printlogo


کد خبر: 152035تاریخ: 1394/10/26 00:00
هجوم میوه‌های قاچاق به کشور
خارجی‌ها بازار ایران را قرق کرده‌اند

گروه اقتصادی: با وجودی که ایران جزو کشورهای تولیدکننده انواع میوه در منطقه و حتی جهان است و به موجب برخورداری از چنین  قابلیتی بخش عظیمی از محصولات باغی و زراعی خود را علاوه بر تامین نیاز داخل  به خارج از کشور صادر می‌کند اما متاسفانه اکنون غرفه‌های فروش میوه در سطح شهر پر از میوه‌های رنگارنگ خارجی است که مشابه آن به وفور در داخل تولید و عرضه می‌شود. بنا به این گزارش، جز موز، آناناس و گریپ‌فروت ایران در تولید و تامین همه محصولات باغی مشکلی ندارد اما وجود دست‌های نامرئی پشت‌پرده واردات و نبود نظارت دقیق در جلوگیری از قاچاق میوه به کشور باعث شده است تا چنین روندی تولید و اشتغال را به ورطه نابودی بکشاند. نارنگی پاکستانی، انگور شیلیایی، سیر چینی و پرتقال مصری همچنان در بازار ایران جولان می‌دهند! رئیس اتحادیه میوه و سبزی گفت: انگور شیلی، کدو حلوایی ترکیه، سیر چینی، پرتقال مصری، شاه‌بلوط و آووکادو از ترکیه به صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند.
به گزارش «نسیم آنلاین»، حسین مهاجران افزود: نارنگی‌های قاچاق پاکستانی با حجم بسیار زیاد وارد می‌شوند که سه‌برابر نرخ واقعی نیز به فروش می‌رسند. وی با بیان اینکه واردات مرکبات به کشور ممنوع است، گفت: نارنگی‌های پاکستانی که به صورت قاچاق وارد می‌شود به قیمت 4500 تومان در هر کیلوگرم به فروش می‌رسد، این در حالی است که قیمت واقعی
1500 تومان است. وی افزود: اگر قرار است این حجم واردات قاچاق به کشور انجام شود بهتر بود که ممنوعیت ورود آنها برداشته می‌شد تا به صورت آزاد و قانونی وارد کشور شوند چون با این کار با قیمت واقعی عرضه خواهند شد. مهاجران بیان کرد: با توجه به ممنوعیت ورود مرکبات به کشور برخی میوه‌ها از طریق قاچاق به کشور وارد می‌شوند و به دلیل وجود واسطه‌های زیاد در این زمینه قیمت آنها افزایش می‌یابد. رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی در عین حال تاکید کرد: البته ما علاقه‌مند به ورود و برداشته شدن ممنوعیت واردات در این بخش نیستیم، چون معتقدیم تولیدات‌مان پاسخگوی نیاز داخل است؛ به عنوان مثال لیموترش پاکستان در حالی به کشور وارد می‌شود که لیموترش کشور خودمان با کیفیت خوب تولید می‌شود. وی ادامه داد: البته انگور شیلی، کدو حلوایی ترکیه، سیر چینی، پرتقال مصری، شاه‌بلوط و آووکادو از ترکیه نیز به صورت قاچاق وارد می‌شوند. مهاجران همچنین اظهار کرد: در حال حاضر هر کیلوگرم پرتقال جیرفت کوهستان 5000 تا 5500 تومان، پرتقال رسمی 2000 تا 2500 تومان، گریپ‌فروت قرمز 2000 تا 2500 تومان، گریپ فروت سفید 1200 تا 1500 تومان و موز
2800 تا 3200 تومان در میادین میوه و تره‌بار به فروش می‌رسد. رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی با بیان اینکه قیمت لیموشیرین در مقایسه با هفته‌های گذشته کاهش یافته است، گفت: هر کیلوگرم لیموشیرین 1500 تا 2500 تومان، سیب 3000 تا 4000 تومان و سیب با کیفیت متوسط‌ 1500 تا 2500 تومان به فروش می‌رسد. وی ادامه داد: هر کیلوگرم نارنگی بندرعباس 6000 تا 8000 تومان، پرتقال شمال 1500 تا 2500 تومان، خیار 1500 تا 2500 تومان و گوجه‌فرنگی 1000 تا2000 تومان فروخته می‌شود که کاهش چشمگیری داشته است. مهاجران با بیان اینکه این روزها تقاضای خرید انار بسیار افزایش یافته است، افزود: هر کیلوگرم انار 4000 تا 5000 تومان در میادین میوه و تره بار به فروش می‌رسد.
انتقاد یک مقام مسؤول از سیاست‌های اقتصادی دولت یازدهم
رئیس اتحادیه سیب‌زمینی گفت: نگرانیم مرغ برزیلی، ذرت کانادایی، جو کالیفرنیا و دیگر محصولات فرنگی تمام بازار داخل را اشغال کند! وی اظهارداشت: دغدغه ما این است که با رفع تحریم‌ها به‌تدریج مرغ برزیلی، ذرت کانادایی، جو کالیفرنیا و دیگر محصولات فرنگی تمام بازار داخل را اشغال کند. حسن محمدی‌ کاهش قیمت سیب‌زمینی در بازار را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: روند صادرات این محصول بسیار کند است. وی با بیان اینکه چندین سال است که تولید سیب‌زمینی کشاورزان را کلافه کرده و موجب زیان آنان شده است، گفـت: متاسفانه هیچ کس هم فکری برای این موضوع نمی‌کند. رئیس اتحادیه سیب‌زمینی‌کاران با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌شود ما در تولید این محصول به دلیل عدم مدیریت مناسب، با حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزارتن مازاد مواجه هستیم، اضافه کرد: این محصول مازاد می‌تواند شرایط بازار را بر هم بزند و دولت باید فکری برای آن کند، ضمن اینکه دولت می‌تواند این محصول را از کشاورزان خریداری و تبدیل به فرآورده‌هایی مانند چیپس کند. محمدی افزود:  اگرچه کشاورز زیان می‌کند اما صنایع مرتبط با این محصول سود می‌کنند، با این حال متاسفانه دولت به این مسائل بی‌تفاوت است. رئیس اتحادیه سیب‌زمینی‌کاران اضافه کرد: دولت از تولیدکنندگان غافل مانده است. به عنوان مثال در زمینه بیمه محصولات کشاورزی، دولت هزار میلیارد تومان بدهی به  کشاورزان دارد که پرداخت نشده و این نوعی دهن‌کجی به طبقه روستایی و کشاورز است، ضمن اینکه موارد اینچنینی آثاری مثل مهاجرت، افزایش حاشیه‌نشینی شهرها، رشد مصرف موادمخدر و... را به دنبال دارد، چراکه ۳۰ درصد جمعیت کشور در بخش کشاورزی حضور دارند. محمدی اظهار داشت: در حال حاضر دغدغه ما این است که با رفع تحریم‌ها، فشار بر بخش کشاورزی و فعالان این بخش بیشتر شود، چراکه واردکنندگان رغبت زیادی برای واردات پیدا می‌کنند و با توجه به اینکه کشورهای صادرکننده محصولات کشاورزی، ضریب تبدیل‌شان بالاتر و قیمت تمام‌شده محصولاتشان پایین‌تر از تولیدات داخلی است، ما نگران هستیم به‌تدریج مرغ برزیلی، ذرت کانادایی، جو کالیفرنیا و دیگر محصولات فرنگی تمام بازار داخل را اشغال کند.


Page Generated in 0/0050 sec