان حمله که برخی می‌گویند احتمالاً 14 نفر بوده‌اند، درگیر شده‌اند و اندونزی به حالت آماده‌باش درآمده است. مأموران پلیس اندونزی می‌گویند ظاهراً یک عامل انتحاری مسؤول دست‌کم یکی از انفجارها بوده است و تا 14 عامل مسلح نیز در این حملات شرکت داشته‌اند.  جوکو ویدودو، رئیس‌جمهوری اندونزی روز پنجشنبه در واکنش به این حملات اعلام کرد چندین انفجار که جاکارتا را هدف قرار داد، یک اقدام تروریستی بوده است. وی در نطقی تلویزیونی اعلام کرد: کشور ما و مردم ما نباید بترسند. ما با این اقدامات تروریستی مغلوب نمی‌شویم. من امیدوارم مردم آرام بمانند. ما برای قربانیان این حادثه اندوهگین هستیم اما همچنین این اقدام را که امنیت و صلح را مختل کرد و بین مردم هراس ایجاد کرد، محکوم می‌کنیم. اگرچه رئیس سازمان اطلاعات اندونزی اعلام کرد هیچ دلیلی مبنی بر دست داشتن داعش در این حملات وجود ندارد ‌اما داعش با پذیرفتن مسؤولیت این انفجار گفت اتباع خارجی و نیروهای امنیتی هدف این حمله بوده‌اند.  همزمان، سخنگوی پلیس اندونزی عنوان داشت این حملات یک نمونه‌برداری از حملات داعش در پاریس بود و در ماه نوامبر گزارش‌هایی درباره تماس نیروهای داعش با افرادی در اندونزی دریافت کردیم که این مساله می‌تواند نشان‌دهنده احتمال وقوع این حملات باشد.  طبق گفته پلیس، ماه گذشته، تکفیری‌های داعش درباره وقوع چنین حملاتی هشدار داده بودند. این حملات تروریستی تنها پس از حدود 6 هفته که اندونزی سطح هشدار احتمال انجام عملیات تروریستی در این کشور را افزایش داد و با انجام اقدامات امنیتی نسبت به دستگیری متهمان فعالیت‌ها تروریستی اقدام کرد، رخ داد.  براساس برخی آمارها، بین 500 تا 700 اندونزیایی به گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه پیوسته‌اند و برخی از این تروریست‌ها با بازگشتن به اندونزی، باعث شیوع ویروس داعش در این کشور شده‌اند.  
خطر «گرگ‌های تنها» علیه مالزی
از سوی دیگر، با وقوع انفجار‌های تروریستی اندونزی می‌توان پیش‌بینی کرد، خطر اکنون در چند قدمی مالزی در کمین است تا حادثه تروریستی مشابهی را در این کشور رقم بزند.  در همین راستا، روزنامه نیو استریت‌تایمز، پنجشنبه نوشت: خالد ابوبکر، بازرس کل پلیس مالزی از پیدایش حامیان گروه تروریستی داعش که به عنوان «گرگ‌های تنها» امنیت مالزی را به خطر انداخته‌اند، اظهار نگرانی کرد.  این مقام پلیس مالزی با اشاره به حادثه اخیر این کشور که در آن یک نوجوان
16ساله به سبک گروه تروریستی داعش یک زن مالزیایی را در فروشگاهی در «سونگای پتانی» واقع در ایالت کداح به وسیله چاقو تهدید کرده بود، گفت این حادثه نشان می‌دهد تهدیدات داعش در این کشور واقعی است.  خالد ابوبکر تاکید کرد: ما همواره نسبت به این «گرگ‌های تنها» و فعالیت آنها نگرانی داشته‌ایم. آنها درباره اجرای برنامه‌هایی شبیه آنچه در سونگای پتانی رخ داد، تردید ندارند. طبق این گزارش، یک نوجوان 16 ساله مالزیایی با بر تن کردن لباس‌هایی به سبک گروه تکفیری داعش هفته گذشته  در ایالت کداح با وارد شدن به فروشگاه، روی یک زن چاقو کشید. این نوجوان سپس به این زن دستور داد برای دستگیری وی به پلیس زنگ بزند. تحقیقات اولیه نشان می‌دهد این نوجوان که تحت تاثیر تبلیغات داعش قرار گرفته است، با این اقدام خود قصد داشته نشان دهد حامیانی از داعش وجود دارند که حاضرند هرگونه اقدامی انجام دهند.  این شرایط در مالزی و اعلام وزیر حمل‌ونقل این کشور درباره حمایت بیش از 50 هزار نفر در مالزی از داعش و انفجارها و عملیات انتحاری اخیر در پایتخت اندونزی نشان می‌دهد دیدگاه کارشناسان و تحلیلگران درباره نگاه گروه تکفیری داعش به جنوب شرق آسیا دور از ذهن نیست.  تحلیلگران معتقدند با پایان عمر گروه‌های تروریستی در عراق و سوریه، جنوب شرق آسیا با توجه به شرایط امنیتی در جنوب فیلیپین، جنوب تایلند، بخشی از اندونزی و حضور حامیان داعش در مالزی می‌تواند محلی برای خودنمایی گروه‌های تروریستی باشد. مقامات امنیتی مالزی، اندونزی و دیگر کشورهای منطقه نیز نسبت به بازگشت یکهزار تبعه این کشورها که عضو گروه تکفیری داعش هستند از خاورمیانه ابراز نگرانی کرده‌اند.
 


Page Generated in 0/0066 sec