printlogo


کد خبر: 152142تاریخ: 1394/10/28 00:00
اعتبارات

گشایش اعتبار اسنادی در پسابرجام
بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران‌ در پی اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در بخشنامه‌ای مواردی را به ‌منظور گشایش اعتبار اسنادی و ثبت وصولی (بروات) اسنادی به شبکه بانکی ابلاغ کرد. بر این اساس صدور گواهی ثبت آماری از محل منابع بانک مرکزی نزد بانک مسقط به ارزهای یورو، فرانک سوییس، پوند، ین ژاپن و ریال عمان امکانپذیر بوده و گواهی ثبت آماری تایید شده به ارز یورو در بانک مسقط قابل استفاده برای تامین ارز از بانک EIH هم خواهد بود. همچنین در اعتبارات اسنادی گشایش‌شده، بانک‌ مسقط بانک EIH می‌توانند به عنوان بانک ابلاغ‌کننده و معامله‌کننده و نیز بانک پوششی تعیین شوند. از سوی دیگر گواهی ثبت آماری تایید شده به ارز یورو در بانک کونلون برای واردات از مبدأ غیرچین، می‌تواند قابلیت استفاده در بانک مسقط یا بانک EIH را داشته باشد. بابت ثبت سفارش‌های مربوط به واردات کالا با مبلغ حداکثر معادل 000/500 یورو نیز انجام پرداخت‌ها به روش حواله ارزی امکانپذیر است. از سوی دیگر مهلت گشایش اعتبار اسنادی/ ثبت وصولی (بروات) اسنادی از تاریخ صدور گواهی ثبت آماری، یک‌ماه است و زمان تامین ارز آن بنا به درخواست بانک عامل تا والور پرداخت وجه اسناد و با رعایت رویه‌های فعلی خواهد بود. البته در صورت تغییر نوع نرخ ارز تعرفه کالاهای موضوع اعتبار اسنادی از «ارز بانکی» به «ارز متقاضی»، تمدید سررسید آن فقط از محل ارز متقاضی امکانپذیر خواهد بود. همچنین به منظور افزایش توان اعتباری بانک‌ها نزد کارگزاران خارجی، با تودیع سپرده‌های ارزی توسط بانک مرکزی نزد بانک‌های ایرانی برای مدت 3 ماه و با نرخ Libor موافقت می‌شود.


دلار با برجام گران شد
با وجود اینکه صبح دیروز نرخ دلار تا ۳۵۷۰ تومان کاهش یافته بود اما با گذشت چند ساعت قیمت دلار افزایش ۶۰ تومانی را تجربه کرد! به گزارش «وطن امروز»، با اجرای برجام انتظار می‌رفت نرخ ارز در بازار آزاد افت کند و در ابتدای ساعات کاری دیروز هم همین اتفاق رخ داد اما با گذشت زمان، نرخ ارز افزایش یافت تا جایی که تا عصر دیروز صرافان دلار را کمتر از ۳۶۳۰ تومان نفروختند. خبرهای رسیده از بازار حکایت از تلاطم شدید در قیمت‌ها دارد. برخی صراف‌ها می‌گویند اعلام اخباری مانند تداوم تحریم‌های غیرهسته‌ای و همچنین اجازه رئیس‌جمهور آمریکا برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران از جمله دلایل افزایش قیمت‌هاست. یکی از صراف‌های خیابان فردوسی می‌گوید افزایش قیمت درهم امارات و کاهش قیمت نفت از مهم‌ترین دلایل افزایش قیمت دلار است. صراف دیگری درباره تأثیر برجام بر بازار ارز این‌طور می‌گوید که هنوز کاری انجام نشده که دلار ارزان شود، باید ابتدا قیمت اجناس کاهش یابد سپس منتظر ارزانی بود. یکی دیگر از فعالان بازار ارز از شلوغی معاملات خرید و فروش ارز می‌گوید و تأکید دارد صراف‌ها بیشترین خریداران دلار در بازار هستند.


افت بورس‌های عربستان و دوبی
بلومبرگ اعلام کرد پس از لغو رسمی تحریم‌های اعمال‌شده علیه ایران شاخص بورس عربستان در معاملات دیروز،
2/5 درصد و شاخص بورس دوبی
3/5 درصد کاهش یافت. به گزارش تسنیم، البته شاخص بورس ایران به بالاترین رقم در بیش از 5 ماه گذشته رسید؛ شاخص اصلی بورس تهران با 2/1 درصد افزایش به 8/8/65658 واحد رسید که بالاترین رقم از ماه آگوست تاکنون بود. اما شاخص سهام تداول عربستان با 2/5 درصد کاهش به پایین‌ترین رقم از مارس 2011 تاکنون رسید. شاخص کلی دی اف ام دوبی 3/5 درصد کاهش یافت که بیشترین افت در 5 ماه گذشته بود. شاخص کلی ‌ای‌دی‌ایکس ابوظبی هم در آستانه ورود به بازار به اصطلاح کاهشی قرار گرفت. شاخص جی‌سی‌سی 200 بلومبرگ که 200 شرکت بزرگ حوزه خلیج‌فارس را رصد می‌کند، با 7/4 درصد کاهش به پایین‌ترین سطح از مارس 2011 تاکنون رسید. همه مقیاس‌های اندازه‌گیری شاخص‌های سهام در منطقه بعد از لغو تحریم‌های ایران شاهد افت بودند. دولت‌های عضو شورای همکاری خلیج‌فارس که حدود 30 درصد ذخایر نفتی اثبات‌شده جهان را در خود جای داده‌اند، برای تامین هزینه‌های خود بشدت به درآمدهای نفتی وابسته‌اند.


Page Generated in 0/0049 sec