printlogo


کد خبر: 152134تاریخ: 1394/10/28 00:00
معاون وزیر آموزش‌وپرورش مطرح کرد
کسری 6هزار میلیاردی آموزش و پرورش

گروه اجتماعی: معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش‌وپرورش معتقد است، روند تخصیص و پیش‌بینی بودجه در دولت به نحوی است که باعث انباشت هرساله بدهی‌ها و کسری بودجه در این وزارتخانه می‌شود. محمد بطحایی، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش‌وپرورش با بیان اینکه آموزش‌وپرورش همواره طی سال‌های گذشته با کسری اعتبار مواجه بوده است، اظهار داشت: اعتبارات در آموزش‌وپرورش با فراز و نشیب‌هایی روبه‌رو بوده که بعضی سال‌ها کمتر سیستم را آزار داده و در سنواتی به دلیل مشکلاتی که خزانه با آن مواجه شده بود کسری بودجه آموزش‌وپرورش هم بالا رفته است. وی افزود: در سال جاری با وجود همه تنگناهای اعتباری، دولت نهایت همکاری را با آموزش‌وپرورش داشته است، هرچند این روزها در مواردی بشدت در مضیقه هستیم و این موضوع همکاران ما را رنج می‌دهد. تعویق در پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان در سال 93 از جمله این تنگناهاست و امکان پرداخت آن تاکنون فراهم نشده است، معوقات مربوط به پرداخت حق‌التدریس‌ها در سال جاری نیز از جمله مشکلات ماست.
کسری بودجه آموزش‌وپرورش در سال 95
بطحایی با اشاره به اینکه بودجه سنواتی همه دستگاه‌ها بر مبنای ضریبی از بودجه مصوب سال قبل‌ آنها بسته می‌شود، خاطرنشان کرد: متاسفانه برای دستگاهی مانند آموزش‌وپرورش که همواره با کسری اعتبارات مواجه است، عملکرد بودجه ملاک عمل قرار نمی‌گیرد و از این رو بر بار مشکلات ما در سال‌های گوناگون اضافه می‌شود.  معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش‌وپرورش به ایسنا تصریح کرد: بودجه هنوز به مجلس ارسال نشده اما آنگونه که شواهد نشان می‌دهد برای سال آینده باز هم این مشکل را خواهیم داشت، زیرا بودجه 95 را هم براساس بودجه مصوب سال 94 می‌بندند و کسری بودجه در سال آینده نیز ادامه پیدا می‌کند. بطحایی با اشاره به اینکه دولت برای سال آینده پیش‌بینی خوبی برای پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان دارد و امیدوارم در لایحه بودجه مصوب شود، یادآورشد: بر این اساس دولت اعتبارات لازم را برای پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان در ردیفی مستقل پیش‌بینی خواهد کرد. وی افزود: کسری بودجه مربوط به معوقات پاداش پایان خدمت بازنشستگان در 6 ماه دوم سال 93 حدود هزار و50 میلیارد تومان برای حدود 22 هزار نفر است.
بدهی 6هزار میلیاردی آموزش‌وپرورش
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش‌وپرورش با اعلام اینکه مجموع معوقات و بدهی‌های ما اعم از پرسنلی و غیرپرسنلی در سال 94 نزدیک به 3هزار میلیارد تومان است، ادامه داد: نزدیک به 3هزار میلیارد تومان کسری هم مربوط به معوقات قبل از 94 است. به گفته بطحایی، این کسری‌ها آموزش‌وپرورش را بشدت آزار می‌دهد و مشکلات جدی در روند کار ایجاد کرده است. وی با اشاره به اینکه امیدواریم در سال آینده با مشکل پرداخت پاداش بازنشستگان روبه‌رو نباشیم، گفت: پیش‌بینی ردیف بودجه مستقل مربوط به همه دستگاه‌هاست و پیش‌بینی اولیه برای این ردیف مستقل 5 هزار و 100 میلیارد تومان است. معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش‌وپرورش درباره رشد اعتبارات بودجه‌ای این وزارتخانه در سال آینده اظهار داشت: رشد اعتبار حدود 14 درصدی برای آموزش‌وپرورش پیش‌بینی شده است که  ضریب افزایش سنواتی حقوق کارکنان دولت برابر 12 درصد خواهد شد و برای سال آینده باز هم با کسری بودجه روبه‌رو هستیم. بطحایی در پاسخ به اینکه آیا اعتبار ویژه‌ای برای پرداخت معوقات فرهنگیان تا پایان سال از سوی دولت تخصیص داده خواهد شد؟ عنوان کرد: کاری که دولت همه ساله برای پوشش کسری اعتبارات آموزش‌وپرورش انجام می‌دهد این است که ضریب تخصیص را بالا می‌برد. وی تصریح کرد: زمانی که بودجه سنواتی بسته می‌شود دولت دیگر به لحاظ قانونی اجازه جابه‌جایی بودجه را ندارد مگر حداکثر تا 10 درصد افزایش. در این میان دولت می‌تواند به نسبت درآمدهای خزانه درصد تخصیص را افزایش دهد.  معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش‌وپرورش افزود: به احتمال زیاد امسال هم دولت ناچار خواهد شد این کار را انجام دهد و با افزایش درصد تخصیص، بخشی از کسری‌ها را تأمین و جبران کند.


Page Generated in 0/0134 sec