printlogo


کد خبر: 152135تاریخ: 1394/10/28 00:00
نبض جامعه

معاون وزیر آموزش‌وپرورش خبر داد
تغییر شیوه ارزشیابی
دوره متوسطه اول
طرح ارزشیابی تلفیقی در مقطع متوسطه اول که شامل ارزشیابی توصیفی و فرآیندی است، در سال تحصیلی آینده اجرا می‌شود. علی زرافشان، معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش‌وپرورش در پاسخ به این پرسش که «آیا طرح ارزشیابی توصیفی در مقطع متوسطه اول نیز اجرا می‌شود؟»، اظهار داشت: برای مقطع متوسطه اول آنچه در سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش پیش‌بینی شده، ارزشیابی به شکل تلفیقی است؛ به این معنا که دانش‌آموزان هم شکل ارزشیابی توصیفی و فرآیندی را خواهند داشت و هم شکل ارزشیابی پایانی که نمره است. وی به فارس بیان داشت: به طور طبیعی دانش‌آموزان در مسیر عادی باید از ارزشیابی توصیفی بدون نمره، به سمت ارزشیابی با نمره پیش بروند، چرا که در دوره دوم متوسطه، ارزشیابی‌ها کمی خواهد بود و باید دانش‌آموز از قبل با این شیوه ارزشیابی آشنا شود. زرافشان در پاسخ به این پرسش که «از چه زمانی این ارزشیابی اجرا می‌شود؟»، افزود: یک کار پژوهشی سفارش داده شده بود که خوشبختانه انجام شد و  چارچوب ارزشیابی براساس سند تحول بنیادین در آنجا مشخص شد. معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش‌وپرورش یادآور شد: در سند تحول بنیادین و راهکار 19 آن، بحث ارزشیابی آمده است و برای اجرای آن، مطالعه‌ای در شورایعالی آموزش‌وپرورش سفارش داده شد که این مطالعه انجام شده است. وی تصریح کرد:‌ نتیجه مطالعه برای ارزشیابی، تبدیل به یک چارچوب شده و بزودی در شورایعالی آموزش‌وپرورش تصویب می‌شود و بر مبنای آن ارزشیابی تلفیقی انجام می‌شود البته امسال این طرح انجام نخواهد شد و به احتمال زیاد برای سال تحصیلی آینده اجرایی می‌شود.

شرایط جدید معافیت مشمولان غایب
براساس لایحه بودجه سال 95دولت مجاز است مشمولان خدمت وظیفه عمومی را که بیش از 5 سال غیبت دارند با پرداخت جریمه ریالی معاف کند. به گزارش «وطن امروز»، لایحه بودجه سال 1395 به دولت اجازه می‌دهد تا مشمولان خدمت وظیفه عمومی را که بیش از 5 سال غیبت دارند با پرداخت جریمه مدت زمان غیبت، معاف کند. براساس آنچه در تبصره (11) قانون لایحه بودجه سال آینده تعیین شده است میزان دوره زمانی برای معافیت، بیش از 5 سال غیبت بوده و جریمه‌ها بین 10 تا 50میلیون تومان براساس میزان تحصیلات متغیر است. طبق لایحه بودجه، پایه جریمه برای مشمولان با بیش از 5 سال غیبت با تحصیلات زیردیپلم 10 میلیون تومان، دیپلم 15 میلیون،
فوق دیپلم 20 میلیون، لیسانس 25 میلیون، فوق لیسانس 30 میلیون، دکترای غیرپزشکی 35 میلیون، دکترای پزشکی 40 میلیون و پزشکان متخصص و بالاتر 50 میلیون تومان خواهد بود. بنابر تبصره (11) لایحه بودجه به ازای هر سال غیبت مازاد بر 5 سال 10 درصد به مبلغ جریمه پایه اضافه و مدت غیبت بیش از 6 ماه یک‌سال محسوب خواهد شد؛ همچنین برای مشمولان متاهل 5 درصد و برای مشمولان دارای فرزند نیز به ازای هر فرزند 5 درصد از مجموع مبلغ جریمه کسر می‌شود. این در حالی است که طبق قانون بودجه سال جاری همه مشمولان خدمت وظیفه عمومی که بیش از 8 سال غیبت داشتند مشمول معافیت شده بودند.
 


Page Generated in 0/0056 sec